Tänkte bara berätta att min valack

Sv: Tänkte bara berätta att min valack

Halleluja:banana:
Skönt att det går åt rätt håll.
Om man verkligen gör allt som går- som du:bow: är chansen stor till tillfrisknande.

Vi har ju läst andra trådar där man har gjort lite som man har tyckt själv- det enklaste sättet- o då fått en helt annan utkomst.

Har du fått större skor på honom- för stödet? Hur gick skoningen förresten?
Jag skulle noga massera med Arnika. Vet inte om det gör ngn skillnad, men tron kan försätta berg. Det är knappast skadligt iallafall.

KL

Flash, ja det är verkligen ett litet halleluja:), men som sagt, vi har många månader kvar framför oss, och jag har accepterat att tävlingshäst blir han aldrig igen.

Rumpnissen: tiden går ganska snabbt, när man ser tillbaka, men ser man fram så känns det väldigt långt. Jag hoppas ju innerligt att jag gör rätt som försöker.
Vad kul att du får börja trava!!
Helt underbart, grattis.:bump:

Axel. Jag har tänkt en del på vilket ansvar det är att ha en så pass skadad häst, och för mig känns det nästan som en förutsättning att jag kan ha honom hemma och hålla noga koll.
Jag vågar ex inte lämna honom ute i sin lilla boxhage alls ensam utan jag är i stallet och pular och vakar som om han vore en baby.
Gör jag den där uteboxen där jag visade på kortet så kankse jag kan lämna en stund om han har hö. (min familj undrar om jag flyttat hemmifrån...:angel:)
Faktum är jag springer så ofta hos honom att han kan se rätt uttröttad ut.:D

Jag har läst en massa litteratur och en förutsättning för att han ska kunna bli hyfsat återställd är att jag följer vet s ordination till punkt och pricka, det som oftast gör att dem inte läker är att man släpper ut dem för tidigt i hage, och jag förstår det på ett sätt, det är jobbigt att se dem stå inne så mycket.

Skoningen gick mycket bra!
Han stod och sov under tiden och hovis sa efteråt att det vore ett lätt jobb att vara hovis om alla hästar stod så snällt.:love:
Nej han fick inte större skor, vet tyckte ju inte det.

Sedan fick vi inte till det med tåriktning och 4 brodd och snowgrips, utan han blev så kortat i tån som det gick, och så borrade hovis upp broddhålen i tån så långt ut på sidorna det var möjligt.
Han gick riktigt bra nu på em.:)

Arnika, nej, jag använder inte liniment alls iom att han står med Back on Track på hela tiden.

Tack alla för stöd, jag tvivlar ibland, och det är fortfarande tungt, så ni är viktiga.

En liten uppdatering.

Nu är det två månader sedan skadan och vi kämpar på.

Det är omöjligt att säga om det läker bra eller dåligt, men han sköter sig och håller humöret uppe. Vi har fått på brodd och snowgrips även bak nu, och han har även invigt sin ute box. Men han gillar inte riktigt att vara där, så jag vågar i alla fall inte lämna honom.
Han trivs bäst i den lilla boxhagen jag gjorde från början. Hur länge han är ute varierar från dag till dag, men det rör sig om ca 3 timmar. Utöver det så går vi 2* 15 min/dag i grimma. Han är helt sanslöst snäll.:love:

För mig blir det problem nu med regn och mjukt underlag. Trots att jag grusat upp så blir det för mjukt så han har fått vara inne mera. Dels spelar ju vädret roll iom att det blåst rejält också.

Han hostar inte, och är inte rastlös, jag tolkar det som att han finner sig i sin situation, han gnager inte heller på väggarna, och jag har börjat ge lite mera hö.

Så i det hela så känns det rätt bra. Men det är en stor känslomässig och tidsmässig investering. Jag hoppas verkligen att vi båda får lön för mödan i vår.

hästar vänjer sin förvånansvärt lätt över nya rutiner- om man ser till att tänka till lite vad hästen har för behov.
Han tycker nog att den fina uteboxen inte är hans:mad:

Men hur länge till måste han stå?
Skitväder är det oxå..
Det kommer att bli bra det där- för att ni är lika kloka:bow:

Vad säger familjen när du är så mkt i stallet?

Hur länge han ska stå.

Som jag uppfattade vet så är det inte hage förrns till våren....:crazy:
Men efter återbesöket i januari, OM allt ser bra ut så bör jag få utöka promenaderna till ca 60 min och ev börja jogga.

Det strörsta hotet till att han inte tillfrisknar är att han busar och skuttar i hage. Enl vet så är det den vanligaste återfallsrisken iom att många släpper ut dem för tidigt.
Och jag kan förstå det, för dem ser helt friska ut.

Vad säger familjen...
Sambon säger att han hoppas att jag själv har koll över att "det är värt det".
Sonen sa förvånat härom kvällen när han frågade pappa vad de skulle ha till middag och jag svarade.-
- Men mamma, är DU hemma.

Så det är en balansgång, jag har ställt av unghästen i alla fall nu. Och iom att det är så mörkt på em så har jag inte Indy ute då i alla fall, utan tar sista promenaden vid kvällsfodringen. Så jag tillbringar em numera hemma...

Och hoppas att vintern går fort.

Åh det är svårt med barn och hästar:crazy: Det är så lätt att få skuldkänslor. Jag vet precis hur det kan kännas. Tror mina barn svarade på rutin om nån frågade: "mamma är i stallet":cool:

Men på lång sikt tänker jag att det är bra för dem att ha föräldrar med egna intressen som förebilder:idea:

Jag gav ofta hästar vintervila mer pga barnen o familjen o mej själv med jul o allt, än för hästarnas skull......

Lite uppdatering OM det är någon som är nyfiken..

Jag har bokat tid till nytt återbesök nästa torsdag den 3 :dje jan.
Kankse lite tidigt, men jag vill ha återbesökt innan den 10 jan då karensdagarna för försäkringen går ut.

Jag kan inte bedömma huruvida skadan läker som den ska, ena stunden tycker jag han "nickar" med huvudet orymiskt i skritt, men jag tycker att han tar lika långa steg med båda fram.
Jag försöker att strunta i det och tänka att det är som det är och inget jag kan påverka.

Indy är i alla fall en mönster patient. OM det inte läker bra så har jag inte kunnat gjort på något annat sätt, och han har inte kunnat vara mera stilla och skötsam.

Det är märkligt hur tillfreds och nöjd han verkar. Han har skuttat 3 ggr i uteboxhagen som jag vet, men då har jag varit där och kunnat ta tag i honom.

Jag har även kunnat öka på utetiden nu när det varit så hårt i marken och vindstilla ett par veckor, så sammanlagt har han kunnat vara ute ca 3,5 -5 timmar/dag.
Jag har även vågat lämna honom en stund och gått hem, eller när jag jobbat kunna ha honom ute då jag nästan kan se uteboxhagen från kontorsfönstret. Han är aldrig ute mera än 1,5 timme åt gången. Då är jag rädd att han tröttnar och börjar busa.

Promenerar i skritt ca 30 min dag, uppdelat på två pass.

Jag har börjat öka på hösilaget ganska mycket så ute får han fri tillgång. Sedan har jag börjat ge Dynavenas rehabfoder + mash eller vad det heter.
Mest för magen, men också med hopp om att han inte ska falla ur så mycket. Oavsett hur detta slutar så vill jag att han är så fin och fräsch som möjligt.

Återkommer med rapport efter åb.

Jag håller tummarna för er! Du är en klippa som tar så väl han om din lilla konvalecent! Jag hoppas innerligt att det läker som det ska! Men visst har tiden gått fort?
Vad är det som gäller vi dåb? Vilka är alternativen, hur kan det ha gått illa/bra? Vad är nästa steg?

/Rumpnissen som troligen får åka till Helsingborg med kraken imorgon.... igen.

Klart vill vill höra:)

Det där nickandet är inget som jag skulle uppskatta:crazy:, MEN NI sköter ju er så bra som det går:bow::love:

Hästar blir som man gör dem. klart att han vet sitt eget bästa.
De äldre hästarna är ju oftast lite mer sansade.

håller tummen på att det ser bra ut.

Önskar dig lycka till.
Min ena är varm o lite svullen i ett framben. Ska boka tid nästa år:crazy:

Hejja mimus!
Jag hoppas hoppas hoppas att ni fixar det här...och det tror jag faktiskt också att ni gör:)

Många kramar!

jag tänker på dig och din häst

Jag håller tummarna för er! Du är en klippa som tar så väl han om din lilla konvalecent! Jag hoppas innerligt att det läker som det ska! Men visst har tiden gått fort?
Vad är det som gäller vi dåb? Vilka är alternativen, hur kan det ha gått illa/bra? Vad är nästa steg?

/Rumpnissen som troligen får åka till Helsingborg med kraken imorgon.... igen.

Ja, tiden har gått fort.
Vad nästa steg är kan jag bara spekulera om av det jag läst mig till på nätet om dessa skador.
OM han läker som han ska så gäller följande.
Han kommar fortfarande inte få gå i hage, säkert på 3-4 månader. Men det är okej, vi kan acceptera det.
Men man ska öka på skrittmotionen och ev börja jogga lite i trav efter ca 3-4 månader.

OM han skulle markera eller vara halt nu så är det inte bra, det betyder att skadan inte klarat konvalecenstiden, så därför är jag ganska nervös, det känns som tämlingen avgörande nu.

Hur går det med din pålla?
Blir orolig av att läsa att du ska tillbaka igen?

Klart vill vill höra:)

Det där nickandet är inget som jag skulle uppskatta:crazy:, MEN NI sköter ju er så bra som det går:bow::love:

Hästar blir som man gör dem. klart att han vet sitt eget bästa.
De äldre hästarna är ju oftast lite mer sansade.

håller tummen på att det ser bra ut.

Önskar dig lycka till.
Min ena är varm o lite svullen i ett framben. Ska boka tid nästa år:crazy:

Nej, jag gillar inte heller nickandet, men han ÄR ju orytmisk bak, och det blir ju värre utan motion, så det behöver inte vara så att nickandet har med frambenet att göra.

Han skadade sig ju som 4 månaders föl i hagen och väste upp i boxvila, så just nu känns det som en väldigt positiv erfarenhet, för även om det är många år sedan, så är jag övertygad om att att han minns den tiden.

Det värmer mig att läsa om att du tycker attvi sköter oss bra, och håller tummarna för oss.

Jag hoppas verkligen inte att det är något allvarligt med din, är det "tösen" som busat till eller?

Jag hoppas verkligen att det läkt som det ska. Tänker på er!

Min är bra i benen men har fått mystiska svullnader och knölar. Vet. tycker jag ska avvakta och vänta med att åka in så jag ger det en vecka...

Massor av styrkekramar, håller alla tummar och tår!

Ska in med fölis den 10 jan, missade självriskperioden med 1 dag sist...Men,men vi ska ju alltid tillbaka:(

Men goa Mimusen.. Det här var inget roligt att höra.. Jag håller alla tummar jag kan inför återbesöket imorgon! Bamsekram till både dig och till Indy!

Tack CC.:love:

Jag trodde jag var väl förbereddinför morgondagen,men sanningen är att jag är panikslagen.

Jag vill avboka tiden och stoppa huvudet i sanden.....:(

Rumpnisse, jag hoppas att knölarna har gett med sig.
maria, ska hålla min tummar för Venus den tionde.

Goa du.. förstår att det är sjuklt jobbigt, jag hade nog stoppat huvudet i sanden för längesen.. VIlle bara säga att jag tänker på er idag och håller alla tummar jag kan! *styrkekramar*

Snabba ryck här.

Trots riktigt snöskitväder så åkte vi, kära sambon körde och han fixade det med bravur. Våran bil är bra, trots att vi inte har dubb och trailern har allround däck.

Hursom helst så blev vet positivt överraskad!!
Hon sa att en så bra läkning kan man inte förvänta sig på en så gammal häst, ja, kanske inte ens på en yngre.:bump:

Idag så såg vi tydliga strukturer på UL.

Ytliga böjsenan är helt läkt, men det var den ju nästar vid förra åb.
Gaffelbandet hade tydliga strukturer över hela området, och såg mkt bra ut, och förstärkninsbandet som i princip var helt av sa vet nu....:crazy: var också tydliga strukturer över hela området.

Jag kunde själv se att där det tidigare varit helt svart, var det långa fina fibrer!

Vet sa att jag och hästen skött oss mycket bra hittills!:)

I skritt rörde han sig helt rent, men markera något i trav, men så pass lite att jag fick springa flera gånger.

Jag blev först besviken, men inte förvånad iom att jag "känt" en orytmiskhet när han ökat på skrittet.

Rehab programmet ser ut följande:
Öka på promenaderna i skritt till 1 timme/dag. Jag får varva med att rida om jag vill.
Han får bara gå på hårt underlag. Inte djupsnö, inte lera, inte branta backar.
Fortsatt endast utevistelse i boxhagen, men det har jag ju räknat med.
Vet bekräftade det genom att säga att hage blir det inte förrns han är helt i gång, och det kan ju dröja ett par månader till, men som sgt, det var jag beredd på.

Han får inte trava än. Efter åb om 5-6 veckor OM det fortsätter så här bra, så får jag hoppas på trav då.

Vad ska man säga?

Jag är glad att det är positivt, vi kämpar vidare så länge Indy mår bra och är lugn och glad.

Skadan är allvarlig, och det tar tid.

Tack alla för tummar och stöd!

Det är betydelse fullare än vad ni kanske tror!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka