Tapetsera o renovera..

T

traloppan

Ska renovera mitt ena gästrum o har lite frågor som ni förhoppningsvis kan hjälpa mej med.. Alla svar mottages med största tacksamhet!

Dum som jag var började jag riva ner tapeterna.. På vissa ställen satt ett tjockare lager som sitter ganska löst, men på snedtaket sitter de som berget o jag får bara bort yttepytte bitar i taget..
Jag ska tapetsera med en strukturtapet - den modellen som ser lite rappad ut om ni fattar vad jag menar.
Hur känslig är den om jag tapetserar ovanpå som det ser ut nu, med halvt nerrivna tapeter.. Tror ni det blir jättefult? Alltså, tror ni jag måste riva vidare.. :confused: Jag ska måla ovanpå tapeten sen..

Detta rum har lucktat lite obehagligt.. Unket eller så.. Gissade att det var pga plastmattan. O när jag rev bort den så fanns det en äldre plastmatta under. Rev bort den också. Den undre hade filt på baksidan som var limmad i golvet så nu har jag en sträng med filtludd mitt på golvet.
Ska jag försöka få bort denna?
Tror ni det finns luckt kvar i den om det var mattorna som lucktade?
Jag ska lägga klickgolv här med foam under och jag tror knappast detta lilla ludd har någon betydelse vad gäller golvläggningen, med foamet på tror jag det kommer att bli jämt o fint, så.. vad tycker ni?

Funderar på att göra en fondvägg med råspont på gavelväggen med fönster. Det sitter en kontakt där, hur bär man sig åt då?
Kan man dra fram den så att det den sitter på själva brädväggen eller ska man ha en fördjupning där..??

Jätteglad o tacksam för tipps o råd!!!
 
Sv: Tapetsera o renovera..

När det gäller tapetseringen eller målning så är underarbetet allra viktigaste. Få saker är så fula som när man ser gamla tapetskarvar etc. skymta under de nya tapeterna/målningen.

Ett tips för att få bort gamla tapeter är att blöta upp dem ordentligt och sedan hänga upp ett plastskynke utanpå. Då lossnar det mycket lättare!
 
Sv: Tapetsera o renovera..

Tack för tipset! Har dock bestämt mig nu för att försöka tapetsera som det är i alla fall. Spacklade en del igår samt slipade i skarvarna för att få så lite skiftningar som möjligt.
Sen ska jag ha en knottrig strukturtapet ovanpå som ska målas så jag hoppas att det också kommer att förvilla lite.
Det är ju trotts allt ett gästrum och där jag dragit bort mest tapet är inne i en typ sovalkov så jag känner att jag kanske inte riktigt orkar lägga HUR mycket jobb som hellst på att göra det jättenoga .. :grin:
 

Liknande trådar

Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 424
Senast: Stereo
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 140
Senast: Luff
·
Hemmet Hur mycket för-arbete behövs för att måla en sen tidigare tapetserad vägg? Är det mindre för-arbete för att kunna tapetsera? Huset vi...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: susanne
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 400
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp