Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har de senaste åren blivit mer medveten om vad jag tänker och framförallt hur jag ibland fastnar i olika tankeloopar. Tex vet jag att när jag börjar fundera över att sälja min valack, så betyder det att jag behöver mer vila. Så fort jag vilat i kapp mig blir jag arg på mig själv, för självklart ska jag inte sälja nån häst! :arghh:

Men jag har en tankeloop som ständigt återkommer och jag vet inte riktigt hur jag ska bekämpa den. Så jag tänker att jag skriver här och sen kanske nån orkar läsa och komma med kloka svar.

Tankeloopen ser ut som följande: Jag blir peppad av min omgivning (ofta kompis, men ibland räcker det med att läsa på buke) att jag ska tävla igen. Så jag lägger upp en noggrant uttänkt plan för hur jag ska lägga upp träning, återhämtning, massage etc för stoet jag rider. Känner mig så pepp och längtar verkligen efter tävlingarna (ofta inträffar det här dessutom strax innan tävlingssäsongen dvs mars alternativt nu, när höstsäsongen är några månader bort).

Vi tränar på, följer planen nästan till punkt och pricka (ibland gör ju verkligheten att jag måste ändra nåt) och så börjar jag tycka att det är tråkigt att vara så "låst" i vad vi ska göra. Alternativt tycker jag att tränaren (ifall vi rider för en sån just den perioden) pushar oss för mkt för fort. Så successivt gör jag roliga saker istället för det vi "ska" göra och så känner jag mig inte tillräckligt förberedd inför tävlingen och sisådär 2-3 veckor innan strejkar jag totalt och bestämmer mig för att ALDRIG MER få för mig att tävla (eller för den delen sätta några j*kla mål. Hata mål.).

Sen har jag en period på några veckor/månader då hästen går bättre än någonsin (för att jag släppt prestationsångesten och bara rider med känsla) och jag har så himla roligt ihop med henne. För att sen återigen bli peppad, nån som fäller en kommentar om hur himla bra hon rör sig nu (eller hoppar), hur skoj det skulle vara att se henne på tävlingsbanorna, hur nån precis varit på tävling och det var såååå roligt.

Ja, ni fattar. Det här har pågått iaf sedan 2014 då jag tävlade för första gången på riktigt. De tävlingar jag startat har mest präglats av att jag känner ett tvång att prestera, varvid hästen låser sig (förutom i hoppning, det tycker hon är på tok för roligt, så då hoppar hon iaf) och jag tycker det är dödstråkigt att tävla. Vi har testat hoppning, dressyr och bruksridning, ifall det gör nån skillnad. Jag vet att jag är perfektionist när det kommer till ridningen och att jag har på tok för mycket vinnarskalle. Så jag tänker att det bästa är att undvika att tävla helt.

Nu är jag på väg in i loopen igen, men vill ha hjälp att stoppa i tid. För hästen är så fantastiskt fin just nu, hoppar otroligt, rör sig så jag inte kan sitta i sadeln ordentligt och jag har flera stallkompisar som peppar att jag såklart ska tävla henne. :banghead:

HJÄLP!
 

Jag tänker att du gör det till ett jätteprojekt och då är det klart att det är lätt att tappa sugen. Jag gör just nu lite likadant (fast en helt annan sport som inte har med hästar att göra). Jag har världens plan för SM nästa år, motivationen varierar kraftigt. Jag har valt att ha lång framförhållning då det är helt ny typ av tävling för mig och mycket att sätta mig in i (bedömningssport) och att det tillåter att motivationen är låg ibland. Jag vet dock att jag verkligen vill göra det och jag har bestämt mig för att göra det oavsett om det känns bra eller inte.

Om du kommer fram till att du vill tävla, så skulle jag nog bara anmäla mig till en tävling och strunta i förberedelserna. På den nivå jag förstår det som det handlar om tror jag inte du behöver så mycket träning, är ni båda i hyfsad form tror jag det går fint. Tycker du det är kul kan du ju göra en mer avancerad plan, men jag tror du behöver bara komma iväg :)
 
Det är väl mest att jag tar åt mig när jag har en så pass bra häst, som jag varken tävlar eller avlar på. Att jag ”slösar bort” henne helt enkelt.

Sen säger ju ingen att vi ska vara på den nivån idag, bara att vi, med träning och fokus, skulle kunna komma dit. :)

Sånt där tänk tycker jag många verkar fastna i tyvärr, oavsett vad de själva vill. ”Hästen skulle kunna bli x och y” osv. För mig är en hobbyhäst så bra som den är i dagsläget, varken mer eller mindre. Allt går att utveckla, men då krävs precis som du säger, tid, engagemang, planering och disciplinerat arbete. Om du inte egentligen vill hålla på med det, så din häst har det precis lika bra, om inte bättre hos dig om du rider/gör det du trivs med. Att tävla/prestera för att andra tycker det, funkar liksom inte om du själv egentligen inte vill.

Sen finns ju som sagt alternativet att låta någon annan tävla den /klättra vidare om man vill . Och är hästen en sån talang att man påverkas så pass av det när man själv inte vill, kan man ju faktiskt också sälja rentav. Även om jag såklart fattar att det inte är vad du vill heller 😄
 
Det finns en tävling nästa helg, LE+ och rent prestationsmässigt skulle vi klara av det ganska lätt. Men direkt kommer alla tankar på hur jag ska styra upp träningen, då måste vi hoppa bana i helgen för att förbereda och så måste jag försöka ta reda på ifall jag måste backa med släpet eller om det går att köra runt på den här tävlingsplatsen. Du hör ju... ;)

KBK! :p Kör bara kör! Det behövs inga särskilda förberedelser för en sån klass om du ändå tränar lite varierat.

Eller, så vill du bara inte och därför hittar massa anledningar att slippa. Helt okej också. Jag tycker inte att man ”slösar” en häst för att man inte tävlar så länge man har det bra. När jag köpte min ponny var det lite tvärtom, många tyckte det var tråkigt att jag inte köpte en häst som bättre matchade mina ambitioner men ponnyn var min once in a lifetime och jag hade gjort samma val om igen. Visst har jag inte kommit alls så långt som jag hade planerat men jag skulle aldrig byta den lyckan han gav mig mot att vara en skickligare ryttare.

Om pressen att tävla kommer från dina vänner så kanske du kan prata med dem om det? De menar säkert väl när de säger att du borde tävla för att hästen rör sig så bra eller är en så bra representant för rasen men du kanske kan tacka för berömmet men också förklara att du känner dig pressad av det så du vill gärna att ni inte pratar om just tävlandet. Jag har ju bara delvis koll på fjordingar eftersom jag hjälper till inför och på riks ibland men är det inte också att vara en god representant för rasen att vara någons bästa kompis som ställer upp på det man hittar på, som gör att man är trygg i skog och mark eller ”bara” skänker lycka i vardagen? Det är inte heller fy skam.
 
Om du vill träna i annan miljö, kör bort till tävlingen och ta det som en träning. En avstämning var ni står. Efter det tar du ett nytt beslut, eller inte.

Du behöver inte prestera för att förvalta hästen. Det räcker för dig och hästen att ni har det bra. Vad resten tycker kan både du och hästen skita i.
 
Det finns en tävling nästa helg, LE+ och rent prestationsmässigt skulle vi klara av det ganska lätt. Men direkt kommer alla tankar på hur jag ska styra upp träningen, då måste vi hoppa bana i helgen för att förbereda och så måste jag försöka ta reda på ifall jag måste backa med släpet eller om det går att köra runt på den här tävlingsplatsen. Du hör ju... ;)

Tankeloopen är problemet, ja.

Kom ihåg mitt mantra: allt som är bättre än plockepinn är godkänt...
så länge man har roligt, vill säga.
 
För vems skull är det du vill tävla och vad vill du uppnå med ditt tävlande?

Nu har jag funderat lite mer på den här frågeställningen. Jag landar i att jag vill tävla för att det blir nåt konkret att sträva emot. Om jag tex ska hoppa LD, så behöver vi jobba på galoppen på böjt spår i markarbetet, vi behöver få upp flåset så vi kan galoppera 4x1 min utan bekymmer, vi behöver hoppa studs för styrka och banor på rätt höjd för att förbereda oss.

Dvs jag får ett tydligare mål med själva ridningen. Annars blir det lätt att jag lullar på och så vips har det gått flera veckor sen jag hoppade senast.

Jag vill kvala till SM, samtidigt är det förknippat med prestationsångest, så det är kanske ett dumt mål.

Och samtidigt vill jag inte alls tävla, utan bara njuta av min fina häst hemma. :arghh:

Vadå kluven...? :p
 
Nu har jag funderat lite mer på den här frågeställningen. Jag landar i att jag vill tävla för att det blir nåt konkret att sträva emot. Om jag tex ska hoppa LD, så behöver vi jobba på galoppen på böjt spår i markarbetet, vi behöver få upp flåset så vi kan galoppera 4x1 min utan bekymmer, vi behöver hoppa studs för styrka och banor på rätt höjd för att förbereda oss.

Dvs jag får ett tydligare mål med själva ridningen. Annars blir det lätt att jag lullar på och så vips har det gått flera veckor sen jag hoppade senast.

Jag vill kvala till SM, samtidigt är det förknippat med prestationsångest, så det är kanske ett dumt mål.

Och samtidigt vill jag inte alls tävla, utan bara njuta av min fina häst hemma. :arghh:

Vadå kluven...? :p
Tävla några tävlingar och känn efter innan du eventuellt siktar på SM? Tror det blir för stort mål annars direkt. Kanske sätt ett datum typ 1 oktober då du ska utvärdera om du vill rida för SM eller ej om det kanske känns lättare att för stunden släppa prestationspressen? Kanske bara vips så har du någonstans på vägen av bara farten redan kvalat då :D Och njut av din fina häst på hemmaplan mellan träningar och tävlingar. Det är nog så viktigt för både häst och ryttare :)
 
Tävla några tävlingar och känn efter innan du eventuellt siktar på SM? Tror det blir för stort mål annars direkt. Kanske sätt ett datum typ 1 oktober då du ska utvärdera om du vill rida för SM eller ej om det kanske känns lättare att för stunden släppa prestationspressen? Kanske bara vips så har du någonstans på vägen av bara farten redan kvalat då :D Och njut av din fina häst på hemmaplan mellan träningar och tävlingar. Det är nog så viktigt för både häst och ryttare :)

Jag vill verkligen tänka så. Men min hjärna spelar mig ett spratt. Även om jag upprepar gång på gång att målet är att få rutin eller att ha roligt, så ligger det i bakhuvudet och maler. :(

Men ditt förslag är jättebra.
 
Jag vill verkligen tänka så. Men min hjärna spelar mig ett spratt. Även om jag upprepar gång på gång att målet är att få rutin eller att ha roligt, så ligger det i bakhuvudet och maler. :(

Men ditt förslag är jättebra.
Känner du samma press om du rider pay&ride eller pay&jump? Avdelning B i hoppning? Dvs kan du ”öva att tävla” tills du inte tycker det är en stor grej utan att jämföra med andras resultat? Eller är det lika illa bara att bli bedömd oavsett jämförelse med de andra startande?
 
Känner du samma press om du rider pay&ride eller pay&jump? Avdelning B i hoppning? Dvs kan du ”öva att tävla” tills du inte tycker det är en stor grej utan att jämföra med andras resultat? Eller är det lika illa bara att bli bedömd oavsett jämförelse med de andra startande?

Hoppningen handlar ju om avd B, eftersom jag har en D-ponny men är vuxen. Men jag upplever tyvärr samma sak på p&j, vill vara med ända tills det närmar sig, då hittar jag ursäkter och stryker mig.

P&r har jag inte startat på evigheter, men jag misstänker att det är samma sak där.

Nu när jag skriver inser jag att prestationsångesten kom när jag var på ft-läger 2015, där mitt sto fick massor mer beröm under träningarna, vilket ledde till en total låsning för mig när vi skulle rida startfälttävlan sista dagen. Stoet var supertrött efter fyra dagar (plus 40 mils resa) och jag skulle med facit i hand inte ens ridit dressyrprovet (som gick uruselt). Hm... Nyttigt att plocka fram ursprunget till prestationsångesten!
 
Tack alla som svarat! Det hjälper enormt i mitt eget reflekterande.

Tror jag (efter inlägget precis ovan) hittat en nyckel iaf. Eftersom jag har extrem tävlingsinstinkt, så blir jag rädd att jag ska pressa hästen för hårt och då är det ”tryggare” att inte tävla alls.

Det förklarar också varför jag stryker mig innan tävling, jag känner att vi inte är redo (eftersom vi inte följt planen 100 %) och då vill jag inte komma med en häst som inte gör en perfekt prestation.

Det här behöver jag fundera vidare på...
 
@Habina fast är det verkligen så att det handlar om att du är sån vinnarskalle /tävlingsorienterad?

Jag tänker snarare att du kanske. inte egentligen är det ?

Verkliga vinnarskallar tappar inte sug/motivation även när det sen går lite sämre på själva tävlingen . Ffa tappar de inte sug/motivation att jobba vidare på därhemma med upplägg /träningsplan 😄

”Perfekt prestation” på tävling ? 😳
 
@Habina fast är det verkligen så att det handlar om att du är sån vinnarskalle /tävlingsorienterad?

Jag tänker snarare att du kanske. inte egentligen är det ?

Verkliga vinnarskallar tappar inte sug/motivation även när det sen går lite sämre på själva tävlingen . Ffa tappar de inte sug/motivation att jobba vidare på därhemma med upplägg /träningsplan 😄

”Perfekt prestation” på tävling ? 😳

Behöver du definiera vad jag är? Jag har en enorm tävlingsinstinkt, som är så pass osund att jag fått jobba med den ihop med terapeut. Var nånstans har jag skrivit att jag tappat sugen? Jag upplever att jag släpper tävlingsfokuset eftersom jag är rädd att pressa hästen för hårt, hade jag inte haft det tänket hade jag nog hunnit avverka några hästar...

Jämför med när jag tränade till distansritt tidigare, då spelade det ingen roll att det spöregnade, jag red mina mil ändå. Men nu har jag blivit klokare och insett att hästens välmående är viktigare än att vinna.
 
Behöver du definiera vad jag är? Jag har en enorm tävlingsinstinkt, som är så pass osund att jag fått jobba med den ihop med terapeut. Var nånstans har jag skrivit att jag tappat sugen? Jag upplever att jag släpper tävlingsfokuset eftersom jag är rädd att pressa hästen för hårt, hade jag inte haft det tänket hade jag nog hunnit avverka några hästar...

Jämför med när jag tränade till distansritt tidigare, då spelade det ingen roll att det spöregnade, jag red mina mil ändå. Men nu har jag blivit klokare och insett att hästens välmående är viktigare än att vinna.

Men oj 😳 Jag reflekterar över dina utttyckta tankar du delger .

Varför slår du på defensiven nu 😳?

Jag har svårt att förstå varför du gör det. Inkl resten du skriver som
”Svar” till mig 😳

Att rida/prestera/jobba i spöregn gör väl många dagligen dags utan att det innebär att hästen överansträngs.

Jag har svårt att förstå vad du blir undrande över ?
 
Senast ändrad:
Nu har jag funderat lite mer på den här frågeställningen. Jag landar i att jag vill tävla för att det blir nåt konkret att sträva emot. Om jag tex ska hoppa LD, så behöver vi jobba på galoppen på böjt spår i markarbetet, vi behöver få upp flåset så vi kan galoppera 4x1 min utan bekymmer, vi behöver hoppa studs för styrka och banor på rätt höjd för att förbereda oss.

Dvs jag får ett tydligare mål med själva ridningen. Annars blir det lätt att jag lullar på och så vips har det gått flera veckor sen jag hoppade senast.

Jag vill kvala till SM, samtidigt är det förknippat med prestationsångest, så det är kanske ett dumt mål.

Och samtidigt vill jag inte alls tävla, utan bara njuta av min fina häst hemma. :arghh:

Vadå kluven...? :p
Bästa skälet till tävling, i mina ögon.
Att hitta konkreta träningsmål.
 
Tack alla som svarat! Det hjälper enormt i mitt eget reflekterande.

Tror jag (efter inlägget precis ovan) hittat en nyckel iaf. Eftersom jag har extrem tävlingsinstinkt, så blir jag rädd att jag ska pressa hästen för hårt och då är det ”tryggare” att inte tävla alls.

Det förklarar också varför jag stryker mig innan tävling, jag känner att vi inte är redo (eftersom vi inte följt planen 100 %) och då vill jag inte komma med en häst som inte gör en perfekt prestation.

Det här behöver jag fundera vidare på...

Intressant!

Vi närmar oss tävlande på väldigt olika sätt.
Jag reducerar min prestationsångest genom att gärna starta klasser som jag vet är lite svåra. Jag vet att jag kan lyckas med målsättningen (60% i dressyr; felfritt i hoppning de få starter jag gjort) men det är helt OK för mig att inte uppnå de målen.
Placering jämfört med övriga startande bryr jag mig över huvud taget inte om.

Bakgrunden till detta ligger egentligen i min insikt att jag är en högst medioker ryttare, och har hästar som inte är inköpta pga hög kvalitet utan utifrån andra kriterier (där lågt pris och/eller färg har varit tydliga inslag).
Och när jag började rida tävling, för 10-12 år sedan, inom westernridningen, så var det heller inte så viktigt med placering. Alla andra som var med, var positiva och vänliga ändå.
Och så har det faktiskt varit inom dressyren också - i stort sett alla andra deltagare har varit positiva och vänliga eftersom jag kommer med "udda" ras där folk har väldigt låga förväntningar i min region och därför får man lite "söt-poäng" av de andra som är med.

Jag strävar mot konkreta mål som procent i dressyr och helst så småningom felfritt i hoppningen (även jag är ju i avd B).

Fast om en dryg vecka åker jag på westerntävling, första westerntävlingen på fem år. Då kanske jag vill lite mer än att bara överleva banorna - men jag har ingen aning om hur övriga ekipage är i utbildningsnivå eftersom det var så länge sedan jag var ute.
 
Men oj 😳 Jag reflekterar över dina utttyckta tankar du delger .

Varför slår du på defensiven nu 😳?

Jag har svårt att förstå varför du gör det. Inkl resten du skriver som
”Svar” till mig 😳

Att rida/prestera/jobba i spöregn gör väl många dagligen dags utan att det innebär att hästen överansträngs.

Jag har svårt att förstå vad du blir undrande över ?

Du skriver nåt som inte stämmer, då måste jag såklart bemöta felaktigheterna.

Jag förstår inte hur du drar paralleller mellan regn och överansträngning, uppenbarligen har du inte förstått vad jag menar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
843
Senast: Krumben
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 050
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 358
Senast: Miiikaela_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 203
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp