Tårtor, bröd, kakor och annat

Jag vilö ha era bästa surdegstips! Har gett mig attan på att lära nig baka dem själv så att jag inte ruinerar mig på Leijon stenugnsbageri som ligger ~600 m härifrån 🙈
 
Jag vilö ha era bästa surdegstips! Har gett mig attan på att lära nig baka dem själv så att jag inte ruinerar mig på Leijon stenugnsbageri som ligger ~600 m härifrån 🙈
Jag tycker att surdegs-Martin är bra och begriplig (pain de Martin trpr jag bloggen heter). Det var så min sambo började, genom att läsa hans blogg och hans äldsta bok - nu är han fast i surdegsträsket :D
 
Men @astronaut ! Recept! :d

Mvh,
ska snart ut och plocka blåbär
Blåbärspaj med inbakad vaniljkräm

RECEPT
Pajform på ca 20-22 cm, räcker till 6-8 personer

Pajdeg
200 gram smör
4 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl havregryn

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Mixa alla ingredienser utom havregrynen (de ska tillsättas senare) i en matberedare.
3. Tryck ut 2/3 av degen i en pajform

Vaniljkräm
4 dl mjölk
4 äggulor
2 msk strösocker
2 msk maizena
3 tsk vaniljsocker

1. Blanda alla ingredienser utom vaniljsockret i en kastrull och låt det sjuda på svag värme under vispning tills det blir en tjock kräm.
2. Låt den svalna något och tillsätt sedan vaniljsockret.

Montering av paj
3 dl frusna blåbär
0,5 msk potatismjöl

1. Bred vaniljkrämen över den obakade pajdegen i pajformen.
2. Lägg blåbären uppblandat med potatismjölet över vaniljkrämen.
3. Blanda resterande pajdeg med havregrynen och smula över pajen.
4. Baka i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter tills pajen fått fin färg.


Min egna notis:
Hade i typ 1 dl mer bär samt så bör man låta den stå ett litet tag så vaniljkrämen stabiliserar sig lite innan man skär upp den :)
 
Åh jag älskar att baka! Ska på klassåterträff i helgen och jag har paxat bakningen till knytisen vi ska ha. Mitt svåraste är att välja VAD jag ska baka. Det är ca en timmas bilfärd så bör inte vara någor fryst. Jag gillar att baka chokladigt, var innte på en kokostosca först men var inte så längesen jag bakade en, så därför skulle det vara kul att baka något annat. Har ni tips (med eller utan choklad)?
 
Åh det är så KUL att baka!! Jag började för ett år sen att lära mig, innan dess hade jag en enda kaka jag kunde baka. Nu har jag lärt mig att baka tårtor, pajer, mördeg, cookies, olika curder för fyllning osv.

Min senaste tårta, serverades på midsommar :) Jordgubbsmousse med 4 lager sockerkaksbottnar.

36276967_10155818757082582_3197446192292167680_n.jpg
 
Bidrar med peanut butter fudge brownies: https://heavenlycupcake.se/peanut-butter-fudge-brownies/
Helt sjuuuuukt goda, men jag brukar vara jäkligt försiktig med florsockret då det blir för sött med såna mängder som i receptet och har bara i en liten bråkdel av det.

Någon som provat göra mirror glaze? Är det så lätt som det ser ut eller är det en sån där grej man kommer faila med bara man tänker tanken? :angel:
 
Blåbärspaj med inbakad vaniljkräm

RECEPT
Pajform på ca 20-22 cm, räcker till 6-8 personer

Pajdeg
200 gram smör
4 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl havregryn

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Mixa alla ingredienser utom havregrynen (de ska tillsättas senare) i en matberedare.
3. Tryck ut 2/3 av degen i en pajform

Vaniljkräm
4 dl mjölk
4 äggulor
2 msk strösocker
2 msk maizena
3 tsk vaniljsocker

1. Blanda alla ingredienser utom vaniljsockret i en kastrull och låt det sjuda på svag värme under vispning tills det blir en tjock kräm.
2. Låt den svalna något och tillsätt sedan vaniljsockret.

Montering av paj
3 dl frusna blåbär
0,5 msk potatismjöl

1. Bred vaniljkrämen över den obakade pajdegen i pajformen.
2. Lägg blåbären uppblandat med potatismjölet över vaniljkrämen.
3. Blanda resterande pajdeg med havregrynen och smula över pajen.
4. Baka i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter tills pajen fått fin färg.


Min egna notis:
Hade i typ 1 dl mer bär samt så bör man låta den stå ett litet tag så vaniljkrämen stabiliserar sig lite innan man skär upp den :)

Tack! Den måste jag testa :D
 
Åh jag älskar att baka! Ska på klassåterträff i helgen och jag har paxat bakningen till knytisen vi ska ha. Mitt svåraste är att välja VAD jag ska baka. Det är ca en timmas bilfärd så bör inte vara någor fryst. Jag gillar att baka chokladigt, var innte på en kokostosca först men var inte så längesen jag bakade en, så därför skulle det vara kul att baka något annat. Har ni tips (med eller utan choklad)?
Chokladcheesecake av sorten som gräddas i ugn med färskostswirl? Eller en devils chokolat cake?
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 681
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 750
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp