Tappar inte vikt trots diet och motion

Sandra78

Trådstartare
En 8-årig hanhund av större ras, normalvikt 58 kg, var under hösten "utlånad" under två månader och fick då av någon anledning 150% av ordinarie fodergiva. Har nu varit hemma i drygt två månader, går på normal fodergiva igen/något under normal (äter lightfoder sedan något år tillbaka), samt rör sig minst lika mycket som vanligt. Har dock inte tappat mer än 1 kg, väger idag 64...
Han har dessutom förlorat en del muskler och saknar ork.

Är det normalt att inte tappa vikt snabbare, första kilot gick fort men nu är det stopp. Är det läge att göra veterinärkoll, problem med ämnesomsättning, diabetes? Inte min hund, utan jag söker kanske lite peppning för hundägaren att ta den till veterinären... Hunden har tidigare varit mycket kräsen med maten och har aldrig stulit, men upplevs som konstant hungrig nu.

Sv: Tappar inte vikt trots diet och motion

Tja om hunden är frisk o inte går ner så får den ju för mkt mat, enkel matematik. Ämnesomsättningen går ju ner med ålder också. O vem har inte en hund som alltid är hungrig? ;) (tittar på det konstant svältande djuret under köksbordet :angel: )

Sen ska man komma ihåg att det kan ta lite tid att gå ner i vikt. Så länge det stadigt går neråt behöver det ju inte gå så fort.. o många tror jag lätt ger hunden lite småsaker de inte tänker på, särskilt de som tycker hunden jämt är hungrig. En ostskiva här, några kulor som godis där.. men det behöver ju inte alls vara så här, en tanke bara :)

Men om hunden nu tappar muskler, trots att den får lika mkt motion som vanligt (tappar den fortfarande eller står den still så att säga?) hade jag kollat upp den noga hos vetten.

Något som kan vara värt att kolla upp är Cushings eller sköldkörtelproblem. Just viktuppgång, taskig päls, slöhet m.m. är tecken på det. Kollas med ett enkelt blodprov hos veterinär.

Svårt att säga faktiskt, om den fortsätter att tappa muskler, men spontant skulle jag säga ja. Jag upplever att hunden gått från att vara överviktig till att vara fet, med dubbelhaka, fettvalk i nacken osv. Direkt efter viktuppgången var han mer tjock om magen, i övrigt såg han ut som vanligt.
Så jag tänker att om han inte skulle förlora muskler borde han ju gå upp i vikt i och med att hullet tycks öka.

Tack för tipsen! Har har alltid haft känslig hud, lätt att få fukteksem bland annat, men har på sistone börjat fälla mer eller mindre konstant.
Går hundar med cushings upp i vikt alltså? Min häst har cushings och går på konstant uppgödning för att inte bli för tunn.

Hundar kan gå upp i vikt av Cushings. Veterinären övervägde att testa gamlingen senast vi var in eftersom han såg så tovig ut i pälsen samt eftersom han gått upp i vikt en del sen senaste besöket (sen kom vi fram till att viktuppgången nog berodde på att han åt valpens mat så fort han fick tillfälle :p). Pälsen såg kass ut för att jag inte ryckt honom på ett tag (han fick kass päls efter kastrationen).

Har nu varit hemma i drygt två månader, går på normal fodergiva igen/något under normal (äter lightfoder sedan något år tillbaka), samt rör sig minst lika mycket som vanligt. Har dock inte tappat mer än 1 kg, väger idag 64...
Han har dessutom förlorat en del muskler och saknar ork.

Är det normalt att inte tappa vikt snabbare, första kilot gick fort men nu är det stopp.

Kan givetvis vara läge att besöka vet MEN om du ger normal/något under normal giva lär det ta LÅÅÅNG tid innan hunden går ner. Du behöver sänka fodret ännu mer kanske så lågt som till 60% av normal giva. Normal giva är ju vad hunden behöver för att hålla den vikt den har. Att musklerna försvinner kan ju vara att de inte syns utan är gömda av ett högt hull och orken beror säkert på att det är jobbigt att släpa runt på övervikten. SÄnk lite till - kolla hos vet att allt är ok så tror jag du hittar dni hund igen.

Kan faktiskt vara värt att till och med gå över på veterinärt bantningsfoder om hunden verkar väldigt hungrig. I vilket fall kan det vara bra att kolla upp först. Är som med människor - innan större förändringar (t.ex. vid extrem övervikt) gör hälsokontroll hos läkare/veterinär.

Om hunden är frisk så är mitt tips att testa ett foder som royal har. Det säljs endast hos veterinärer. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette. Kompisen använde det på sin överviktiga svårbantade hund o den gick ner till match vikt på 2 månader utan mer motion eller svält.

Som fler redan skrivit så är LIGHT-foder sällan särksilt effektiva om man vill banta en lite äldre hund.

Om hunden är frisk för övrigt - vissa har ju redan nämnt tex sköldkörtel nedsatthet som en orsak till att hunden är svårbantad - så hade jag testat att sätta över hunden på RC Satiety Support, Obecity eller Hills R/D.

Dessa foder är för just bantning! Och brukar fungera utmärkt även på de mer svårbantade hundarna.

Hills har även en liten informationsfolder som berättar hur mycket kalorier som finns i diverse olika små "godbitar" som vi lätt sticker till våra hundar. Jätteintressant läsning när man skall banta sin hund!

Lycka till!

/Swat

Prova diet foder..RIKTIGT diet foder, som finns hos veterinären. Och ge LITE. Ge bukfylla i form av råa grönsaker till.

Fast om du ger ett bra bantingsfoder så bör du INTE ge mindre mäng och lägga till någon egen "bukfylla"! Du bör ge den mängd som föreskrivs och INGET annat!

De riktiga bantningsfodren är uppbyggda så att hundens skall kunna äta sej mätt, men ändå inte få i sej för mycket kalorier.
Sedan skiljer det lite mellan de olika fodren, vissa innehåller mer fibrer och är lämpligare till hundar som vill äta mer mängd andra innehåller mer protein som ger en längre mättnadskänsla osv.

Din veterinär kan säkert föreslå vilket foder som passar just din hund!

/Swat

Det går utmärkt att använda bukfylla som tex råa morötter utöver den ordinerade dagsgivan av lämpligt dietfoder om hunden blir extremt hungrig, vilket dom ofta blir om dom är vana vid stora mängder mat. Har gjort detta själv med min hund och han är nu i sitt livs form. Han förlorade vikt i lagom takt. Det är inte särskilt trevligt att svälta sin bästa vän och se hur hungrig hunden är. Då känns det trevligare att få lite mättnad genom ren bukfylla. Det är ju inte bootcamp jag driver för min hund. Han är ju min bebis. Men där har vi ju alltid varit lite olika du och jag.

Fast du skrev

Prova diet foder..RIKTIGT diet foder, som finns hos veterinären. Och ge LITE. Ge bukfylla i form av råa grönsaker till.

Varför anser du att man ska ge mindre än anpassad fodermängd till hund av ett foder som redan är till för att minska vikt?

Jag menar verkligen inte att man ska ge mindre än vad som anvisas, jag menar att man ska hålla sig till att ge det som anvisas och inte mer. Sen kan man ge bukfylla i form av råa grönsaker utöver om hunden blir för hungrig. För även om dessa foder är anpassade för att ge mättnad så är det sällan så i praktiken. Dom ger MER mättnad än vanliga foder vid dom mängderna men hunden blir väääldigt hungrig ändå.

Var och en gör ju som den vill, men jag vidhåller att om man vill ha bäst och säkrast resultat så skall man välja ett bra bantningsfoder och följa rekommendationerna!

RC's Satiety Support som jag nämnde tidigare är framtaget just för de mer "hungriga" hundarna.
Med samma kaloriinnehåll kan hundar äta en 32 % större portion av Satiety Support Canine jämfört andra dietfoder, med hög fiberhalt, som finns på marknaden.
Man ska alltså inte behöva fylla hundens mage med en massa "extra", fodret skall räcka för att hunden skall både få i sej allt dem behöver OCH bli mätt!

Att göra diverse egna tillägg kan mycket väl fungera, men det riskerar även att störa dieten genom att du som ägare förändrar mängde kcal hunden får i sej varje dag.

Ex:
100 g Morötter = 40 kcal (9 g kolhydrater)
100 g Glutenfritt knäckebröd = 332 kcal (72 g kolhydrater)
100 g Majs = 56 kcal (8 g kolhydrater)

Så att i sin önskan att fylla hundens mage riskerar man att öka mängden kolhydrater i kosten så att bantningen går långsammare eller i värsta fall stannar av!

/Swat

Råa morötter i bitar kommer ut hela igen. Alltså kan hunden omöjligt ta upp dessa kcal. Har själv provat på min hund och han fortsätter att gå ner i vikt. Det är en allmän rekommendation att ge råa grönsaker som bukfylla. Rek från både veterinären och fysioterapeuten. Men det är ju JAG som säger det här, och då kan det ju aldrig stämma.

Råa morötter i bitar kommer ut hela igen. Alltså kan hunden omöjligt ta upp dessa kcal. Har själv provat på min hund och han fortsätter att gå ner i vikt. Det är en allmän rekommendation att ge råa grönsaker som bukfylla. Rek från både veterinären och fysioterapeuten. Men det är ju JAG som säger det här, och då kan det ju aldrig stämma.

Det stämmer faktiskt. En hund har inte en matsmältningapparat som kan tillgodgöra sig grönsaker som inte är fint pureade. De kan inte spränga växtcellväggen då de fattas enzym som utför det jobbet. Så länge man inte just ger grönsakspure bör det därför inte vara någon fara.

Självklart slår dina studier gjorda på din enda hund hål på all den forskning som gjorts hos flerastora fodertillverkare!?

Bantningsfoder är framtagna för att ge mätta hundar som gå ner i vikt!
Varför då hela tiden förespråka bukfylla?

/Swat

Liknande trådar

Hundhälsa Nu har jag pannan i djupa veck, har tagit hjälp av veterinär för att få ned min överviktiga hund till sin idealvikt. Har ätit... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 051
Senast: mian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • FÅRtråden
  • Valp 2025