TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ridhästar ska ha en handsbredd man. Haflinger och nordsvenskar och kanske araber kan ha lång böljande.

Tur man har en Haflinger för jag gillar en lång man;) (även om det ger vissa siktproblem) men man lär sig ju känna bättre, när man inte kan fuska:p
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Jodå, jag såg det. Och hela lägenheten var ju totalt utflippad. Har aldrig sett något liknande. Vågat och häftigt. Jag skulle tycker det skulle vara jätteintressant att få gå runt och titta i det hemmet, men bo i det :eek:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Bidrar med min lilleman (tala inte om att jag kallar honom det, han fyller ju gubevars 11 år om ett par veckor :grin: ). Lucas älskar djur, hästarna också. Men han är lite rädd för dem, speciellt för att sitta på dem. Jag vet inte hur det gick till men storasyster kom ridande när han var på hemväg från skolan och då ville han plötsligt hoppa upp. Han har inte suttit på en hästrygg på 1½ år. Inte tycker jag att han ser ut att vantrivas heller, gullungen min :love:

Fullsk%C3%A4rmsinf%C3%A5ngning%202011-02-16%20221900.bmp.jpg
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Filip tycker stallet är det TRÅÅÅÅKIGASTE som finns. Har provat med allt. Egna ryktgrejer, skottkärra och redskap, grejja med kaninerna, fixa maten, hjälpa till....ingenting är kul. Vi hinner knappt in genom stalldörren innan han säger "Åhh...det är tråkigt här. Ska vi åka hem snart?" och det är ett :devil: gnäll innan vi ens kommer till stallet. Ska jag inte rida så vill han sitta i bilen och se en film i stället. Ibland får han det. Som när vi ska ha hovis i stallet.

MEN rida tycker han är skitkul!!! Nu har ju jag inte den mest lämpade häst för barnridning men han får skritta av henne ibland när jag tänat (jag leder dem naturligtvis). Nackdelen med att ta med honom medans man tränar är att man får höra, från dess att foten kommit i stigbygeln och under hela passet "Är det inte min tur snart?" vilket stör konsentrationen.

Jag åker helst själv till stallet :angel:

Men som småbarnsförälder har man ju inget val alla gånger.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ajajaj......Inte roligt ett dugg! Blir till att hålla sej på mattan ett tag då!:(
Din stackare!
Ja,lika synd tycker jag om Brimmis.Fy vilket elände ni råkat ut för!!
Ni behöver ett par såna här :banana::banana:

Är lite bekymrad för min nordis som knappt rört varken mat eller vatten nu när jag skulle nattfodra....:confused: Mycket ovanligt!!
Han är som vanligt i sättet,han hade skitit som vanligt,tarmljud normala,ingen feber o inte rullat eller ngt. Däremot hörde jag när han kissade att det var inte syndaflod som det brukar,utan skvalade bara lite lätt. Får väl hålla koll o ringa ut vet imorgon om det skulle vara så. Ska gå ut o kolla honom igen om en stund o hoppas att det är bra.....
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

hej hopp nu är pållarna nattade som vanligt mockning o foder men tro deteller ej hann faktiskt med en under bar ridtur i dag innan man ska jaga iväg till jobbet och nog var damen rejält på hugget få se om det kan bli en liten distanshäst av henne igen men mycke mage måste bort först och sen får man se vad dottern tycker om att göra henne till tävlingshäst igen hon tycker ju att hon gott kan mullarunt hemma vilket inte jag tycker men jag längtar nog mest efter att få hem min gumma hon har snart varit ut lånad ett år skulle ju bara vara över sommaren längtar ha det bra alla
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Mera barnarbete. Men han klagar mest på att det luktar dåligt :crazy:


14565_106050466074062_100000073277627_165963_3754589_n.jpg
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Oj, hoppas det inte är nå galet med kusen! Det är väl de värsta som finns när ungarna eller djuren är sjuka. Tack för bananen :laugh:

När jag och Madde kom ner till hästarna för nattning hade dom gått in och lagt sej redan, söthildorna :love: Vattentunnan har iaf fått vara i fred sen i morse, vi får väl se hur det är i morronbitti.

Barnarbete gillar jag skarpt, det har jag alltid gjort :devil:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

kl. araber skall alltid ha en naturlig man som ar lang. man rakar langden av orat bakom oronen och sen fetlock/hovskagg och inuti oronen for tavling samt tar bort skagget..detta ar for show.. om hasten ar i dressyr tavling samma sak men man ar da flatat eller i "knoppar". hoppar den kan det ocksa vara knoppar.. men man klipper aldrig en arab man..

sen ar det undantag som tex herr valdemar som har lang man, jag sager det ar mitt "oh shit" handtag... men den ar sa fin, delad i mitten och sma rasta flator over alltihop.. skall forsoka ta bild..
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Tror nog att du hade värre skador,sååå farligt är det inte för mej.
Ang.. fingrarna nepp inget brutet utan ligament men de är ganska felställda så därför vill de kolla upp dem.
Hmm ta det lugnt ,det vet inte jag vad det är:o
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Uj håller tummarna attdet inte är ngt med pållen.
Tack för bananerna,nja är dålig på det där med att vara stilla:angel:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

KL

Säger god förmidag och önskar alla tanter-gubbe och hästar ett krya på er. Många här verkar behöva det jusst nu :crazy:

Ni fåtalet som är helt krya får bara ett vanligt Hej från mig.

Nu ska jag till Uddevalla och beställa tapeter sen ska snuskpassaten avsnöas för det är dax att hämta hem foder och spån. Vill inte ta in det i Volvon mer än nödvändigt. Den kan ju få vara ren en vecka i alla fall......

Filip klarade sig från Kruppen i natt, för nu har förkylningen brytit ut. Kruppandet kommer lltid före sjukan kommer. Så nu är det hosta, snor och lite feber som gäller :(

Synd. Jag hade tänkt tvinga med honom till stallet och så kunde han gnälla bäst han ville, medans jag körde ett pass på gärdet. Men han ska nog inte ut i någon kyla idag.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Skönt att det var lugnt i natt,aldrig roligt när barn eller djur är sjuka.
Du får åka ut o rida när din "gubbe" kommer hem istället
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Skönt att ni slapp kruppandet i natt. Du får bädda in gossen i några varma hästtäcken och förse honom med varm choklad och en Kalle anka medan du rider. Det skulle han kanske tycka om, det är mysigt att pura ihop sig så.

Nästa vecka har mina ungar sportlov och på måndag ska Amelie och Lucas troligen vara barnvakter åt sin lille systerson Vidar som är drygt fem år. Toppen tycker Vidar som ser Lucas som sin största idol här i världen, det är coolt med en morbror som bara är fem år äldre än man själv :) Vad morbror Lucas tycker är en annan sak. Han är lite stolt över sin hjältestatus men ibland kan han känna sig helt förföljd ;) När Vidar sedan blir återlämnad till sin mor har Amelie fått för sig att hon ska ha ridskola med sin lillebror. Lucas verkar faktiskt tänd på idén han också. Åh så kul det skulle vara om han hittar intresse och kommer över sin rädsla lite. Soraya är verkligen en jättesnäll ponny att "åka" på för någon som är osäker. Hon är så tålmodig med barn, de får verkligen klättra och klänga hur som helst på och runt henne.

Nu drömmer jag mig bort lite, tänk om han gillar det här, då skulle vi kunna behålla Soraya i några år till så Lucas kan rida henne. Amelie får en egen häst som passar hennes längd bättre. Så kunde vi rida tillsammans allihop. Nu gäller det bara att få gubben att önska sig en ardenner eller shire (lite dyra dock) till sig själv :angel: Gud så kul det skulle vara!!!! :love:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

KL

Här är det "bara" -6 och sol.

Som vanligt inget att göra, bara pålle. Har insläppet idag, så jag åker dit vid 16tiden. Mocka, fixa vatten och käk. Ta in alla 4 vid 17tiden. Borsta av min pålle, badda ev skållor om det behövs. Ge flexijointen i munnen. Arnika på bakkotorna som fick en smäll av vurpan för 1½ vecka sedan:(

Igår kom gammelman i full fart när han såg mig grinden och gnäggade:love: Han är pigg och glad nu, uttråkad av att bara skrota i hagen + att blev pigg av klippningen.

Ringde hovis igår, men han hade inte tid att sko pålle bak förrän tidigast tis nästa vecka:( Det får blir vanliga vinterskor med 4brodd i bak då. Börjar även bli dax att sko fram snart oxå, gått 5 veckor där.

Har ökat på maten på pålle till 2 kg lusern, 1 kg granngården original, 15 dl betfor torrvikt. Är lite smal och hungrig jämt.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

och har ar det -6 men ingen sol.. snoskottarna var har for att checka vad som behovs. de kommer snart tillbaka med slungan och jobbar ivag.. woohoo sager jag.. det ar en kommunservice som finns for de som inte kan skotta sjalv eller ar gamla.. bast ar ju att jag kan ringa dem nar snon aker av taken.. alltsa servicen fortsatter.. det tycker jag om..

inget speciellt.. min caffeebryggare har dott, sa nu blir det att kopa en melitta tratt och kora oldfashioned bryggkaffee.. percolatorn fungerade inte sa jag gav upp. for coffee maste man ha..

skall fortsatta tvatta idag.. till slut far jag val allt gjort, och struket och undanlagt.. OM jag kan hitta rum for allt.. en till garderob skulle inte skada..
pallar ar goda, hoppar runt dar ute och mumsar.. ha en bra dag alla..

ps. tant macaroni, kanner person med shire hastar, vill du jag skall fraga?? aldre sto ridbar ar nog billig.. hehehe
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Vet att det är svårt att hålla sej på mattan.....;)
Men det straffar sej oftast,som min arm med avskurna senor...ajajaj!!
Så försöka kan du väl iaf?:)


Har ringt vet ang lille nordis och väntar nu att han ska ringa åter.
Han är som vanligt,hade både ätit o druckit i morse,men kissat dåligt tycker jag. Verkar konstigt knyckig o stel i bakbenen,går försiktigt och väldigt svullen i skapet. Reagerar dock inte när jag trycker eller klämmer,varken skapet eller ljumskar.Bara vänta å se.......Jobbigt!
Har haft denna pålle i 15 år och han har aldrig varit sjuk,aldrig sett en vet,annat än vid vacc,så det känns lite konstigt!
Men men,han är ju inte ung längre:(

Kat,din magnesium leverans är på väg!
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Nu är jag ju ingen veterinär men låter som att han har stenar/grus som stoppar,påminner om en häst som en kompis hade.
Glöm inte att uppdatera om honom .Håller tummarna.
Stopp mina senor är inte av så det är inte lika allvarligt,ska försöka ta det liite lugnt så det blir dressyr idag:angel:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ligament är inte heller så lätt att få bukt med........ men jag ska hålla käft!
Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus har jag hört:angel:

Ja,sten(ar)alt grus är det jag misstänker.... I värsta fall tumör på snoppen,vilket inte är helt ovanligt på äldre valacker.....Fy!

Min kompis fick ta bort sin shettisvalack för ngn månad sedan,han hade återkommande enorma stenar,var inne på op två ggr sen gav de upp.
Så jag ser värsta scenariot framför mej:(
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Näee inte måla f*n på väggen,pållen jag pratade om fick det en gång och inget mera.

Du får ursäkta men glömt hur gammal han är?

Brukar oxå få höra det ,säger till andra att de ska ta det lugnt men vadå sånt gäller ju inte en själv:angel:

Sen ska min busa helst inte stå mer än en dag får så mkt överskottsenergi.
Och eftersom det bara är jag o dottern som kan rida henne är det bara att gilla läget,de andra 2 måste ju oxå gå och unghästen rider bara dottern än så länge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
119 869
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
126 652
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
118 169
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
141 669
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp