Tårtor, bröd, kakor och annat

Och en mördegspaj fylld med lemoncurd och toppad med italiensk maräng, en av mina finaste kreationer enl mig själv!

23467165_10155248287612582_155211808022038689_o.jpg

Åh vad snygg den var. :heart Och god, misstänker jag.
 
Behöver lite input. Vi ska iväg och campa i helgen i tält och fira min bror som fyller år. Vi har tillgång till kylväska annars ingen kylning sådär direkt. Behöver ide på vad jag kan baka som ”födelsedagstårta”
 
Du behöver inte kärna ur då det är nöten innanför det hårda skalet som är giftig, när man gör likör har jag dessutom för mig att man krossar några kärnor för att det ska ge mer smak till likören.

Jag gör det när jag gör klarbärssylt, det ger nötighet enligt min far. Sen fiskar jag upp dem, så man får räkna hur många man lägger i sylten.
 
Körsbärssaft, kärna ur först eller ej? Vet att kärnorna är giftiga, men hittade ett recept som sa att man inte behöver kärna ur först.
Jag hade kärnat ur, finns risk för en viss bitterhet om man har kvar kärnorna, men beror säkert på vilken sort man har oxå.
 
Behöver lite input. Vi ska iväg och campa i helgen i tält och fira min bror som fyller år. Vi har tillgång till kylväska annars ingen kylning sådär direkt. Behöver ide på vad jag kan baka som ”födelsedagstårta”
Rulltårta? Eller sån chokladkaka med kokostosca som nog redan nämnts i tråden. :) Paj kan också fungera men det är väl möjligtvis svårt att bära om en inte gör minipajer.

Sju sorters småkakor kan ju också vara roligt. Eller bullar, antingen kanelbullar eller med någon rolig smaksättning? Men det kanske känns fär mycket ”fika”?
 
Bakar tårta :up: !

Chokladbottnar - hembakade för en gång skull :D . Sedan ska det bli ett lager björnbärsmousse ( http://rebeccastartor.blogspot.com/2017/09/bjornbarsmousse.html ) och ett lager glasskräm (dvs vispad grädde blandad med vaniljkräm). Ska spacklas med chokladsmörkräm och täckas och dekoreras med marsipan och sugar paste. Och såklart lite diverse pynt :) !

Jag önskar jag var bättre på att baka tårta, de gånger jag vill bjuda på tårta så bör den vara både ägg och nötfri, vilket försvårar det hela. Försökte för ett år sen att göra äggfri tårta, gick väl hyffsat men den blev så himla kompact och efter det har jag inte försökt igen!
 
Jag önskar jag var bättre på att baka tårta, de gånger jag vill bjuda på tårta så bör den vara både ägg och nötfri, vilket försvårar det hela. Försökte för ett år sen att göra äggfri tårta, gick väl hyffsat men den blev så himla kompact och efter det har jag inte försökt igen!
Har du provat olika recept? Kanske ett recept med potatismjöl skulle kunna funka bättre, till exempel? Alltid lite svårt med specialkost. Jag vägrar faktiskt att göra glutenfri tårta, just för att jag inte känner att jag behärskar teknikerna, och även för att jag verkligen inte vill tänka fel och få med något som inte ska vara där.....
 
Har du provat olika recept? Kanske ett recept med potatismjöl skulle kunna funka bättre, till exempel? Alltid lite svårt med specialkost. Jag vägrar faktiskt att göra glutenfri tårta, just för att jag inte känner att jag behärskar teknikerna, och även för att jag verkligen inte vill tänka fel och få med något som inte ska vara där.....

Potatismjöl istället för vanligt mjöl? Tyvärr inte testat olika recept, är för dålig på bakkonsten för det. Vet inte hur olika mjölsorter reagerar osv :)
 
Potatismjöl istället för vanligt mjöl? Tyvärr inte testat olika recept, är för dålig på bakkonsten för det. Vet inte hur olika mjölsorter reagerar osv :)
Ja, precis. Det är ju rätt vanligt att man t.ex. i rulltårtsrecept ser potatismjöl i stället för vetemjöl. Jag googlade och hittade ett recept på äggfri tårtbotten med en mix av potatismjöl och vetemjöl. Kanske något att prova :) ?
http://sofiastartor.blogspot.com/2011/05/aggfri-tartbotten.html
 
Har du provat olika recept? Kanske ett recept med potatismjöl skulle kunna funka bättre, till exempel? Alltid lite svårt med specialkost. Jag vägrar faktiskt att göra glutenfri tårta, just för att jag inte känner att jag behärskar teknikerna, och även för att jag verkligen inte vill tänka fel och få med något som inte ska vara där.....

(min fetning i citatet) Det här är min räddare när det kommer till att baka glutenfritt, jag hade jättesvårt att få till glutenfria bakverk innan jag testade detta :) :

glutenfritt-mjol-sota-bakverk.jpg
 
(min fetning i citatet) Det här är min räddare när det kommer till att baka glutenfritt, jag hade jättesvårt att få till glutenfria bakverk innan jag testade detta :) :

glutenfritt-mjol-sota-bakverk.jpg
Tack för tipset :) ! Jag har fått frågan om att göra glutenfri tårta ett par gånger. Men mitt kök är ju inte det minsta glutenfritt även om jag skulle använda glutenfritt mjöl. Är det inte viktigt också?? Sedan är jag rädd för att missa detaljer som att av gammal vana använda skorpmjöl till formen, och då blir det ju likväl gluten i tårtan.....
 

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 346
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 618
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp