tappar päls på benet???

L

Lollo25

Min häst har tappat massa päls på skenbenet på h.f Det är precis mellan gaffelbandet och böjsenan. Han tappar mer och mer och där han tappar ser det lite mjälligt ut.
Han är inte något svullen, men är ganska varm. Inte halt eller något sånt.
Han har varit lite varm och svullen innan i benet.. kan det vara nån gammal skada? varför tappar han pälsen?? Har inte använt några starka medel, annars kan man ju tänka sig typ att det kunde vara det men... är bara orolig vad det kan vara så det inte är något fel på honom? Det är bara värme just där, inte någon annanstans.
 
Gissar att det är en reaktion på fukt eller värme, evt att du har haft på linimenter som blivit liggande i håren och re-aktiverats varje gång benet har blivit blött.

Min häst tappade päls där för några år sen, då berodde det på att benen ofta blev blöta, och att han gick med skydd eller lindor. Pga den tjocka pälsen så hann aldrig benen torka riktigt, och det uppstod något liknande regnskållor.

Numera klipper jag hela benen, och har aldrig problem med det längre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 244
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Sirap
·
Hemmet Efter att ha - utan särskilt mycket framgång - försökt torka hästens barfotaboots bredvid kaminen, fyllda med en massa tidningspapper...
2
Svar
22
· Visningar
1 294
Senast: Saigon
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 174
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp