TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Hur gick det på sjukgymnastiken?

Var oxå där och träffade en,har gett dem ett nytt namn,sadister stämmer bra in på dem,dessvärre så var skadorna värre än jag trodde:cry:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Jag känner inte någon som rider akademiskt eller klassiskt häromkring. Det är mest hoppning och skogsmullar i min bekantskapskrets. En o annan islänning eller travare också :D Tyvärr.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Men det är ju precis sådana som kan vara intresserat av att lära sig akademisk!
Samla gänget och åk till ponnytanten och bli inspirerat.
Tyvärr har jag för långt och brist på pengar och transport.:crazy:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

KL

Sambo kom hem ovanligt tidigt idag från jobbet och då försvann jag ut genom dörren som en avlöning. Ville verkligen passa på att rida innan det blev mörkt. Kelly fick en sadelborstning på ryggen och sen på med ridgrejer och allt vad reflexer jag kunde hitta. Hon såg ut som en vägarbetare på fyra ben när vi pep ut genom dörren.

Jag ville jobba lite på gärdet med henne. Nära och bra hem i mörkret sen. Snöa och blåste gjorde det med. Nu brunstar ju madam och då är hon en riktig humördrake. Och blev sur för det mesta och ville bara galoppera. När jag vägrade låta henne göra det så började baken lätta på henne. Så det fick bli ett rejält travpass med alla krumelurer jag kan och massor med halter och halvhater och tempoväxlingar. Hon tyckte verkligen att det var öken att inte få bralla runt i bock och galopp. I dag satt jag på en bomb :crazy:

Hon skyggade för buskar, grästuvor, stallägaren bil och saker som inte ens fanns. Kelly är inte en lättskrämd häst i normala fall utan går fram i princip över allt.

Sen blev det lite långpyssel där hennes långa man blev kapad 1 dm. Den är ändå inte så kort som brukar anses som "rätt" på halvbloden. Lade sedan en lång stund på att sopa hela vår ganska långa och breda stallgång kliniskt ren. Vi är rätt slarviga med den där stallgången alla fyra :angel:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Kl.

Usch, nu måste jag gnälla lite igen. Jag mår som ett lass skit av värktabletterna. Jag är trött, yr och mår illa, nästan spyfärdig! Men värken i handen har iaf släppt så jag får väl vara glad för det lilla :grin:

Gubbtjyv: Vi har satt fast tunnan med ett spännband i väggen men det hjälpte föga :mad: Tack för semlan ;)

Pinto: Hon är en liten apa i bland :love:

Tant Kat: Jag har en grön stor plasttunna men vet inte om jag törs låta dom ha den i fall den går sönder och dom skär benen av sej.

Mirameja: I förrgår fick jag se Ina liggandes mitt ute i snön och hon sov som en gris :D

Voff: Hoppas Filip slipper kruppen i natt. När min Johan var liten och hade krupp brukade jag ställa en kastrull med kokhett vatten i nedanför hans säng och så satte jag fast ett badlakan i våningssängen ovanför så det blev som en ångbastu och det hjälpte jättebra.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Åhhh jag vill se kort på Kellys långa fina man! Gillar inte dom där kortklippta "halvblodsmanarna". Det ska vara lååååånga manar :love: Tyvärr så kliade Ina av sej halva manen i somras när det var så vansinnigt mycket knott men jag hoppas att den växer ut och blir lika fin igen. Hon hade man på båda sidor om halsen, så fin så. Winnie har oxå delad man men den är lockig, Inas är rak.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Nu är den ju borta Brimmis ;) Men den växer som ogräs. Jag har den aldrig riktigt kort. Är för lat för att ha det så. Hon har väldigt tjock man och svans som lockar sig. Tjusigt men stört omöjligt att reda ut.

Hoppas stallisen lägger ut de där korten hon tog här om dagen när vi red. Då kanske du får se lite Kelly-man. Nu ligger den på dyngstacken och väntar på att bli ett fågelbo :D

Det var inte så fint med den där långa manen nu när hon hade så smal och omusklad hals. Därför åkte den av.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

ajaj vad ar det som ar fel?? du far inte saga bara halften.. och min PT gick bra, ja min muskel har inte slappt ut sig annu men han kunde se mindre svullnad, kanske for att jag har pa mig korsetten/backbrace jamt nu.. fran uppgang till nedgang.. jag gar annorlunda ocksa med det pa.. det gor ju inte sa ont .
men vad sa de? vad ar det som ar trasigt???
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

På Filips krupp är det kall, frisk luft som gäller. Funkar kanonbra. En av oss brukar sätta oss på dass med Filip i knät och ha fönstret öppet. Man får byta på sig ordentligt. Burrrr......

Sen stänger vi av värmen och öppnar ett fönster i hanns rum så får han sova så när det värsta har släppt. Brukar ta ca 2 tim att få bort det helt så han kan somna.

Varm och fuktig luft har varit försämrande för hans krupp. Han fick krupp i Turkiet när han var liten. Det var väldigt varmt och fuktigt. Han blev blå om läpparna och fick verkligen inte tillräckligt med lufft. Det fick bli ambulans till ett sjukhus och där blev vi liggandes i två dagar. Det var fruktansvärt. Jag brukar hålla huvudet kallt när det gäller både Filip och djur som skadar sig men denna gången trodde både Peter och jag att vi skulle förlora honom. Sommarkruppen har alltid varit värre att bli av med än vinterkrupp för Filip.

Hoppas verkligen att jag slipper legobygge i natt med.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Nämen åhhh, jag trodde att hon hade en sån där tjusig lång man :laugh:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Stackars lilla skruttungen! Det är jobbigt och otäckt med denna jävulska krupp. Hoppas den växer bort snart!
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Usch det låter jätte jobbigt. Hoppas det växer bort snart.

Idag har vi haft hovslagaren här i kväll, så nu är pållarna nöjda och glada ett tag framöver.
Här är det bara ett par minus grader men det blåser så det blir ju kallt :grin:
Men jag ska nog inte gnälla då jag läser hur många minus en del av er har.

Har lagat lite mat och ska nu dricka kaffe och hänga här på nätet då jag fått låna sonens dator :D Kommer kanske få låna den ett tag nu då han ska till Göteborg på praktik i tre veckor.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Krupp har vi varit förskonade ifrån, men hade ett astmabarn, det var inte heller kul:( Hoppas det är lugnare i natt.

JA, jag såg badrummet. Jag hade blivit tokig i den lägenheten...

Ridhästar ska ha en handsbredd man. Haflinger och nordsvenskar och kanske araber kan ha lång böljande. Manen ska ryckas, inte klippas...(Dotterns lag gäller här hemma;) )

Tittar på ett minnesprogram med Lena Nyman, oj, vad hon har gjort mycket...

Pålle är på hästcamp, så dottern hinner rida lite mer ett par dagar. Han tyckte det var jättespännande att få komma till ridskolan, öronen var nästan korsade så spetsade var de!
 
Senast ändrad:
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Hmm snarare va är det som är helt:crazy:
Nåväl blödning och bristning i sk rumpmuskeln.
Muskel och ligamentskada i armbågen,ledkapseln i axeln så leden är ngt instabil samt ligamentskada på baksidan av skulderbladet.

Och fingrarna ska kollas på fredag men vad sjutton det får gå;)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

dangit.. rumpmuskeln ar ju det som jag dras med..och har dragits med i 3 ar nu.. skaffa dig ett backbrace, det hjalper att halla in den och du overanstranger den inte da.. 225 krona hos sjukgymnasten.. armen later for dj*vlig ocksa.. det blir att halla dig stilla och ha sling formodar jag? och INGET jobba for dig och INGEN ridning bortsett fran ledd runt av ngn.. jag har ocksa ligament skada pa skulderbladet och det tar for evigt, ja alla ligamentskador tar evighet, stackars dig.. se om du kan fa en krycka om det hjalper glutus maxximus, jag gick med kryckor for 6 manader.. bodde i hus da med toiletten uppe sa det var helvete att ta sig upp och ner i trappen.. bara var forsiktig med dig. jag onskar nu att jag hade fatt backbrace nar skadan skedde, da kanske jag inte hade haft sa mkt problem.
Fingar? ar de brutna tror du eller bara ligament dar ocksa?? du far rapportera nar du har varit hos rontgen eller var du skall.. men aven om de har daligt med folk pa jobbet, du maste tanka pa dig, man laker inte ihop som man gjorde nar man var 20 eller sa.. kom 29 ar det kort lol..
ma battre, ta det lugnt och var forsiktig....
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ridhästar ska ha en handsbredd man.

Allting är ju relativt. Men om man har en väldigt stor och rejäl karlnäve så har Kelly lagom längd nu :D Innan så hade hon två nävar lång man. Men på sommaren låter jag alltid manarna vara längre. Tycker det behövs när pållarna går på bete mot flugor och annat otyg.

Rycka manen med fingrarna klarar inte jag. dels luggar jag hästen, dels skär jag sönder fingrarna och sen går det så sakta att när jag väl kommit till öronen är det dax att börja om.

Jag skär med en kniv. Puttar upp lite som när man rycker sen skär jag av. Resulatet blir det samma om man inte tar för stora testar åt gången.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Det är godkänt;)

Jag har aldrig friserat en häst i hela mitt liv, det sköter döttrarna så bra. De två andra tävlade dressyr, och där var det viktigt med välklippta hovskägg, manar som gick att knoppa osv. Så det har blivit standard här:)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Lider med dig (och man får gnälla när man har ont ;)) Att din arm skulle ge dig så många vändor på sjukhuset är ju jättejobbigt. Förhoppningsvis ser du nu slutfasen, en operation till var det väl? Och sedan kan du snart rida igen, tiden går ju väldigt fort när man blivit tant:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
119 874
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
126 652
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
118 170
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
141 673
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp