Tar ni med er maten hem från knytkalas

Nä, det kanske var olika. Jag är helt uppfostrad med den etiketten men jag vet inte......jag kanske är mycket äldre än du? Jag kommer inte ihåg om vi avhandlat det?

Jag är -73:a :)

Sedan är jag uppvuxen i bondemiljö och min far var old school (och betydligt äldre än min mamma). Det var aldrig knytkalas här och definitivt inget vin :D Han kom från en vansinnigt fattig bakgrund, på riktigt (jag är inte förvånad om han och farmor vid tillfällen faktiskt svalt :cry:). För honom var det viktigt att bjuda när han fått det lite bättre ställt.

Finliret i vett och etikett som jag inte fick hemifrån kom sedan när jag var vid universitetet.
 
Jag är -73:a :)

Sedan är jag uppvuxen i bondemiljö och min far var old school (och betydligt äldre än min mamma). Det var aldrig knytkalas här och definitivt inget vin :D Han kom från en vansinnigt fattig bakgrund, på riktigt (jag är inte förvånad om han och farmor vid tillfällen faktiskt svalt :cry:). För honom var det viktigt att bjuda när han fått det lite bättre ställt.

Finliret i vett och etikett som jag inte fick hemifrån kom sedan när jag var vid universitetet.

Jag är född ´70, så inte så stor skillnad alltså.
 
Kom på mig själv att jag hade gjort rent svansen på hästen. Åkt hem brett smörgåsar ätit dem och insett att jag inte tvättat händerna innan jag fixade min mat. Min reaktion var mest "hoppas ingen såg", för själv brydde jag mig inte...
Å hoppsansa. :rofl:
 
Små bruna hårstrån är en av huvudkryddorna här hemma :angel:
Jag har ju inga egna djur längre men grannen har 2 berner sennen som turas om att attackera mig med kramar, bus-bett och pusskalas :love: samt ett gäng katter och några hästar så "hårfritt" är en utopi där. :D
 
Nä, det kanske var olika. Jag är helt uppfostrad med den etiketten men jag vet inte......jag kanske är mycket äldre än du? Jag kommer inte ihåg om vi avhandlat det?
Jag är född ´70, så inte så stor skillnad alltså.

Jag ar betydligt aldre an ni bada ... och har exact samma uppfattning som @athena_arabians . Vad det galler just vin ar det precis samma oskrivna regler i storre delen av varlden.
 
Lämnar alltid kvar det som blir över. Tycker det är en fin gest. Litegrann som ett tack för vi fick komma med allt jobb som det innebär :)

Alla tycker inte att det är en fin gest utan att man dumpar sitt skräp på dem. Det kan ju vara saker som värden absolut inte vill äta och därför får besvär med att behöva slänga.
 
Jag är iofs typ aldrig på knytkalas, men jag tänker mig att är det mat (alltså inte frukt, kex eller nåt sånt som känns mer självklart att lämna utan paj, sallad etc) så kan det väl aldrig vara fel att fråga? "Kommer du ha nytta av pajen som blev kvar eller vill du att jag tar med den hem igen?" typ. Så skulle jag iallafall göra.
 
I de olika grupper jag har umgåtts i har man alltid tagit hem det som blivit över. Oftast tillsammans med smakprov från alla andras rätter också. Aldrig varit något snack om saken och på det viset får man mer av allt det goda olika.
 
Då säger väl värden till?
För mig är det lika självklart att lämna som att som värd säga till om att andra gärna får ta med sig hem 😊

Alla vågar nog inte säga nej, det kan ju vara en paj som någon lagt sin själ i som blivit över för att ingen gillade den, då kan man vara rädd för att såra den som gjort den.

Personligen tycker jag att det är enklast att fråga om värden vill ha resten eller om jag ska ta med den.
 
Då säger väl värden till?
För mig är det lika självklart att lämna som att som värd säga till om att andra gärna får ta med sig hem 😊
Jag har lärt mig att om man får något så är det mycket oartigt att säga till givaren att man inte vill ha det. Alltså skulle jag kanske kunna informera samtliga gäster om att jag endast kan spara små mängder mat pga begränsad möjlighet att äta upp, men aldrig säga till en enstaka gäst att jag inte vill ha hens bidrag.
 
Jag har lärt mig att om man får något så är det mycket oartigt att säga till givaren att man inte vill ha det. Alltså skulle jag kanske kunna informera samtliga gäster om att jag endast kan spara små mängder mat pga begränsad möjlighet att äta upp, men aldrig säga till en enstaka gäst att jag inte vill ha hens bidrag.
Ah ja det förstår jag. Tänkte mer generellt typ ”är det ngn som vill ta med mat hem igen? Jag kommer ha svårt att äta upp allt och vill inte behöva slänga”
 
Det jag tycker är besvärligt med knytkalas är att man ofta tar med mat i behållare/pajformar/osv som man faktiskt vill få med sig hem igen. Att lämna kvar maten är inga problem för mig, men jag vill t.ex. inte jättegärna att mina få pajformar blir kvarlämnade!
 
Det kanske anses ofint, men eftersom jag lever på väldigt lite pengar så blir jag faktiskt ibland tvungen att vara lite "ofin" så jag tar oftast med mig hem om det blir över. Och JA det är påfrestande och man mår dåligt över att aldrig kunna bjuda till i princip.
 
Som rubriken säger. Tar ni med er era saker hem tillbaka efter ett knytkalas? Hade nämligen ett sådan idag för ett gäng mammor. Jag brukar alltid lämna kvar mitt som blir över till värdinnan (som ett tack+plus att det är jobbit med halvöppna kexpaket i väskan tex) och alltid tänkt att det är en generell regel.

Blev lite förvånad när jag ser ena tjejen stå och packa in sina grejor i ryggsäcken tillbaka (spelar alltså ingen roll för mig, vill hon ha med sig det så ok) har bara alltid tänkt att jag bjuder på det jag har med.

Hur gör ni och vad ÄR egentligen etiketten?
Genom livet väldigt olika. Vi har stor släktknytis varje jul och då tar alla hem en lagom blandning av maträtter. Vi har också en pajknytis (25-30 pers) vid nyår men där är det sällan någon tar något ( men helt öppet för den som vill). Med våra äldsta vänner tar vi fortfarande med vad vi vill dricka, helt enkelt för att det var så tidigare. Jag tänker att man inte behöver tycka så himla mycket ang. Knytkalas. Ekonomin och storleken på kylskåpet spelar roll, fråga om du är osäker.
 
Har aldrig tänkt på annat än lämna - om inte annat kommer upp som flera har sagt, att värden frågar om folk vill ta med sig hem till exempel.
Tänker att om man kommit såpass långt som knytkalas i bekantskapen kan man väl prata med varandra? Eller är det bara jag som tycker att det är en rätt familjär tillställning?
 
Jag tar inte med mig hem om värden inte ber om det. Tror sällan jag varit med om att någon tagit med något hem när jag varit värd heller, men jag skulle inte tänka något illa om den som ev skulle göra det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·
Relationer Idag sa jag till min pojkvän/sambo att jag imorgon skulle packa ihop det mesta utav mina grejer för att flytta hem till mina föräldrar...
2
Svar
35
· Visningar
4 451
Senast: Mela99
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 414
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 049
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp