Tappar inte vikt trots diet och motion

Sv: Tappar inte vikt trots diet och motion

Fast nu finns det ju väldigt många gånger som en hund inte klarar sig på den portionen som anges, utan är fruktansvärt hungriga, och då är ju bukfylla ett jättebra alternativ. Eftersom det är just bukfylla så ger det hunden enbart mättnadskänsla. Trevligare för hunden, och trevligare för mig som slipper se min bästa vän lida av hunger. Min hund var så hungrig i början att han knappt gick att få kontakt med, han bara letade mat. Det löste sig med grönsakerna (framförallt råa morötter i bitar) och nu har jag trappat ner lite i taget på morötterna. Hunden mår bra och går ner i vikt. Även vår fysioterapeut rekommenderar detta och hon tar emot hundar för bantning i sitt hundstall.man kan inte bara svälta ett djur, dom ska ju må bra också. Och vara lyckliga.

Hade hon varit näringsfysiolog med expertkompetens på hundar så hade det ju varit intressant.
Om jag behöver banta så går jag inte till en sjukgymnast (fysioterapeut), gör du?
:angel:

Självklart slår dina studier gjorda på din enda hund hål på all den forskning som gjorts hos flerastora fodertillverkare!?

Bantningsfoder är framtagna för att ge mätta hundar som gå ner i vikt!
Varför då hela tiden förespråka bukfylla?

/Swat

Men stop, jag förstår fortfarande inte.
Man skall väl ge hunden rekommenderad fodermängd. Blir hunden då inte "mätt"...vad gör man då enligt dig och de stora fodertillverkarna?
Hundar är ju ändå individer!

För att hon är allmänt känd för att vara duktig på att få ner hundar i vikt häromkring och har det som jobb, dessutom driver hon ett hundsim. Och att röra på sig är ju en del av processen. jag tycker snarare att din kommentar var onödig. Allt hänger samman. Att gå ner i vikt har verkligen inte enbart med näring att göra.

Jag antar att Swat tycker att det är helt okay att hunden svälter då? Vill gärna också ha ett svar, där Swat kan bortse från att det är mig h*n diskuterar med och svara vettigt ändå,för bukfylla är ju faktiskt bara precis vad det låter som,något man ger för att enbart känna mättnad.

För att hon är allmänt känd för att vara duktig på att få ner hundar i vikt häromkring och har det som jobb, dessutom driver hon ett hundsim. Och att röra på sig är ju en del av processen. jag tycker snarare att din kommentar var onödig. Allt hänger samman. Att gå ner i vikt har verkligen inte enbart med näring att göra.
Intressant att innan jag påpekade det så skrev du bara om hennes yrke hänvisandes till foder o bukfylla etc... kryddat med lite hungriga hundögon?
Att hon har ett hundsim är väl bra, det ligger i linje med hennes utbildning.

När det gäller foder o dess innehåll tror jag faktiskt mer på veterinärer än på en fysioterapeut (o min tilltro till vettars kunskaper om foder är låg)

Jag har faktikt inte träffat någon hund som inte blivit mätt när de ätit Satiety Support! Hunden kan få upp till 30% mer foder - i jämförelse med många vanliga light produkter - vilket gör att även de mest "hungriga" hundar brukar bli nöjda.

Om/när den hunden dyker upp som är jätte hungrig trots att den får rätt mängd foder så hade jag föreslagit följade:
* Blötlägg fodret 15-20 minter innan utfodring. Fodret sväller då och "fyller ut" ännu mer.
* Dela upp utfodringen i fler mål - så hunden slipper bli jätte hungrig mellan måltiderna.
* Låt hunden arbeta för sin mat så att den blir både mätt och trött - lägg ex. fodret som spårslut, som belöning i lydnadsträningen, mosa det tillsammans med vatten till en deg och fyll ett tomt märgben som läggs i frysen några timmar mm
* Kontrollera så att hunden inte lider av något ytterligare problem! (Sköldkörtel överfunktion, diabetes mm)

Jag upplever oftar att det är hundägaren så TROR att hunden är hungrig!

Hundar som är vana att "tigga" vid bordet, få matrester, få tuggben osv är VANA vid att småäta och få "tillägg" till sin kost. När detta plötsligt upphör så rubbas ju deras vardag! Självklart kommer de då att fortsätta tigga, kontrolelra skålen - om husse/matte brukar skrapa ner sina rester där efter middagen osv.

Självklart om hunden håller på att svälta ihjäl, så får man prata med sin vet och höra vad han/hon säger!

Om man frågar en bantande labrador så kommer den hunden oavsett vilket att säga att den håller på att svälta ihjäl!! Även om den äter en större volym mat mot tidigare! Så...

/Swat

Absolut, visst är många hundägare för blödiga! Min poäng är snarare att många hundar får ut en viss stimuland av att äta. Varför inte låta dem göra det med en rå morot eller liknande?

Jag antar att Swat tycker att det är helt okay att hunden svälter då? Vill gärna också ha ett svar, där Swat kan bortse från att det är mig h*n diskuterar med och svara vettigt ändå,för bukfylla är ju faktiskt bara precis vad det låter som,något man ger för att enbart känna mättnad.

Nu är ju iof jag en "elak matte" som även fastar mina hundar ibland. Men å andra sidan ser jag absolut inget fel med att ge grönsaker på maten om det ska vara just för att fylla ut lite.

Och min "poäng" är att många som skall banta sin feta/överviktiga hundar ser mer till hundens kortsiktiga behov än de långsiktiga effekterna!

Det är lättare att "falla till föga" när hunden tittar på oss med bedjande blick och är "hungrig"... Än att inse att just den övervikten kommer leda till att hunden om några månader/år kommer titta på oss med lidande blick pga utslitna leder, pålagringar, diabetes mm.

Förr handlade hund-bantning - likväl som mänsklilg diot - om att "svälta"!
Just Satiety Support - som jag tjatar om i detta inlägg då det är det absolut bästa bantarfodret JAG känner till - är utvecklat för att hundarna SKA få äta och SKA bli mätta!

På hemsidan står:
"Det unika med Satiety Support Canine är dess överlägsna effekt på hundens mättnadskänsla, vilket beror på kombinationen av höga halter av protein och fiber, vilka båda ger god mättnadskänsla, och foderbitarnas speciella konsistens med låg densitet."

Så visst har hundar ett tuggbehov, men OFTA tror jag hundens "hunger" sitter hos föraren!

/Swat

*tar sista knappen*

Intressant diskussion angående utfodring. Dock tror jag att i just det här fallet så borde det räcka med ett bättre dietfoder. Som yngre var han väldigt kinkig med maten, åt ingen slags människoföda förutom rent rått kött om det så låg i hans matskål, tiggde aldrig och hade han inte jobbat sig helt slut och hungrig så åt han sällan upp sin egen mat heller.
Men har blivit hungrigare på hundmat med åren och efter semestern med ökad fodermängd (pga missförstånd) så har han blivit helt manisk på mat!
Ska tipsa hundägaren om Satiety Support till att börja med, och försöka pusha för att ett veterinärbesök kan vara på plats.

Intressant att innan jag påpekade det så skrev du bara om hennes yrke hänvisandes till foder o bukfylla etc... kryddat med lite hungriga hundögon?
Att hon har ett hundsim är väl bra, det ligger i linje med hennes utbildning.

När det gäller foder o dess innehåll tror jag faktiskt mer på veterinärer än på en fysioterapeut (o min tilltro till vettars kunskaper om foder är låg)

Fast där håller jag inte alls med dig, veterinärer har 4 timmars (!!) om ens det om foder och näringslära... Då är den, 99% av fallen köpt med. ( Hills, RC etc)

Fast där håller jag inte alls med dig, veterinärer har 4 timmars (!!) om ens det om foder och näringslära... Då är den, 99% av fallen köpt med. ( Hills, RC etc)

Jag är fullt medveten om veterinärernas utbildning vad gäller smådjur samt vem som sponsrar dem. Mig veterligen så har fysioterapeuter ingen utbildning alls i ämnet. Fö så finns det ingen certifierad utbildning för hundfysioterapeuter, den jag gick hos med förra hunden var leg Sjukgymnast på humansidan med egenstudier vad gäller hund, hon skulle inte drömma om att ge mig råd ang foder, fast vem vet, hon kanske skulle gjort det om jag själv var helt rudis o utfodrade hunden med vetebullar o choklad.

Fast bara för att det enligt dig finns ett dietfoder som ger den mättnad (vilket det INTE gjorde på min hund) så betyder inte det att bukfylla är farligt/dåligt. Det är fortfarande bara bukfylla! JAG ger mycket hellre min hund en morot utöver fodergivan när han är hungrig än att se honom ledsen och hungrig. Det har inte med att göra att jag för den sakens skull stoppar i honom vetebullar. Det är för att jag är human.För att jag älskar honom, och för att vi är ett team. Jag skulle inte svälta mina barn om dom var feta, jag skulle ge dom nyttig mat som dom blev mätta av, men som inte gjorde att dom gick upp i vikt. Men vi ser olika på det där med hur djur ska behandlas, och det har jag accepterat.

Men du svarar fortfarande inte på min fråga. VAD är problemet med att ge sin hund ej processerade grönsaker?

Det är säkert inget FARLIGT/PROBLEM med att ge råa grönsaker till en bantande hund!

Problemet blir istället när vissa rekommenderar "Och ge LITE (mat). Ge bukfylla i form av råa grönsaker till. "

Dagens bantar-foder fungerar så bra! Så varför hålla på och laborera med olika bukfyllor?

/Swat

Snarare ska man ge den mängden som anges för hunden, och utöver detta ge bukfylla om hunden fortfarande är hungrig, eftersom alla hundar är idivider är det inte alls säkert att detta behövs till alla hundar. Men är hunden fortfarande väldigt hungrig är det ett alldeles utmärkt alternativ. Jag förutsätter att varje hundägare kan bedöma själva om bukfylla behövs till just deras hund. Det är ju som sagt individuellt. Det finns massor av bra dietfoder, och har man köpt en säck brukar man ju oftast vilja göra slut på den, dom är ju inte gratis dom här fodersorterna. Är hunden forfarande hungrig som 17 ger man då bukfylla. Som bara är just bukfylla. Och inget annat.

Det är säkert inget FARLIGT/PROBLEM med att ge råa grönsaker till en bantande hund!

Problemet blir istället när vissa rekommenderar "Och ge LITE (mat). Ge bukfylla i form av råa grönsaker till. "

Dagens bantar-foder fungerar så bra! Så varför hålla på och laborera med olika bukfyllor?

/Swat

Fast skogstroll har ju redan sagt att hon menade grönsaker ovanpå angiven fodermängd så jag hajjar inte varför det ältas riktigt? Sedan att det mer sitter hos hundägaren måhända..men jag förstår fortfarande inte riktigt problemet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Nu har jag pannan i djupa veck, har tagit hjälp av veterinär för att få ned min överviktiga hund till sin idealvikt. Har ätit... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 051
Senast: mian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka