Tax, eller?

Bukefalos 30 år!

Centuriom

Trådstartare
Hej,

Kloka hundmänniskor, send help.

Det här med tax, har två på jobbet som är världens bästa hundar. Sen har jag träffat 4-5 som varit nervösa skällmonster... (samma familj)

Tittar efter dvärg/kanintax eftersom jag vill att hunden ska kunna flyga i kabinen (korta flyg).

Har fastnat förlånghåriga, men någon nämnde att temperamentet kan vara si och så med dem. Strävhåriga tilltalar mig inte alls, tyvärr.

Drömmen är en rolig liten kompis som hänger med till jobbet, stallet, stranden, kortare löpturen och som är stabil i temperamentet och inte en jakt/skallgalning.

Och får de verkligen inte hoppa ner från soffor?

Och hur hittar jag en bra uppfödare? PM gärna. Inte så många som gör bph, verkar mest vara jaktlinjer.

Svårt att träffa hundarna om uppfödaren är på andra sidan landet. Känns läskigt att köra 3h för att hänta valp och så är föräldrardjuren inte vad man önskar. Eller swisha en främlig på internet 5k i handpenning utan att veta att det finns en valp.

Har koll på köpa hund/facebook/instagram letat hemsidor men känner mig bara mer förvirrad.

Hej,

Det här med tax, har två på jobbet som är världens bästa hundar. Sen har jag träffat 4-5 som varit nervösa skällmonster... (samma familj)

Tittar efter dvärg/kanintax eftersom jag vill att hunden ska kunna flyga i kabinen (korta flyg).

Har fastnat förlånghåriga, men någon nämnde att temperamentet kan vara si och så med dem. Strävhåriga tilltalar mig inte alls, tyvärr.

Drömmen är en rolig liten kompis som hänger med till jobbet, stallet, stranden, kortare löpturen och som är stabil i temperamentet och inte en jakt/skallgalning.

Och hur hittar jag en bra uppfödare? PM gärna. Inte så många som gör bph, verkar mest vara jaktlinjer.

Svårt att träffa hundarna om uppfödaren är på andra sidan landet. Känns läskigt att köra 3h för att hänta valp och så är föräldrardjuren inte vad man önskar. Eller swisha en främlig på internet 5k i handpenning utan att veta att det finns en valp.

Har koll på köpa hund/facebook/instagram letat hemsidor men känner mig bara mer förvirrad.
Jag har en kollega som föder upp tax (kanin och dvärg) och hon säger att deras största problem är rädslor och att det inte finns något större arbete inom rasklubben för att motverka det utbredda problemet.
De skäller och är osäkra mot människor trots att det står i rasbeskrivningen att de ska vara modiga.
Jag vet inte hur man hittar en bra uppfödare men hade helt klart valt en som mentalbeskriver sina hundar med tanke på hur det ser ut.

Jag hade aldrig köpt en hund med så extrem kroppsbyggnad. Deras ryggar är väldigt utsatta. Jag känner en som gjorde allt rätt för att skydda ryggen på sin tax. Men som 3-4 åring fick de tyvärr avliva den pga skada på ryggen. Jag hade aldrig vågat när det finns så många proportionerligt byggda raser att välja bland.

Jag har en kollega som föder upp tax (kanin och dvärg) och hon säger att deras största problem är rädslor och att det inte finns något större arbete inom rasklubben för att motverka det utbredda problemet.
De skäller och är osäkra mot människor trots att det står i rasbeskrivningen att de ska vara modiga.
Jag vet inte hur man hittar en bra uppfödare men hade helt klart valt en som mentalbeskriver sina hundar med tanke på hur det ser ut.
Precis det ränkte jag också, men set visade sig svårare än jag tänkt. Jag har försökt hitta uppfödare som gjort bph genom att kolla köpahund och föräldrarnas meriter och det är ett fåtal som gjort bph och de uppfödarna verkar mer fokuserade på jakt och viltspår, vilket är motsatta linjer mot vad jag vill ha.

Går jag in på taxklubbens hemsida på hanhundar och meriter så är det hundutställningar/jakt. Uppfödaren som är listas om man söker på bph är fokuserad på jakt.

Finns det någon lista där man kan sortera på ras och så syns alla hundar med uppfödarnamn som gjort bph? Vanlig googling har inte gett mig resultat.

Jag hade aldrig köpt en hund med så extrem kroppsbyggnad. Deras ryggar är väldigt utsatta. Jag känner en som gjorde allt rätt för att skydda ryggen på sin tax. Men som 3-4 åring fick de tyvärr avliva den pga skada på ryggen. Jag hade aldrig vågat när det finns så många proportionerligt byggda raser att välja bland.
Problemet är att i den lilla rasgruppen är det inte många proportionerligt byggda hundar, som är nog små att flyga i kabinen men som ändå är lite mer rejält byggda och inte har andra hälsoproblem.

Bichonvarianterna tilltalar mig inte alls, träffat en hel del. Samma gäller dvärgpudlarna, pommarna, vavvorna, cairnterrier och dyl, dsg, jack russel, tibetansk spaniel, phalene/pappis (även om de är trevliga och en kompis har en så känner jag inget särskilt för dem).

Markiesje kanske hade varit något, men har aldrig träffat en och de verkar rätt svåra att få tag på även i hemlandet.

Schipperke verkar roliga men skälliga 😅

Jag har aldrig träffat en oskällig tax. Om det beror på att rasen bara är sån eller pga skitavel låter jag vara osagt, men dom har exploderat i popularitet på senare år och det har lett till en tydlig försämring i mentalitet. En tax ska verkligen inte vara nervig, dom ska vara rejält tuffa för sin storlek för att vara rastypiska.

Du gillar verkligen inga terriers alls? Det finns ju små som inte är cairn eller russell. Tänker på t ex australisk terrier som är lång och låg men inte lika extrem i typen som taxarna har blivit. Generellt bra mentalitet, det brukar vara glada och framåt hundar som är med på allt.

Men annars så... om hunden måste vara pytteliten för att kunna följa med överallt inklusive flyg, men inga av dom pyttesmå raserna tilltalar så kanske det är bättre att avvakta med hund ett tag och se om läget ändras? Annars får du nog ändra på kraven lite och vara beredd att lämna hos hundvakt om du ska flyga, då är ju storleken inte lika viktig.

Jag har allmänt svårt för allt raggigt och/eller golvmopp/gosedjursaktigt. Det är inte så att jag inte kan tycka hunden är trevlig, men känner liksom meh. Knyter inte an på något sätt. Lite som jag älskar hästar men skulle inte skaffa ett kallblod själv, inte för att individerna inte kan vara trevliga, och fina att rida, men de är inte min typ av häst.

Jag reser en del och skulle vilja att hunden kan följa med, för att det är roligare så. Liten hund kan lättare hänga med i livet och accepteras av samhället. Hunden behöver inte vara knäpptyst, men vill inte ha en nervig sak som behöver skälla på allt.

De två taxarna på jobbet är perfekta små kompisar, som på något sätt ändå känns rejäla i deras småhundskropp, vilket var varför jag funderar på tax. Men sen har jag träffat den andra varianten 😬

Jag har tittat i det något större segmentet, och jag har tittat på sheltie, men många verkar nervösa och skälliga, och ev mittelspitz (samma där skälliga?).

Jag har allmänt svårt för allt raggigt och/eller golvmopp/gosedjursaktigt. Det är inte så att jag inte kan tycka hunden är trevlig, men känner liksom meh. Knyter inte an på något sätt. Lite som jag älskar hästar men skulle inte skaffa ett kallblod själv, inte för att individerna inte kan vara trevliga, och fina att rida, men de är inte min typ av häst.

Jag reser en del och skulle vilja att hunden kan följa med, för att det är roligare så. Liten hund kan lättare hänga med i livet och accepteras av samhället. Hunden behöver inte vara knäpptyst, men vill inte ha en nervig sak som behöver skälla på allt.

De två taxarna på jobbet är perfekta små kompisar, som på något sätt ändå känns rejäla i deras småhundskropp, vilket var varför jag funderar på tax. Men sen har jag träffat den andra varianten 😬

Jag har tittat i det något större segmentet, och jag har tittat på sheltie, men många verkar nervösa och skälliga, och ev mittelspitz (samma där skälliga?).

Oj, så olika man kan se på det! När jag ser en tax tänker jag inte rejäl utan snarare ömtålig med de korta benen till den långa ryggen.

Jag har allmänt svårt för allt raggigt och/eller golvmopp/gosedjursaktigt.

Ja, då blir det svårt eftersom dom flesta små sällskapshundar ser ut så eller som att dom sprungit in i en vägg. Finns några få som inte gör det men dom kräver mer än att bara hänga med för att bli nöjda, annars blir dom lätt små as.

Jag tilltalas inte heller av fluff och gullegull-utseenden, men alltid får man kompromissa med nåt och står valet mellan en raggig typ eller en golvmopp så kanske ett av alternativen ändå känns lite mindre blä? Du kanske kan komma iväg på nån större utställning eller besöka uppfödare i närheten och se hur du känner när du träffar en ras irl? Ibland kan man ju charmas av nåt helt otippat.

Sheltie är ganska spretig mentalt, det finns både nervvrak och coola exemplar. Man bör välja en uppfödare som gör BPH för att få svart på vitt om det är hundar med stabil mentalitet som används i aveln. Men ja, en viss mängd skällande får du räkna med oavsett.

Mittelspitz och andra spetsar kan du stryka direkt. Man brukar säga att spetsar skäller och fäller... det stämmer på varenda en jag träffat och det har varit blandad kompott av raser, både stora och små.

Oj, så olika man kan se på det! När jag ser en tax tänker jag inte rejäl utan snarare ömtålig med de korta benen till den långa ryggen.
Ömtåliga tycker inte jag dom är, vi gör ingen skillnad här på taxen eller dom andra.
@Centuriom rasen är en jakthund så det är vanligt att dom jagar ,skäller gör dom tyvärr oxå,våran eller Gissas har fått en del skäll för sitt ljudande o det är mycket bättre nu, men då har jag legat i 100% så fort hon låter.Däremot är hon tuff som en agaspis, och jag hindrar inte henne från att hoppa upp o ner i soffan eller springa i trappor, nu har jag medvetet valt att köpa en från kortryggade linjer (rysk/ungersk) hon är med ett nödrop dvärg. Detta är Berit o hennes cava kompis.
20251012_134258.webp

Problemet är att i den lilla rasgruppen är det inte många proportionerligt byggda hundar, som är nog små att flyga i kabinen men som ändå är lite mer rejält byggda och inte har andra hälsoproblem.

Bichonvarianterna tilltalar mig inte alls, träffat en hel del. Samma gäller dvärgpudlarna, pommarna, vavvorna, cairnterrier och dyl, dsg, jack russel, tibetansk spaniel, phalene/pappis (även om de är trevliga och en kompis har en så känner jag inget särskilt för dem).

Markiesje kanske hade varit något, men har aldrig träffat en och de verkar rätt svåra att få tag på även i hemlandet.

Schipperke verkar roliga men skälliga 😅
Om du tänker bort utseendet helt?
Ofta tycker man ju ens egen hund är gulligaste i världen även om utseendet egentligen inte tilltalar en.
Tänker att egenskaperna ändå är viktigast?

Allt är relativt, inte rejäl som en labrador, rejälare än en vavva eller en toy terrier. De hade inte heller det där trippiga sättet att röra sig, och hade inte det där småskakiga som många småhundar.

Jag har funderat länge på ras och det var egentligen på grund av de två trevliga individerna som jag började fundera på tax. Tänkte att de kan inte vara de enda trevliga individerna, samt att i och med att det är en så populär ras så måste de finnas andra som har trevliga taxar och som kan tipsa om seriösa uppfödare eller hur ni sållar agnarna från vetet.

Hej,

Jag har ingen erfarenhet av de riktigt små taxarna. Men med tax ligger jakten alltid i farans riktning. Det gör ju tyvärr även diskbråck. Jag skulle ändå gå på jagande linjer (om de finns bland de små) och ringa och prata med uppfödare (kanske pm:a @Malibu_Stacy och höra om hennes bekanta kan tänka sig att bolla lite)

De taxar som jagade och som fanns i min närhet när jag var ung var rasande trevliga hundar. Hängde med på allt. Gick att ha lösa i skog och mark (efter träning och under uppmärksamhet). MEN de var ett gäng envisa gammel-sossar. För det mesta brydde de sig inte, men när de gjorde det är det bara skallben hela vägen. Och de kräver rättvisa (om du bannar när de gjort fel kan de medge att det kanske blev lite tokigt, men om du bannar när det egentligen var ditt eget fel...revolution! Räkna med MBL med tax 😍 )

Men de här hundarna jagade under ett par månader om året och hängde med på jobbet. De rörde sig i skog och mark ett par timmar om dagen. De var familjemedlemmar och kollegor. (Ett par av hundarna gick i gryt :( jag är inget fan av grytjakt)

Två saker fick oss att välja bort tax när det var dags för liten hund - att vi inte jagade och att podengo portuguese pequeno fick springa lure coursing.

Allt är relativt, inte rejäl som en labrador, rejälare än en vavva eller en toy terrier. De hade inte heller det där trippiga sättet att röra sig, och hade inte det där småskakiga som många småhundar.

Jag har funderat länge på ras och det var egentligen på grund av de två trevliga individerna som jag började fundera på tax. Tänkte att de kan inte vara de enda trevliga individerna, samt att i och med att det är en så populär ras så måste de finnas andra som har trevliga taxar och som kan tipsa om seriösa uppfödare eller hur ni sållar agnarna från vetet.
Är en bruksras verkligen trevlig när den avlas för något helt annat då?
Är inte själva grunden att en jakthund ska jaga och därmed är trevlig om den får göra det?

Liknande trådar

• Tax med större hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat