Tävlingsnerver - era tips.

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare puckis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 768
Sv: Tävlingsnerver - era tips.

Jag är nog lite tvärtemot er alla... Att vara på plats i god tid är självklart inget fel men då måste man oftast gå upp så himla tidigt... 20 min innan tävlingen börjar är jag på plats för att gå banan. (rider Dponny). Kollar sedan typ 3-4 ekipage för att se att avstånden stämmer mm. Går till bilen och sover tills det är dax att ta ut hästen. Det värsta som finns för mig är för lång framridning. Blir helt hysterisk om jag måste skritta omkring länge (då hinner man ju börja tänka!). Jag går in sent på framhoppningen för att kunna komma därifrån direkt in på banan (utan att hinna tänka igen). Väl inne på banan är det bara att försöka släppa allt och köra sitt eget rejs;) LYCKA TILL!!

1: Gör så mkt som möjligt dagen innan tävling.
2: Se till att kunna banan/programmet.
3. Ha en person med som du kan lita på.

Jag är en väldig tidsoptimist och rider dessutom avd b för tillfället så jag går sällan banan om det inte finns möjlighet för bangång mellan avd a och b men annars tittar jag på så många ryttare jag behöver för att kunna banan.

Jag stänger in mig i mig själv när jag sitter upp på hästen och därför är det viktigt att ha en medhjälpare som vet hur jag vill hoppa fram

Mina råd:
*Kom i tid
*Förbered allt
*Var lugn och stressa inte upp dig!

Jag är som en blandning av dig och de andra.
Om jag har första start 09.00 är mitt schema så här:

Vaknar 5.45.
Åker hemifrån 06.20
Kommer till stallet 06.40 (borstar, transportskydd på, lastar)
Åker från stallet 07.20
På plats, checkar in etc. 07.50
Veterinärbesikta 08.00 (ställer mig i kön då, besiktar väl oftast några minuter senare)
Göra iordning sista 08.20
Framridning 08.35
Start 09.00

Är det ryttarmöte kan det ta en kvart extra.

he he ja trodde bara de va ja som va lite udda och gjorde sånna planer, he he men nu är vi mindst två :love: :)

Så gör jag också! Annars så händer det att jag tycker att jag har all tid i världen tills jag i sista minuten upptäcker att jag har skitont om tid :D

Fast då har du ju enormt nära till tävlingsplatsen ;)

Jag har för det mesta runt 1 ½ till 2 h resande. Få av mina tävlingar ligger på närmre avstånd än 4-5 mil. De flesta ligger runt 7-8 mil hemmifrån ibland mer.

Men i jämförelse med norrlandsekipagen så ska man väl inte klaga :D

Jag tänker på bara en sak i taget. Altså jag repeterar inte banan i huvudet samtidigt som jag hoppar fram hästen eller tänker på om all utrustning är ren och snygg när jag ryktar hästen. Jag stressar genast mycket mindre.

Ja, det har jag ju visserligen :D
Om det är nån längre bort blir det förstås tidigare morgon. Men man har tur som bor nära en anläggning som ofta ordnar tävlingar och har två till bra på nästan samma avstånd!
Min häst är inte så tävlingvan än att jag tävlar så mkt mer än på de tre klubbarna.

Jag vet inte riktigt hur jag gör men jag tillåter mig aldrig att bli för nervös. Lite nervös måste man vara, det utlöser endorfiner, adrenalin och andra hormoner som gör att man presterar bättre. Säkert är jag egentligen jättenervös, men det skulle jag aldrig erkänna för mig själv. En bra sak är nog att inte känna efter typ "hur nervös är jag egentligen?" för då blir man jävligt nervös.

En annan grej jag brukar göra är att tänka att jag är Andreas Helgstrand när han rider Matiné i VM-finalen. Det stärker alltid. Jag tänker alltid på dem när jag tävlar :D

Jag har tur:D Jag blir aldrig nervös! Det är jättekonstigt..bara kvällen innan och på väg dit bubblar det en o annan fjäril i magen..

Liknande trådar

Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 123
Senast: Lady_S
·
Hemmet Jag tar gärna emot tips på en dörrklocka med rejäl hörbar signal/pling. Blinkar den så är det helt ok om man bara kan välja bort det...
Svar
4
· Visningar
205
Senast: Grazing
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
222
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka