Tårtor, bröd, kakor och annat

En bra sak med barn, man kan baka massa goda saker typ hela tiden för ”man måste ju sysselsätta baaaarnen” :D:angel:
Idag fick de små krabaterna göra äppelmuffins. Ska bli trevligt att provsmaka! Smeten var minst sagt lovande :d
 

Bifogade filer

  • AC78F3C2-05AD-483A-B1A9-C08980220C76.jpeg
    AC78F3C2-05AD-483A-B1A9-C08980220C76.jpeg
    310,9 KB · Visningar: 97
En bra sak med barn, man kan baka massa goda saker typ hela tiden för ”man måste ju sysselsätta baaaarnen” :D:angel:
Idag fick de små krabaterna göra äppelmuffins. Ska bli trevligt att provsmaka! Smeten var minst sagt lovande :d

Jag bakar mycket mindre sen jag fick barn eftersom jag vill att han ska äta så lite socker som möjligt, vilket är rätt tråkigt eftersom jag älskar att baka! Har försökt några gånger att baka sockerfritt men det blir inte alls lika gött!
 
Jag bakar mycket mindre sen jag fick barn eftersom jag vill att han ska äta så lite socker som möjligt, vilket är rätt tråkigt eftersom jag älskar att baka! Har försökt några gånger att baka sockerfritt men det blir inte alls lika gött!

Tänker lite så här med och väljer därför gärna bakverk som är lite nyttigare, t.ex. smulpaj med extra mycket äpplen, havregryn och pyttelite socker och smör. Dessutom har jag märkt att de inte äter särskilt mycket i slutändan (idag tog väl sonen en tugga på sin muffins t.ex.) utan det är bakandet som är det roliga :)

(Och jag överdrev lite, vi bakar inte hela tiden utan lite då och då ;) )
 
Tänker lite så här med och väljer därför gärna bakverk som är lite nyttigare, t.ex. smulpaj med extra mycket äpplen, havregryn och pyttelite socker och smör. Dessutom har jag märkt att de inte äter särskilt mycket i slutändan (idag tog väl sonen en tugga på sin muffins t.ex.) utan det är bakandet som är det roliga :)

(Och jag överdrev lite, vi bakar inte hela tiden utan lite då och då ;) )

Jag har faktiskt bytt ut sockret mot agavesirap när jag bakat äppelsmulpaj i sommar. Det är ju fortfarande sött men ska tydligen inte vara lika farligt för kroppen! Blivit okey faktiskt :)
 
Idag har jag äntligen fått bakat lite igen! Älskar när jag får tid till det, det är verkligen en avslappnande hobby :love:!

Det blev glutenfria moccarutor till min systerson, samt en sockerkaka med krossad mörk choklad samt chokladglasyr :).

696E8608-C18B-45BC-8C41-11FCBD764AA5.jpeg
 
Slår vad om att jag var den enda svensken i hela världen som bakade kanelbullar igår! :D

kk.jpeg


Jag var lite överdrivet generös med degens tjocklek, så många av bullarna blev stora som tefat, men jag klagar inte! Väldigt fina och fluffiga blev de i alla fall, om jag får säga det själv.
 
Har bakat massor den här veckan eftersom mannen fyller år i helgen och jag tänkte fixa lite gott till kalaset!

Han är galen i kladdkaka och nutella, så det blir en kladdkaketårta med nutellagrädde i. Har bakat själva kladdkakorna och fryst in. Dessutom blir det chokladbollar (som han också är galen i) blåbärskaka och pekannötsrutor. Ska försöka komma ihåg att fota när det är klart och återkomma med recensioner när jag provsmakat :D
 
Precis som @Killaloe har jag gjort en enhörningstårta! Dottern hade beställt en (med jordgubbssmak) till sitt 3årskalas, så det var bara att leverera :D

20181013_120552.jpg


Fyllningen var jordgubbsmousse och vit choklad med apelsinzest, blev riktigt gott med de lite syrliga jordgubbarna och den söta vita chokladen. Dock har jag aldrig hört talas om att sugarpaste och grädde inte går att ha ihop, så det var tur att vi skulle äta den ganska omgående :p
 
Precis som @Killaloe har jag gjort en enhörningstårta! Dottern hade beställt en (med jordgubbssmak) till sitt 3årskalas, så det var bara att leverera :D

Visa bifogad fil 20429

Fyllningen var jordgubbsmousse och vit choklad med apelsinzest, blev riktigt gott med de lite syrliga jordgubbarna och den söta vita chokladen. Dock har jag aldrig hört talas om att sugarpaste och grädde inte går att ha ihop, så det var tur att vi skulle äta den ganska omgående :p
Superfin! :love: om du penslar olja eller smör på insidan av sugarpasten innan du lägger på, så håller det bättre (det fungerar att göra med marsipan också för att förhindra att marsipanen blir fuktig :) ). Ifall du inte hade koll på det :)
 
Man får väl dela med sig av ett misslyckande också. Gjorde rulltårta igår men det ringde precis när jag tagit ut plåten ur ugnen . Hann inte stjälpa upp den på nytt bakplåtspapper och på plåten låg den en timme senare för samtalet blev lite längre och jag glömde bort den. :banghead::banghead: Avbakningen hade fortsatt ett bra tag antagligen och botten var ganska hård:(:angel:. Så det var bara att slänga och börja om men sen blev det en god rulltårta med chokladsmörkräm som jag bjudit på idag. :d
 
Superfin! :love: om du penslar olja eller smör på insidan av sugarpasten innan du lägger på, så håller det bättre (det fungerar att göra med marsipan också för att förhindra att marsipanen blir fuktig :) ). Ifall du inte hade koll på det :)
Tack! Ja jag läste mig till det, såhär i efterhand ;) nåja, den var fin vid servering i alla fall!
 
Kladdkaketårtan blev supergod men man klarade ju inte äta mer än en liten bit :D (en bit var ju liksom som fyra bitar kladdkaka med massa nutellagrädde :o) chokladbiskvierna blev himmelska, chokladbollarna smarriga och pekanrutorna knapriga och goda. Lägger in lite bilder på bakverken och fikat :)
 

Bifogade filer

  • C15FF45D-06BA-4524-B248-75F97969DA62.jpeg
    C15FF45D-06BA-4524-B248-75F97969DA62.jpeg
    335 KB · Visningar: 115

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 678
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp