TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Joo helt sant allt kan hända även vid dressyr.Men hemma nu och busan skötte sej exemplariskt:D
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

kl. sa har pa kvallen...

det ar val olika som allt annat i olika lander/stallen. En hingst som skulle gora live cover av en sto blev alltid avtvattad innan han fick betacka.. liksom stoet blev avtvattad sa inte det var bajs etc som kunde foras in vid insertion. Hingstar som var "tappade" for semen (ai) var ocksa tvattade da man vill ha det sa rent som mojligt. alltsa inga baciller med i semen. Plus ingen risk for att stoet blev infecterad och kanske inte blev gravid.
Jag ser det sa har. En man/hingst som inte ar omskuren har ju samma problem om de inte haller sig rena, smegma samlas innanfor huden och kan valla problem om det far vara dar for lange.. Vilket ar ackligt i min asikt, och samma sak hander med hastar. En del ar jatterena och behover inte alls goras rena medans andra ar snuskpellar galore.. Sa det far bli efter vad som finns.. Tex VValdemar ar jattesmutsig men har inte lyckats fa honom att droppa sa jag kan gora ren honom. Alldeles gul och flagig ar han usch..
Att vissa lander inte gor det vet jag inte varfor men igen beror val pa hur man ser pa saker.. Jag "stadar" sedan de inte kan gora det sjalv. Pallar ar nojda , jag ar nojd.. sen far alla andra ga runt med smutsiga skap hur mkt de vill lol..

Nu skall jag sent om sider ga och stada stall.. Snogubbarna var har idag och flyttade en massa sno sa nu kan jag komma upp till godselhogen. woohoo.. totos yalls
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Tant Kat. Min karl upphör aldrig att förvåna mig. Han blev väldigt nyfiken och vill gärna veta lite mer :) Men det kanske vi kan ta på FB vid tillfälle.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

KL*

Har inte hunnit läsa allt.
Här försvann bredbandet igår kväll och kom just tillbaka. Det var nåt som hade grävts upp :(

Har varit och shoppat lite kläder och mat. Hovis har varit här, blev billigt då han slängde på de gamla skorna igen :)
Han hade med sig en elev från travprogrammet som fick öva på världens snällaste Lasse :)

Nu väntar jag på att pastavattnet ska koka. Sen blir det lite slappa framför tv:n.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Vilket fasansfullt öde att bli av med bredbandet sådär :eek: Jag måste få höra, HUR överlevde du??



:D

Själv hade jag nog nästan fått panik :rofl:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ja, det började lite smått igår. Det började sega och lysa grönt på modemet. Jag får ibland lite mindre fart i slutet på månaden då jag använder för mkt enligt Telia :eek:

Sen försvann det och jag trodde de uppdaterade.
var lite trött så det gick ok.

MEN, i morse funkade det inte heller!!!
Sambon ringde och sa att det inte kommer tillbaka förräns ikväll kl 19 :eek:, men som tur är åkte vi vid 12 och kom hem vid 16 och då kom hovis. Och när jag kom in funkade det! :D
Tur att sambon var ledig så vi kunde åka iväg annars hade jag dött :cool:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

lyser gront?? mitt modem lyser alltid gront.. jag far hela 236.8 kbit/s har om jag ar lycklig.. ibland ar det bara 56.8... bredband vet jag inte vad det ar..det utlovade 3G existerar inte.. men jag kan ga 2 km narmare stan och ha super speed..jaja sant hander nar man ar i the boonies..
tant macaroni, jag ringer i kvall och fragar.. annars har jag sett annonser for ardenner ocksa.. de ar ju trevliga hastar de med.. dock en shire med lang man, och gubbe i stridsutrustning.... det du..
ja vi tar det pa fb istallet.. onodigt att kladda ner traden..

nu ar stallen mockade och pallar vantar pa att komma in, jag har borjat utstracka tiden nu sa det ar vana att vara ute hela dagen och kvallen nar sommar kommer.. for sommar kommer, fragan ar bara NAR?????
ha det bra
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Nu ligger Filip pall under en filt i soffan och gnäller på att vi har det för kallt här inne. (+22). Än var det "bara" 38,7 i temp men vi får väl se var det stoppar. Men i morgon är det hököardax igen på fm. Tiden kan inte ändras. Det var inte lätt att få till en tid som passade så stallis som äger transporten och dragbilen kunde, hö-gubben kunde och minst två av oss andra kunde vara med. Höet vi har räcker ca 3-4 dagar till bara. Så det får bli alvedon och DVD-spelare i bilen till Filip i morgon :cry:

Nu ska jag krypa ner under hans täcke och läsa en lååååång godnattsaga som jag lovat. Sen har Peter lovat att ligga och mysa hos honom tills han somnar. Det ska ju vara lite lyxigt när man är sjuk ;)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Har varit på 2 årskalas hos barnbarnet Melvin på em och hans syster Mathilda hade feber hon med. Bara 40,4 och det var full fart på henne!! Hade det varit jag så hade jag legat halvdöd och helt utslagen under täcket :eek:

Har inte varit på topp i dag jag heller, är fortfarande yr i huvet och mår lite tjyvtjockt, troligen är det efterdyningar från operationen men det går väl över. Och det kliar under gipset så jag blir snart galen :mad:

Det är runt 7 minus och det blåser och dessutom har det kommit ett lätt snöfall nästan hela dan. Vi tog och körde in den sista rundbalen med halm i ligghallen på em så nu lär jag ut och leta efter halm snart. Har jag tur så kanske han vi köper hö av nån enstaka halmboll kvar, annars får det bli spån.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Så var jag då hemma igen! Efter mycket stök o bök! Hästen blev bara sämre o sämre,kunde knappt gå tillsist,mkt smärtpåverkad. Min vet kom,kände rektalt,klämde på mage o här o där,ingen reaktion mer än att han vände huvudet o grinade lite,lyssnade på hjärta mm men kunde inte hitta något fel.....konstaterade att det inte var varken kolik,fång eller korsförlamning o allt annat vi kunde hitta på,men att hästen helt klart var smärtpåverkad! Så vet tyckte att han skulle in på djursjukhuset för att kunna sätta en kateter eller undersöka urinblåsan/snoppen närmare.
Bara å lasta.....å vad snäll pålle var idag! Klev på ganska omgående för färd till sjukhuset. Väl framme kliver han av,knallar på lätta fjät(!) in i stallarna,springer fram i stallgången o går bärsärk i boxen!! Ställer sej sen o pinkar!! Ok,inte så mkt som han brukar,men ändå!
Vet tittar o konstaterar att"den där verkar ju frisk!" In i undersökningsspiltan o urinblåsan konstateras tom......
Sätter en kanyl i halsen,tar tre blodprov,lyssnar på hjärta osv.
Ifrågasätter om inte jag är riktigt klok som kommer med denna häst.....på jourtid dessutom.....Visst,jag har inget annat att lägga mina pengar på,svarar jag,ngt förbannad.
Han blir iallafall kvar tills imorgon. De kommer att observera honom under natten o ta diverse prover imorgon,bla njurprover.
Så där är vi nu! Bara att avvakta!
Ut o fodra resten av gänget!!
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Förstår att du blev liite lätt irreterad över en sån kommentar .
Men du vet ju hur dålig han var så det var skönt att höra att han blir uppkollad.
Nu har ju du gjort allt som står i din makt och vad bra att han gick på så snällt.Håller tummarna för honom.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ja i bland är det kul med djur :angel: Men vi får hoppas att det inte va nå fel på honom iaf, det som är värst är ju att det blir väldigt tomt om din plånbok :eek:

Strax dax för nattning av flickorna sen tror jag att jag kryper ner i sängen jag med.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Oj då, hoppas pålle är bra, så ni kan åka hem igen, lite fattigare bara ;)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Oj, det lätt inte roligt. Hoppas dom hittar någon förklaring. Jobbigt när djur och barn är sjuka.
Så du får styrkekramar och ni andra som har sjuka barn och är sjuka själva får också ett gäng styrkekramar och peppning så ni orkar :bump::banana::bump:

Själv lider jag mest utav att jag kommit fram till att jag tillbringar all min tid som är över vid datan. Jag är antagligen en ganska patetisk människa :crazy:

Undrar var jag tappade alla mina vänner någonstans??? För jag har för mig att jag har haft några eller någon i verkligheten :confused:

Men nu ska jag försöka sova då det är uppstigning vid fem igen. Men sista dagen på jobbet denna vecka :D
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Hoppas att det bara var ett skrämskott. Synd bara att det kom på jourtid. Det är så typiskt.

Har just varit och nattat hästarna, det är så häftigt ute. Alldeles ljust! Det är klart ute, snö och nästan fullmåne. Tänk en ridtur nu, det hade varit häftigt. Men hästarna är nog av en annan åsikt, klockan tio ska man äta, och stallet ska vara släckt!!
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Om han har problem med kisseriet får man ju hoppas att de hittar något nu när han ändå är där. Men jag förtår att det käns öken att åka till djursjukhuset på dyr jourtid för att pinka!

Påminner om Filip som fick akut jätteont i magen. Sjukvårdsrådgivningen gissade på blidtarmen så vi åkte akut in. Opsal stod redo ifall. Väl på akuten konstaterades förtoppning. Ett lavemang och sen var ungen på tipptopp igen. På väg ut från akuten stannade Filip vid receptionsdisken där doktorn och sköterskorna stod. Han bugade och sa "Tack för att jag fick komma och bajsa hos er"

Jag och Peter såg ut såhär :eek:

Vi hörde garven ringa i öronen när dörrarna slog igen bakom oss:angel:

Hoppas pålle är lika lättbotad som Filip var.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Jag har för övrigt nyss varit ute på byn och jagat reda på hostmedicin. Lillkraken hostar så han knappt kan sova. Och vi får då heller ingen sömn inatt om vi ska höra på den stackaren. Medicin fanns hos bästisen och på redje försöket fick vi i Filip den. De två första omgångarna är i sängen och på pyjamasen :(

Dax för mig att dyka in mellan laknanen. Har utsläppet i morgon så jag ska upp halv sex.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ja,ibland är man glad att man använder både hängslen o livrem!! Pålle är välförsäkrad som tur är,går ju an på en nordis som inte kostar något....och som dessutom är så gammal att livdelen inte längre gäller.Han har dock under sin 23-åriga levnad inte kostat en spänn i vet kostnader,så det må väl vara hänt att jag får lite extra utgifter på honom!
Jag är faktiskt glad att de ändå tog kvar honom och tänker ta alla dessa prover. Han är ju till åren kommen och lite lätt:angel: överviktig så det kan vara bra att han utreds. Dessutom,om det nu är sten så kan den ju faktiskt flytta på sej!Å då har vi snart problemet åter.
Ja,jag blev faktiskt förbannad! Jag åker väl inte in med en svårlastad häst,dessutom under jourtid för att jäklas eller för att jag tycker det är kul?! Hade jag inte trott att urinblåsan var sprängfull hade jag förmodligen avvaktat,men när varken min vet,eller distriktaren som han kontaktade,tyckte att de hade möjlighet att tömma en full blåsa på hemmaplan(tydligen en smärtsam procedur som kräver mycket smärtstillande/lugnande)så åkte jag! Det var ju oxå rådet jag fick av alla inkl.djursjukhuset när jag ringde dem.
Hur f-n skulle jag kunna veta??:mad:
Ja,nu är han där o hans boxgranne 5 åringen är förtvivlad......
Är det inte det ena så är det det andra sa kärringen som blödde näsblod...
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ja det var ju juste att han fick bajsa där, när det inte funkade hemma......:bow::bow:
Då vet ni ju i fortsättningen,går det inte,åk till akuten o låna toa!!!:D

Hoppas ni får sova inatt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
119 868
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
126 652
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
118 168
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
141 668
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp