Tar Vanish bort fläckar, enligt er erfarenhet?

Tar Vanish verkligen bort fläckar?

  • Ja

    Röster: 24 41,4%
  • Nej

    Röster: 17 29,3%
  • Ibland/vissa fläckar

    Röster: 17 29,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    58
  • Omröstning stängd .

Rosett

Trådstartare
Ingen har väl missat Vanish-reklamen med ”oxi-action” blablabla men jag tycker inte att den fungerar. Alls. :meh:
Ni som provat den, vad tycker ni?
 
Ja det funkar. Men man får blöta ordentligt och dessutom låta det ligga en stund. Att bara spreja och sedan direkt slänga in i maskinen funkar bara ibland....
 
Jag har flaskan med nån gel som man lägger på innan tvätt och gnuggar in, den funkar jättebra. Fettfläckar är väl det som är svårast och där har den gått bet någon gång.
 
Ingen har väl missat Vanish-reklamen med ”oxi-action” blablabla men jag tycker inte att den fungerar. Alls. :meh:
Ni som provat den, vad tycker ni?

Jag har provat att göra en "pasta" och dabba på fläckar. Vissa gånger fungerar det, andra inte 🤷‍♀️

Beror nog på textil material och vad för typ av fläck
 
Vanish White tycker jag är riktigt bra.
Den andra vanliga (pulvret och gelen) tycker jag väl är lite lotto om det funkar på den typen av fläck. Sprayen har jag inte testat, och det var nog några år sen jag provade gel också...
 
Funkar ibland på vissa fläckar (men de kanske hade gått bort med vanligt tvättmedel också!) men har ofta blivit besviken när jag försökt få bort matfläckar från barnens kläder
 
Jag har fått bort alla fläckar med vanish. Gnugga i 10 min. Sen in i tvätten som vanligt plus extra vanish i tvättbollen.
 
Funkar exakt likadant som vanligt tvättmedel. Dvs om jag gnuggar in i fläcken och låter verka. Så jag fattar inte poängen. Jag skulle säga bluff.

Beror på vad man använder för tvättmedel skulle jag säga. Alltså alla tvättmedel motsvarar inte vanish, men jag håller med dig om att vanish inte är något mirakelmedel. Det fungerar oftast, precis som många andra metoder.
 
Lyckades få bort en rödvinsfläck som var ett par månader gammal från en stickad tröja. Var något vanish man la på innan man tvättade . Fanns inte en antydan till fläck efteråt.
 
Har den vita till mina jobbskjortor, de håller sig verkligen vita med Vanish 😍

Brukar hälla en halv skopa från rosa burken när jag tvättar riktigt skitiga grejer, alltid med bra resultat.
 
Har den vita till mina jobbskjortor, de håller sig verkligen vita med Vanish 😍

Brukar hälla en halv skopa från rosa burken när jag tvättar riktigt skitiga grejer, alltid med bra resultat.
Vad vanish (och många andra vittvättmedel) faktiskt gör är att färga din tvätt lite blå för att motverka det vita, samt att lägga i medel som "lyser" i UV-ljus och därmed får tvätten att se vitare ut än vad den är. Så det fungerar ofta bra på kläder, men sämre på t.ex. lakan eller dukar som används inomhus på kvällen. Att hänga sin vita tvätt ute i solen kan också göra att de "lysande" kemikalierna avaktiveras och att det senare fungerar sämre. Men å andra sidan bleker ju solen också - men solen gör det bättre om en då inte har vanish eller annat vitmedel på.
 
Har den vita till mina jobbskjortor, de håller sig verkligen vita med Vanish 😍

Brukar hälla en halv skopa från rosa burken när jag tvättar riktigt skitiga grejer, alltid med bra resultat.
Jag brukar också ha i en halv/hel skopa men fläckarna försvinner icke. Det är då kulör- eller vittvätt med t.ex. choklad- eller matfläckar, inte skitigt.
 
Jag har fått bort alla fläckar med vanish. Gnugga i 10 min. Sen in i tvätten som vanligt plus extra vanish i tvättbollen.
I reklamen gnuggar de inte. De visar t.ex. hur det går bort fläckar av tuschpenna bara genom att lägga plagget i Vanish i kallt vatten och ”röra om”.

(Dessutom är det ett annat plagg efter ”tvätten”).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 540
Senast: tott
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 140
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 077
Senast: Wille
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 596
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp