Sv: Tappsko

nej hästen är inte släppt på något stort bete.. Då hade jag inte haft honom skodd..

Man släpper väl ofta på bete utan att för den skull inte rida? :confused: Jag tycker det var en helt naturlig fråga.

I övrigt ställer jag frågan till dig igen: är du insatt i varför din häst skos som den gör, och huruvida nuvarande hovslagare ändrat ngt i skoningen runt din häst, jmf med förra hovslagaren? sätt dig in i detta först, innan du antar att det är pga dålig skoning som din häst får tappskor!
Det händer vilken hästägare som helst, även om det kan vara förvånande om man haft häst tidigare som aldrig ngnsin drog av sig skorna. 2 tappskor i en tät intervall betyder inget, om det inte sker frekvent, och man som sagt, ser ngra omständigheter runt att skoningen ändrats, alternativt ngt ändrats runt hästen - hagkompisar, hagar, andra situationer osv.

KL
I övrigt håller jag med Fideli: har samma erfarenhet jag, att hovslagare ofta hjälper varandra, det är aldrig ett problem hos oss.

Boj: håller med ang. trångskoning som lösning. Jättedåligt alternativ. det finns så många andra lösningar. 1) hovslagaren identifierar VAD hästen gör som orsakar tappskorna. Tex trampar med bakhoven på framskon. 2) det finns i det läget många andra lösningar än att trångsko med en storlek för liten. enklaste är att rikta skorna så att traktarmarna följer hoven mera, medans trakterna fortfarande får stöd, samt fasa av kanterna på traktarmarna.

Senast ändrad:

kl. Jag slår för de mesta på tappsko själv, då jag har kompetensen.

Dock har min häst tyvärr så dåliga hovar som håller på förbättras nu, och sist fick jag själv inte till det så min hovis kom ut. Det tog han 50 kr för som bensin pengar.

det var inte något illa menat till dej, men jag har tänkt att när han ska på bete ska han inte ridas och behöver då inte skor..
jag har samma hage som innan, inga nya hagkompisar, ja allt är som det var innan men det är hovslagarna som inte gör likadant, varför kan du inte fråga mej eftersom jag litar på att de är professionella och kan sin sak just därför använder jag "de som kan det de sysslar med"..
det jag ville med tråden var bara att veta hur mycket era hovslagare tar för tappsko, om det inte finns någon "garanti" med mera.

Jag tycker att man ska få någon sorts 'tappskogaranti' i kanske 2-3 veckor iallafall. Tycker nog att det ska ingå i priset, så då får ju hovslagaren se till att ha det inbakat s a s.

Min hovis slår på gratis och det är jag mycket tacksam för.

200 kronor tycker jag iallafall låter dyrt.

Men svårt fråga, är ju oftast inte hovslagarens 'fel' att hästen tappar skon.

Vet inte om nuvarande hovis slår på gratis faktiskt. Hon skickar ju räkning så vi får se. Min tappade en framsko nu efter ca 3 veckor bara. Hon rä svindyr så jag hoppas verkligen hon smäller på skon gratis. Andra skodda hästen i stallet tappade sin sko 2 dagar senare så hon fick komma ut igen.

Min förra hovis tog aldrig betalat vad jag vet. Fast då tappade min häst bara skon 1 enda gång för honom och det efetr 2 veckor så han komut och skodde på gratis.

Hovisen jag hade innan det tog 150 kr inkl. res på 2 mil tur och retur för att sätta på tappsko. Blev dyrt efetrsom jag hade tappsko på varje skoning och skor somglapp osv. Därför bytte jag ut henne.

Ingen tappskogaranti, och anser inte hovis ska ha det heller. Ryker skorna här är det hästens fel och inte hovslagarens.

Jag tycker INTE om hovisar med tappskogaranti rent generellt, det trångskos oftare då.

Ang kostnad för tappsko så har den varierat mellan 100 - 400 kr (samma hovslagare) beroende på om hovis ändå varit i närheten eller fått åka längre sträcka enkom för att slå på skon, och om jag kunnat vänta tills han var i närheten eller ej. Samt om skon är återfunnen eller ej, behöver riktas om eller ej osv.

Dvs, ringer jag om en tappsko och hovis av en lycklig slump befunnit sig nästgårds, jag hittat skon och den är rak och fin och det bara är att slå på den igen så har det kostat en hundring oftast. Vilket är snällhetspris för hovis. SÅ jag brukar tvinga på honom mer pengar om jag kan.

Om däremot hovis inte är i närheten, men ska hitåt om nån - några dagar och jag kunnat vänta, skon funnits men hoven behövt verkas till etc, har det kostat lite mer.

Och när hovis inte har något inplanerat häråt på länge, jag inte kunnat åka till hovis med hästen utan han fått åka 6 mil enkel resa, för att verka till hoven, fått skära upp spången på ringskon, rikta om och svetsa ihop (alt slipa av lite kant med rondellen) och slå på skon igen har det kostat 400 pix. Vilket OCKSÅ är snällpris med tanke på vilken usel lön det blir.

Jag ÄLSKAR min hovis för att han slår knut på sig själv för att få på ev tappskor, då han vet att jag har plattfotat skrälle som är känslig för stråltryck och blir knashalt av tappskor. Några dagar går det med toffla men sen är det kört. Så jag betalar gladeligen 400 pix för att han åtgärdar det, med ett leende. Däremot brukar jag ge HÄSTEN onda ögat och mumla om korv, dra av det från hans mat osv.. ;)

Skulle jag ha hovslagarorsakade tappskor skulle jag byta hovslagare.

Så nej, jag anser inte hovslagare ska ha tappskogaranti. Naturligtvis får de det om de vill, men det är inget jag ser som plus.

Senast ändrad:

allt är som det var innan men det är hovslagarna som inte gör likadant, varför kan du inte fråga mej eftersom jag litar på att de är professionella och kan sin sak just därför använder jag "de som kan det de sysslar med"..

Jag tycker det är hästägarens skyldighet att vara insatt i varför ens hovslagare skor som den gör, det finns ju hur mycket anledningar som helst, som en duktig hovslagare anpassar efter hästen och dess behov. Om du då inte ens haft en dialog med din hovslagare och vet vad han gjort annorlunda, OM han nu gjort ngt annorlunda, tycker jag ännu mindre att du kan skylla på hovslagaren att hästen tappat ett par skor.
Prata med din hovslagare och sätt dig in i varför din häst skotts som den gör, och varför!

min hovis slår på dem gratis, men kan stolt säga att min föra hovslagare innan vi flyttade för långt bort från honom, att han lärde mig sko helt själv :)

vid en ev. tappsko slår jag på den gladeligen själv, samt skor varannan gång själv :P

Alla hovisar jag träffat ser de som en självklarhet att du som hästägare måste kunna slå på en sko själv.

Hos senaste hovslagaren ingår tappsko, så det betalar man inget extra för. Hos den jag hade innan kostade det alltid 350 kr för tappsko, oavsett hur kort/lång tid efter skoning skon rök. När det gick så slog jag dock på den själv då jag har tappskolicens.

Har inte betalat för tappskor som skett tidigt efter skoning. Har hästen tappat sko efter typ 6 veckor så har jag sett till att sko om hela hästen (om hovis har tod) samtidigt i stället för att bara slå på tappsko och vänta en vecka och sko om hela. Vi har 3 olika hovslagare i vårt stall men de är hyggliga att slår på tappskor om det är i stallet även om det inte skor hästen normalt, tjänster och gentjänster.:laugh: hovslagare emellen. Så man får hålla sig bundis med alla hovslagare som finns i stallet......
Har någon söm lossnat har jag slagit i ny själv senaste tiden, har fungerat bra.

Senast ändrad:

Alla hovisar jag träffat ser de som en självklarhet att du som hästägare måste kunna slå på en sko själv.

Lite olika faktiskt. Jag slår på själv om jag måste, men det är absolut 'sista utvägen'. Helt enkelt för jag har ett plattfotat spektakel med hela plastsulor fram, ringskor - och tunna, tunna väggar.

Så hovis begär faktiskt inte att jag ens ska försöka själv, trots att jag har tappskokompetens. Om jag mååste slår jag på själv, men det tillhör undantagen. Helt enkelt för det är inget som en 'glad amatör' egentligen ska leka med, eller förväntas ens. Ofta förstör han fossingen lite vid tappsko med, så hovis har besvärligt sömma.

Hade det varit normala väggar, vanlig sko och man kunnat sömma i samma hål hade jag inte ringt hovis dock.

Jag är dock VANSINNIGT stolt över när jag fick på heartbarskon, så den satt tills hovis kunde göra om det ordentligt dock.

Jag har träffat många hovisar under alla de år jag har haft hästar. Men jag har faktiskt aldrig träffat någon som har sett detta som en självklarhet.

Om det inte är uppenbart att tappskon beror på felaktigt utfört arbete, så tycker jag det är en självklarhet att man betalar för att hovis kommer ut och gör ett jobb. Men visst har det varierat mellan de hovisar jag har anlitat - allt från helt gratis under hela skoperioden till ingen tappsko-garanti alls.

olika säkert, men som sagt alla jag träffat och använt har sett det som en självklarhet mkt pga. att de har helt enkelt så mkt jobb att de inte alltid har tid att pka för att slå på en sko.

att de sedan är special fall de är en annan 5.a men jag har haft turen *peppar peppar* att bara ha "normala" fötter på så vis på mina hästar.

som sagt olika för alla, men även jag själv tycker att är du hästägare ska du ha en hum om hur hästen ska skos, varför och hur den skos. Skrämmande när så många inte vet ett tugg om hovens vinklar etc. och detta gynnar verkligen inte hästarna. Klart att alla inte kan vara pfoffs och de är inte jag heller MEN för mig är de en självklarhet att du ska känna till så mkt om en häst att kunna se vinklar etc. för husbehovs skull.

Jag är glad att jag träffat hovslagare som sätter press på hästägare, visar att de också är ute efter kvalitee hos ägarna, och inte bara slår på en sko och skiter i resten. de är måna om individen de jobbar med helt enkelt.

Fast hur blir det egentligen med kvaliten när - som Alexandra skriver - glada amatörer ska slå på tappskor?

Mina hovisar har överlag varit väldigt duktiga och noggrannna - och ändå har de inte ställt krav på att alla hästägare ska ha tappskokompetens.

Men jag kan hålla med dig om det du skriver om hovvinklar etc - där brister det verkligen hos vanliga hästägare!

Numera slår jag på tappade skor själv :) då jag innan fått vänta i dagar på att hovis hade tid att komma ut, vilket resulterade i att det inte fanns något att spika i. För mig är detta GULD VÄRT :p

Vet inte vad nuvarande hovis (som vi har haft i snart i 3 år) tar för en tappsko... helt enkelt därför att vi alltid åtgärdar tappskor på våra 4 hästar själva.

Tappskor beror för det mesta på leriga hagar, att hästen inte har koll på alla 4 "fötterna" och därför kliver av sig skorna m.fl. orsaker som en hovslagare kan ha svårt att rå över - det är en hovslagare man hyr, inte en trollkonstnär !

Om en hovslagare skulle göra ett dåligt arbete så skulle jag begära rättelse, oavsett om det ledde till tappskor eller ej.

Men att begära att hovslagare ska åtgärda tappskor utan ens reseersättning är en orimlig begäran, i synnerhet som tappskorna för det mesta inte handlar om huruvida hovis har gjort ett bra jobb eller inte.

Tvärtom så kan såna saker som att en ansvarskännande hovis kanske finner det bäst att byta typ av skor, ändra felaktiga benställningar/hov-vinklar, försök till att bredda en tidigare trångskodd häst m.m. leda till en markant ökad risk för tappskor.

Nä, se till att ni betalar i vart fall en symbolisk summa pengar till hovis vid tappskor - det är han/hon med all sannolikhet värd... och se till att ni bara anlitar hovslagare som är medlemmar svenska hovslagarföreningen och har F-skatt.

Senast ändrad:

Jag anser inte att en hovslagare behöver ge garantier hur länge minimitiden en sko måste sitta kvar. En nyskodd häst kan ju lätt trampa av sig en sko! Och ska skoningen gå ut på att det viktigaste är att skorna absolut sitter på tills nästa verkning och skoning, då blir ju inte skoningen bra!

Jag har varit med om att skorna trillat av hejvilt efter nyskoningar. Vill minnas att jag ständigt hade minst två-tre tappskor mellan skoningarna. Bytte då hovslagare, den jag hade verkade alldeles för lite vid nyskoning och tog sömtagen mycket lågt.
Med ny hovslagare som verkade normalt och tog normala sömtag försvann problemet.
Behöver jag säga att det var på den tiden jag var ung (dum?) och oerfaren? Och att hovslagaren där skorna trillade av var outbildad och att jag aldrig stött på problemet med utbildad hovslagare? ;)

Mina (utbildade) hovslagare har tagit 100-200 spänn för att slå på en tappsko. Lite beroende på hur nära hovslagaren jag bott eller om han haft vägarna förbi mitt stall. Någon gång har jag sluppit betala alls.

Fast hur blir det egentligen med kvaliten när - som Alexandra skriver - glada amatörer ska slå på tappskor?

Att framställa kompetensen att slå på en tappsko, som ngn avancerad rocket-science tycker jag är väldigt gravt missvisande.
som alexandra säger - om hästens hov inte är söndersliten, och skon inte är böjd, ja då är det väldigt väldigt basic att lära sig att slå på en tappsko!
Många hästägare kan ju inte ens byta en söm, när en sko glappar, utan måste ringa sin hovslagare!
Du kan nog fråga vilken hovslagare som helst, så kommer de att anse att det inte är särskilt avancerat att lära sig att korrigera eller slå på en tappsko där som sagt, inga avancerade skor eller skonings sätt är involverade.

Dyrt.. jag håller med båda läger i den här diskussionen, eftersom det onekligen är HÄSTEN som tar av sig skon, MEN.. och det finns ett stort men. Om hovslagaren nitar dåligt eller skor med för låga sömtag som kommer skon att ramla av i förtid, likaså om han vidgar skon i trakten så mycket att ytterskänkeln hamnar utanför hovlinjen.

Utan att se skoningen så kan man inte uttala sig om ifall hovslagaren går att klandra eller inte, man kan aldrig generalisera och jämföra med situationer man själv befunnit sig i.

Generellt sett så bör hovslagaren slå på tappskon gratis om låga sömtag eller otillräcklig nitning är problemet. En väl nitad sko faller inte av, den SLITS av, och tar med sig stora sjok av hovväggen. Knappast hovslagarens fel om den lossnar i det läget..

Jag har försörjt mig som hovslagare och de få gånger jag hade tappskor slog jag givetvis dit dem gratis. Och jag vill poängtera att långt ifrån alla hovslagare trångskor för att komma ifrån problemet, som oftast handlar om riktning och nitning, och inte skons storlek eller hovens form. En väl riktad sko på en likaledes välriktad hov, som nitas ordentligt, faller inte av i förtid med mer än att hästen på något sätt använder rent våld för att få loss den, och det behövs ingen trångskoning för att få den att sitta.

Jag är ingen expert på detta, men måste ändå tycka att det är ganska enkelt att se vari problemet ligger om man tittar på hoven efter en tappsko. Låga sömtag och hela hovväggar tyder på en slarvig skoning, trasiga hovväggar och högre sömtag på en klumpig eller felriktad häst. Generellt sett...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
810
Senast: Ajda
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 858
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Torrfoderdjungeln..
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈