Tårthjälp till 18 åring

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 707

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Sonen fyller 18 på torsdag och jag har idétorka när det kommer till tårtan.
Jag vill göra en god tårta som samtidigt är fin att titta på och passar honom. Problemet är att jag har begränsat med tid och är inte jättebra på att baka. Vad gör jag? Behöver tips på allt från bottnar till smak till dekorationer
Sonen älskar musik, spelar bas i ett band och går estet musik på gymnasiet. Något som känns mer vuxet för honom men som även passar 7 åriga lillasyster och som inte är tokdyrt att köpa ingredienser till

Morotskaka och så lite rolig dekor på glasyren. En som blev en hitt här på senaste kalaset var en kola tårta, gjorde vanlig tårtbotten (4 ägg, 2dl socker, 1dl vetemjöl, 1dl potatismjöl och 2 tsk bakpulver) sedan ett lager med valfri sylt och sedan ett lager med grädde som när den är uppvispade riktigt tjockt blandar man i en halv burk dulce de leche. Täck sedan tårtan med grädde och ringla på lite av det som finns kvar i burken. Supergod dock inte jätte hållbar så den kan tyvärr inte göras dagen innan

Jag vill göra en god tårta som samtidigt är fin att titta på och passar honom. Problemet är att jag har begränsat med tid och är inte jättebra på att baka. Vad gör jag? Behöver tips på allt från bottnar till smak till dekorationer
Sonen älskar musik, spelar bas i ett band och går estet musik på gymnasiet. Något som känns mer vuxet för honom men som även passar 7 åriga lillasyster och som inte är tokdyrt att köpa ingredienser till
Du kan inte köpa bottnar? För i så fall är ju tårta världens enklaste sak att "baka".

Är det väldigt många gäster och superformellt?
För i så fall är nog nedanstående inte proffsigt nog.

Tänker att godaste tårtan är sockerkaka, grädde, frukt. Ingetdera är speciellt dyrt (har konstaterat att tårta är bland de billigaste efterrätterna till många :) eller iofs grädde är numera ganska dyrt, men senast jag räknade på det, före inflationen iofs, var det inte dyrare än marsansås till många).

Så man kan baka en lätt (alltså bara lite smör) sockerkaka, koka frysta hallon med lite socker (eller den frysta frukt som önskas) bre mellan bottnarna, kanske även ha grädde mellan. Grädde över allting. Och dekorera med frukt/bär, eller marsipan eller köpa marsipanlock.

(fin chokladtårta där man smälter choklad och har massa kakao i tror jag blir mer kostsamt tex)

Köpte nyss färdiga tårtor och de är ju alltid fina, det var inte så dyrt heller med en prinsesstårta från konditori, 239 kronor kostade mina styck! Men de är inte lika goda som daimtårtan jag gör själv ;) Färdiga marängbottnar, så vispar man 5 dl grädde och mortlar 3-4 daim som man vänder ner i den hårt vispade grädden. Lägg grädde mellan bottnarna och täck dem med samma blandning. Vill man att den ska se mer avancerad ut kan du ju sikta kakao/strössel över, kanske klippa ut en gitarr/not i papper som du låter ligga på tårtan så det blir en siluett? Eller dekorera med nonstop eller någon hackad choklad kanske. Den görs med fördel kvällen innan/tidig morgon så bottnarna får suga lite, men den håller inte 2 dygn i kylen, då blir marängen upplöst. Blir alltid populär, sjukt god (söt)! Annars kan du ju göra en vacker paj, skära ut kavlad deg och lägga i rutmönster ovanpå eller en klick grädde på ananas/citronpaj.

Jag tycker att himmelsk jordgubbstårta (Fridas bakblogg) är god och lätt att göra. Tycker egen tårtbotten är mycket godare än färdig på Icas, men man kan ju säkert köpa färdig från ett bageri om man vill göra det enkelt för sig.
Jag brukar ändra tårtan lite med att göra ett lager med vaniljkräm och endast ha hackade jordgubbar i fyllningen, ej i det jag spacklartårtan med. Jag gör alltid "min bästa vaniljkräm" av Camilla Hamid. Godast är såklart med svenska jordgubbar, men funkar med utländska också.

Pippi kan man ju ta bort :D
Snapchat-1300267361.webp

Nu har jag visserligen jobbat extra på ett bageri, men är långt ifrån ett proffs, jag hade skurit ut en bas och fyllt den med något han gillar, själv hade jag lagt marsipan ovanpå o målat den istället för att färga den till en bas

Det är då man får vara lite tråkig och kommentera att vissa vill att man kokar frysta hallon först. (tidigare gjorde jag alltid min tårta med frysta hallon direkt men folk vågar inte längre äta det alla gånger.)
Och det är ju inte bara något som "vissa vill", utan en rekommendation från Livsmedelsverket, åtminstone om det gäller importerade frysta hallon (och i viss mån andra bär).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar