Tar ni med er maten hem från knytkalas

Mja, vi om vi bjöd folk på mat så bjöd vi ju. Skulle vi dela på maten men vara hemma hos någon för att äta den var det ju en annan sak, som klart gjordes innan.
Och i vissa grupper finns det är tydlig ”rutin” om att man delar på kostnaden. Det är vanligt bland studenter men kan såklart skilja sig mellan tex kompisgäng.
Det kan ju vara solklart för alla inblandade men man kanske inte tänker på att berätta innan om ngn ny är med.
 
Fast det är ju inte sagt att värden bjuder? Man har kanske bestämt sig för att det skulle vara mysigt att äta brunch ihop, och så är man hos den i sällskapet som har plats och bor lättåtkomligt. Ofta är det någon eller några som har lägenhet centralt eller nära campus, medan övriga är inneboende, bor i korridor, eller långt ute i tjottahejti. Om det alltid är den man är hos som ska betala blir det ju konstigt om flera bor så att hela gänget inte får plats eller kan ta sig dit.
Nej, det är ju inte säkert att värden bjuder.
Men i inlägget jag besvarade stod det att skribenten var bjuden på brunch. Då trodde jag just att vederbörande var bjuden...
 
Jag har inte varit på knytis på evigheter annat än en för en månad sedan i samband med en skolaktivitet. Jag skulle lämna maten, drycken etc till värdinnan. Jag är inte så förtjust att ta med mat som lämnat huset av någon anledning. Förmodligen lite bacillskräck av att andra har rört maten.
 
Nej, det är ju inte säkert att värden bjuder.
Men i inlägget jag besvarade stod det att skribenten var bjuden på brunch. Då trodde jag just att vederbörande var bjuden...
Jag tycker att "bjuden" främst indikerar att någon är gäst till en arrangör/värd. Det kan i mina ögon användas både om situationer där den initierande parten står för alla kostnader, samt om tillfällen där hen/de enbart står för själva arrangerandet.
 
För att svara på trådens ämne (:D) så TROR jag att jag skulle ta med det som är kvar i egna medhavda byttor, medan det som är överfört till värdens uppläggningsfat får ligga kvar. Hur mycket som är kvar spelar också in, lite grann känns rimligt att lämna men stora mängder känns mer fel. Det spelar nog också in hur mycket värden verkar uppskatta det jag haft med mig; att lämna ett berg av något värden tyckte var äckligt känns ungefär lika oartigt som att roffa åt sig sista kakbiten.:D Hållbarhet är en annan faktor, något som går att förvara sätter inte samma press på att värden ska ägna närmsta dagarna åt att äta upp det.
 
Att ha som grundförutsättning att man inte slänger mat har blivit nåt udda som folk kommer ihåg. Då blir det lätt på det viset. Än fånigare blir det sen när folk tror man är utan mat för att man så gärna tar emot det som erbjuds.
Ingen fara här att folk tror jag blir utan mat eftersom jag dumpstrar en hel del, här händer det att vi kör en oplanerad grillmiddag om det dyker upp gigantiska mängder korv och annat som är grillmat. Alla vet var det kommer från och än har ingen dött iallafall. :D Fast glassfrossan förra sommaren slog nog alla rekord och mina banankakor har blivit en legend. :p
 
Jag har inte varit på knytis på evigheter annat än en för en månad sedan i samband med en skolaktivitet. Jag skulle lämna maten, drycken etc till värdinnan. Jag är inte så förtjust att ta med mat som lämnat huset av någon anledning. Förmodligen lite bacillskräck av att andra har rört maten.
Ojojoj, då skulle du inte överleva hos grannen för där kan man hitta en katt som bestämt sig för att ta för sig av tacosköttfärsen när matte vänt ryggen till. :laugh:

"Det är ett hårstrå i smöret." "Bara ett?" :D
 
Vanligtvis lämna, men nästan lika ofta delar vi på det som är kvar. Jag kanske inte nödvändigtvis tar med mig skinkan som jag hade med mig, men Ankis hembakta bröd får följa med mig istället.
 
Och i vissa grupper finns det är tydlig ”rutin” om att man delar på kostnaden. Det är vanligt bland studenter men kan såklart skilja sig mellan tex kompisgäng.
Det kan ju vara solklart för alla inblandade men man kanske inte tänker på att berätta innan om ngn ny är med.
Ja, det är möjligt jag kände bara inte igen mig. Speciellt inte att det skulle vara outtalat.
 
Min erfarenhet är att det alltid blir rejält över eftersom alla tar med sig för mycket i oron att ta med sig för lite :D Sedan beror det helt på vad det är för slags rester. Vin, frukt, kex, ost osv är det inget snack om att man lämnar. Däremot, säg en halv paj frågar jag värden/värdinnan vad hen vill göra med eftersom den kan frysas vilket jag brukar föreslå.

Däremot saker som pastasallad - vilket alltid finns med frågar jag vad hen vill göra med det. Säger hen då att den slänger vi så frågar jag artigt om det är ok att ta med mig den hem, om det är jag som gjort det. Jag upplever att ofta blir värden/värdinnan glad eftersom hen är stressad över att bli lämnad med två uppskurna baguetter, pastasallad, halva pajer osv som hen kan leva på i några dagar om hen vill! Vilket hen inte vill. Sedan är det självklart att alla måste ta med sig hem lådorna, formarna och liknande som hen kommer med och att det då blir rester kvar så bryr man sig inte om att slänga utan packar bara ner det.

Jag tycker inte om att slänga mat öht och bättre att man tar med sig det hem och äter upp än att det slängs senare.
 
Djur stör mig inte så mycket ;-) jag är mera känslig för människor. Inget jag är stolt över men så är det
Visst är det knepigt det där, hårstrån från hund-häst-kossa-katt plockar man bara bort ur munnen eller mackan trots att man vet att det kan innehålla bajs utan att man reagerar medan ett människohårstrå kan få vissa att gå och spy. Jag är inte ett dugg kräsmagad, har aldrig varit det, och det beror sannolikt på uppväxten och vad jag fick med mig i bagaget hemifrån. :)
 
Vad gäller vin har jag fått lära mig att har man med en flaska är det en gåva till värden (det är från Ribbing så jag utgår att det är korrekt etikett ;)). Det kan ju vara så att den inte alls går ihop med maten så det känns märkligt att man absolut ska dricka den på en gång.

Precis. Om jag tar med vin eller ol sa ar det en gava till varden.
Overbliven mat beror det pa hur varden resonerar. Om varden trugar pa alla och ingen det som ar over tar jag med mig min form/skal/bytta med maten i ... om varden lagger upp nagra ratter i nya bunkar fragar jag om hon/han vill ha det jag hade med mig eller om jag ska ta hem det igen och om varden inte sager nagot sa lamnar jag det.
 
Visst är det knepigt det där, hårstrån från hund-häst-kossa-katt plockar man bara bort ur munnen eller mackan trots att man vet att det kan innehålla bajs utan att man reagerar medan ett människohårstrå kan få vissa att gå och spy. Jag är inte ett dugg kräsmagad, har aldrig varit det, och det beror sannolikt på uppväxten och vad jag fick med mig i bagaget hemifrån. :)
Kom på mig själv att jag hade gjort rent svansen på hästen. Åkt hem brett smörgåsar ätit dem och insett att jag inte tvättat händerna innan jag fixade min mat. Min reaktion var mest "hoppas ingen såg", för själv brydde jag mig inte...
 
Vad gäller vin har jag fått lära mig att har man med en flaska är det en gåva till värden (det är från Ribbing så jag utgår att det är korrekt etikett ;)). Det kan ju vara så att den inte alls går ihop med maten så det känns märkligt att man absolut ska dricka den på en gång.

Det låtermycket mer logiskt och jag tycker det har ändrats till det bättre då.Det kan ju också vara så att det är olika etiketter i olika delar av landet, samhällsklasser och/eller generationer.
 
Det låtermycket mer logiskt och jag tycker det har ändrats till det bättre då.Det kan ju också vara så att det är olika etiketter i olika delar av landet, samhällsklasser och/eller generationer.

Just när det gäller vin tror jag inte det ändrats, främst just pga kombinationen mat-vin. Om jag kommer med ett kraftigt rödvin och huvudrätten är en fiskrätt blir det ju jättefel om man ska dricka vinet jag har med.
 
Just när det gäller vin tror jag inte det ändrats, främst just pga kombinationen mat-vin. Om jag kommer med ett kraftigt rödvin och huvudrätten är en fiskrätt blir det ju jättefel om man ska dricka vinet jag har med.

Nä, det kanske var olika. Jag är helt uppfostrad med den etiketten men jag vet inte......jag kanske är mycket äldre än du? Jag kommer inte ihåg om vi avhandlat det?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 337
Senast: miumiu
·
Relationer Idag sa jag till min pojkvän/sambo att jag imorgon skulle packa ihop det mesta utav mina grejer för att flytta hem till mina föräldrar...
2
Svar
35
· Visningar
4 458
Senast: Mela99
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 422
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 091
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp