Sv: Tappsko

Sist min häst hade en tappsko, det var 2 veckor efter skoningen, tog hovis inget betalt men jag betalade lite ändå.
För jag var så glad att han kunde komma med så kort varsel för jag skulle iväg på tävling. :bow:

Jag slår på skon själv om jag hittar den. Är den försvunnen och jag dessutom inte har ngn annan som passar på lager så kommer min hovis hit. Hon riktar en ny sko till mig och slår också på den om jag det önskar. För detta har hon aldrig tagit mer betalt för annat än den nya skon, dock ger jag henne alltid en hundring iaf, det är ju en service som för mig är värd en hel del.

Här där jag bor så håller man hårt i en bra hovis :)

jag tycker att, har hästen dragit av sig skon så kan jag betala lite..men släpper sömmar och skon åker av för att dom inte sitter fast så bra så ska man få det utan kostnad..men många hovslagare åker å slår på skon ändå...är nog skillnad om en häst drar av sig skorna fler gånge runder en sko period då kan jag förstå att hovslagaren tar lite betalt.

*kl*

Det är ju inte särskilt svårt att själv nita om skorna efter några veckor... så slipper man "glappande" sömmar. I synnerhet under sommaren så växer hovarna i takt med gräset, och ogräset också för den delen - varvid den växande hornväggen kan få nitningen att börja "glappa".

Det behöver man ju inte ens några dyra verktyg till utan vilket hårt föremål med tillräckligt skarp kant på kan fungera som nitjärn och slå kan man göra med nästan vilken hammare som helst (en tung hammare fungerar annorlunda än en lätt hammare så det handlar mest om att hammaren inte får vara för tung).

Sen finns det ju dom som tom anlitar hovslagare för att skruva ur broddar :crazy:

Det borde vara en självklarhet för hästägare som inte har något allvarligt handikapp att dom ser till att lära sig att både rikta och slå på tappskor själva. Utrustning kan man få tag i för samma kostnad som ett vintertäcke med hals... precis som det borde vara en självklarhet att lära sig att använda visitertång hjälpligt och att ta temp m.m.

Ingen av mina hovslagare har tagit betalt för tappskopåslagning.
Den enda som tagit betalt för att slå på en tappsko var när det var brått en lördageftermiddag/-kväll då jag fick ta ut jourhovslagare. Men det är ju liksom hans business ;)

*jag har inte läst hela tråden, men måste bara berätta en ganska så rolig sak*

en gång när vår hovslagare hade skott en av våra unghästar blev det lite knasigt! vi sa hej då och hovis körde ut från gården upp i vår alé, vi släppte direkt ut hästen i hagen och det tog ungefär 0,ingenting innan hon hade tappat skon! hovis hade inte ens kommit upp på vägen... vi sprang ifatt bilen (haha), så det var bara för han att sko om den skon! detta tog han i alla fall inte betalt för (tur för han det!) haha

för övrigt har vi en annan hovslagare nu...;)

*kl*

Det är ju inte särskilt svårt att själv nita om skorna efter några veckor... så slipper man "glappande" sömmar. I synnerhet under sommaren så växer hovarna i takt med gräset, och ogräset också för den delen - varvid den växande hornväggen kan få nitningen att börja "glappa".

Det behöver man ju inte ens några dyra verktyg till utan vilket hårt föremål med tillräckligt skarp kant på kan fungera som nitjärn och slå kan man göra med nästan vilken hammare som helst (en tung hammare fungerar annorlunda än en lätt hammare så det handlar mest om att hammaren inte får vara för tung).

Sen finns det ju dom som tom anlitar hovslagare för att skruva ur broddar :crazy:

Det borde vara en självklarhet för hästägare som inte har något allvarligt handikapp att dom ser till att lära sig att både rikta och slå på tappskor själva. Utrustning kan man få tag i för samma kostnad som ett vintertäcke med hals... precis som det borde vara en självklarhet att lära sig att använda visitertång hjälpligt och att ta temp m.m.

Håller med om vartenda ord!
:bow:

det kostar min hovis 100 kr bara att köra till mig (bom+bensin) så det är väl självklart att jag ska betala för det!! inte hennes fel om mina hästar klantar sig så skorna åker av...

jag är rädd om min hovslagare, och tack vare det är jag också högt upp på hennes prioriteringslista. dvs jag slipper vänta i en vecka för att få på en tappsko.

precis, finns alltför många hovslagare som skor trångt för att undvika tappskor. med stora hälsoproblem för hästen som följd. jag vill ha skorna så mkt utlagda som det bara går! märkte det tydligt när jag fick ta en annan hovis än min vanliga pga sjukdom. hon höll väl på en timme innan jag var nöjd med hur skon såg ut - "nej lägg ut ännu mera!".

hoven måste ju röra sig och trakten måste få stöd. tappskogaranti är som du säger ofta en garanti för att man skor för trångt....

*delvis knapplån*

Min hovis säger att en bra hovslagare skor så att hästen kan trampa av sig skorna men inte gör det. Han slår på tappskor gratis oavsett hur lång tid efter skoning det är och skor inte trångt för att slippa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
810
Senast: Ajda
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 858
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Torrfoderdjungeln..
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈