Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
I går bakade jag äppelkaka och Gunborgkakor.
https://www.arla.se/recept/appeltarta/
41803391_2046569338728871_5015926192843259904_n.jpg
 
Recept på Gunborgkakor? :D
300 g smör (smält), 3 dl strösocker, 3 dl havregryn, 5 dl vetemjöl, 1 msk bakpulver, 1 ägg.
Degen trycks ut i 50 aluminiumformar. Gräddas 10-12 minuter i 175 grader.
Fyllning kokas. 150 g smör/margarin, 3 dl strösocker, 2 msk kakao, 6 msk grädde, 1 msk vetemjöl.
I ugnen (jag höjde till 185 grader) tills fyllningen bubblar.

Fyllningen blir kladdigare med smör än med margarin.
 
Det blev en tårta till slut.
Jordgubbsbottnar i olika färg, fyllningen är jordgubbskompott samt smörkräm med vit choklad.
DMmavV4.jpg


Insidan av tårtan

Sen är den täckt med sockerpasta och dekorerad med smörkrämen i olika färger :)

qwpTXkY.jpg

82yMgs5r.jpg
Fantastisk!! Och helt seriöst så tror jag inte att gemene man fattar hur mycket det krävs för att göra något dylikt, förrän man provar själv :angel:.
Hur gör du för att få färgerna på smörkrämen så klara, använder geléfärger men tycker alltid att färgerna blir så pastelliga. :cautious:
 
Otroligt fin!!! :love:
Skulle ha lite svårt att skära sönder det där konstverket i bitar.
Åhh men alltså tack vad ni är rara :love:
Fantastisk!! Och helt seriöst så tror jag inte att gemene man fattar hur mycket det krävs för att göra något dylikt, förrän man provar själv :angel:.
Hur gör du för att få färgerna på smörkrämen så klara, använder geléfärger men tycker alltid att färgerna blir så pastelliga. :cautious:
Jag fattar inte själv hur mycket tid all tar så brukar vara väldigt mycket tidsoptimist :o :D

Använder också gelfärger och tycker nog att Colour splash varit bäst hittills av dom jag testat och jag använder rätt mycket färg. Röd har jag typ aldrig fått till dock utan tycker typ alltid det blir rosa :down:
 
Om man ska baka tårta som är äggfri, vilka är era bästa tips?

Jag har gjort tårtbotten enl detta recept, tyckte dock att det var svårt att få till bottnarna. Jag gjorde tre satser och hade varje sats i ugnen för sig själv, på en stor plåt. För att sedan lägga ihop i tre lagee. Nästa gång räcker det nog med två satser fast tre lager, blev rätt tjocka bottnar!
 
Jag har gjort tårtbotten enl detta recept, tyckte dock att det var svårt att få till bottnarna. Jag gjorde tre satser och hade varje sats i ugnen för sig själv, på en stor plåt. För att sedan lägga ihop i tre lagee. Nästa gång räcker det nog med två satser fast tre lager, blev rätt tjocka bottnar!

Vilket recept? :D
 
Någon som har något enkelt tips på brödkakor? Vet att farmor gjorde med vatten men hittar inget bra recept.

Någon som sitter inne med något bra recept som vill dela med sig?
 
Någon som har något enkelt tips på brödkakor? Vet att farmor gjorde med vatten men hittar inget bra recept.

Någon som sitter inne med något bra recept som vill dela med sig?
Kan det här vara något åt det hållet du tänkte dig? Det var ett tag sedan jag bakade efter det här receptet men vill minnas att det var gott och enkelt :)

34025FBC-6971-4EBB-8ABF-B06F3A307CEF.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 740
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp