Tappad sko- måste jag betala för att få dit den igen?

L

Lilla_My

Pållen skoddes i fredags- redan idag tappade han en sko, den bara trillade av när jag red. Ska ringa hovslagaren imorgon och be honom komma och sätta på skon igen.
Det jag funderar över är om man kan begära att han sätter på skon gratis? Om hästen tappar skon efter fem dagar måste skon väl suttit dåligt från början.
Den trillade av när jag red på plan grusväg. :mad:
 
Det beror på hovslagern om han/hon har som policy att slå på tappskor. Hästen behöver inte vara dåligt skodd för att den tappar skorna, en del verkar vara experter på att få av dem eller så kan man ha otur och hästen råkade trampa av de den här gången. Om en häst som normalt sätt behåller skorna börjar tappa dem upprepade gånger samtidigt som man byter hovis eller frekvensen ökar drastiskt då ligger det troligen på hovslagaren.
 
Vet du ingen som har tappskokomepetens då? (Jag :D) Lättare så kanske än o ringa hovslagaren, hör runt i stallet först
 
Har inte anlitat denna hovslagare förrut, han verkade bra men det är ju svårt att veta.
Hästen har inte trampat av/tappat tidigare vad jag vet. Sist gick han med samma skor i tio veckor(pga problem att få tag i hovslagare), utan att de ens satt löst.
Har bestämt mig för att ta mod till mig och föreslå att han slår i den gratis. :crazy: Vill inte stöta mig med honom eftersom jag haft mycket problem med att få tag i någon som har tid att åka långt för att bara sko en häst.
 
Det bruker gå bra å få satt dit den gratis nå på sommeren- annet når det er jette lerigt ute- da åker jo de fleste skor av....
 
Vanligast är nog att hovslagaren har "tappsko garanti" åtminstånde i norrbotten. Fråga honom om det kostar något när du ringer till honom.

Min sambo har 6veckors "tappskogaranti" han kommer gratis o slår på skon men har man tappat bort skon får man stå för den nya.
 
Min hovis slår på tappskor gratis om man kan vänta till han har "vägarna förbi" och det har aldrig tagit mer än högst en vecka oftast bara ett par dar. Med vägarna förbi är väl typ en radie på 5 mil eller så!!
 
Sätt dig in i hovslagarens situation. Skulel du vilja arbeta gratis? Det är ju inte bar atiden det tar att slå på skon, han ska köra dit och tillbaka oxå.
Ingen hovslagare vill ha tappskor så jag tror inet att nån medvetet slarvar.
Detta säger jag trots att min nuvarande hovis slår på tappskor gratis :o . Jag skäms varje gång, jag har alltid betalat för tappskor. Får ge honom en fin julklapp istället :D
 
precis vad jag skulle säga. det är väl inte direkt själva "jobbet" att slå på en tappsko, det är ju inte spec. ansträngande och värt att ta betalt för, men resan dit och hem.
 
Jag slår på den själv, har tappskokompetens - kanske nån i stallet du står i har också?

Annars är det väl olika beroende på hovslagaren, våran tar 50:- för att slå på en tappsko.
 
Nej, du kan inte kräva att hovslagaren slår på skon gratis!

Har du en bra hovslagare är det inte dennes fel om hästen tappar skor.

Har du en dålig hovslagare - byt!

Hästar kan tappa skor av olika anledningar - vissa har sämre hovkvalitet och då ryker det fler skor. Iblan vill man kanske korrigera hoven och kanske tvingas lägga ut bredare än normalt under en period. Hellre då en hovslagare som lägger ut skon (för en fungerande hovmekanism) än en hovslagare som fegar och skor trängt för att slippa tappskor!

Om man som kund börjar kräva gratis skoning kommer det i längden leda till att ingen vill sko en häst med dålig hovkvalietet!!

Dock brukar många hovslagare göra det gratis ändå, min gör det!
 
Min hovslagare har 14 dagars garanti mot tappskor! Sist åkte han ca 8 mil tur&retur och slog på den gratis... Jag skämdes faktiskt! Han är billig ändå... :o
 
Vår hovslagare slår alltid dit tappskor gratis om de tappar dem i förtid och han kommer alltid om inte samma dag så dagen efter för att dem inte ska gå snett för länge.Han är en pärla!! :banana:
 
En hovis här har tre veckors garanti. De flesta andra jag hört om slår oxå på gratis om de tappar dem direkt men det är inget jag skulle kräva precis. Misstänker jag att det är hovslagarens fel så byter jag hovslagare och om det är hästens hovar det är fel på så ska väl inte hovslagaren behöva jobba extra för samma pengar för det.
 
Vi har världens bästa hovslagare :love:.
Han slår på tappskor gratis så fort han kan, oftast dan efter eller så. Då vet jag ändå att min häst trampar av sig skorna själv och det är absolut inte hovslagarens fel, hästen har betydligt mycket färre tappskor med denne hovslagare än tidigare. Har erbjudit mig att åtminstone betala skorna eller resa men han har tackat nej.
Att han dessutom kommer exakt den tid han sagt, aldrig är sen utan att ringa är ju kanon! Tyvärr ska han flytta :cry: och vi måste leta upp en ny, någon som har tips om en lika bra i närheten av Uppsala (PMa gärna!)?
mvh Maria
 
Oavsett om det beror på hovslagare (?!), hovens kvalite för tillfället eller något annat så föreslår jag att du lär dig
att slå på tappskor. Det kommer du att ha både nytta & glädje av i längden.
 
Jag har bara råkat ut för detta en enda gång och det var nog 5-6 veckor efter skoningen. Då betalade jag 100 kr inkl ny sko. Det jag tyckte var bra var att han kom redan nästa dag. "Det går ju inte att hästen blir ståendes heller!" var hans kommentar!
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 844
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 526
Senast: mars
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 179
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 863
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp