Tax, eller?

Bukefalos 30 år!

Om du tänker bort utseendet helt?
Ofta tycker man ju ens egen hund är gulligaste i världen även om utseendet egentligen inte tilltalar en.
Tänker att egenskaperna ändå är viktigast?
Jag förstår vad du menar, och hade jag bara gått på utseendet hade jag skaffat mig en tollare/husky/MAS eller dyl. Men jag är medveten om att varken jag eller ovanstående hade varit lyckliga ihop just nu i denna fasen av livet 👀

Alla hundraser tilltalar mig inte (och det är väl jag inte ensam om), även om alla hundar är lika mycket värda och gör sin respektive ägare glad.

Ömtåliga tycker inte jag dom är, vi gör ingen skillnad här på taxen eller dom andra.
@Centuriom rasen är en jakthund så det är vanligt att dom jagar ,skäller gör dom tyvärr oxå,våran eller Gissas har fått en del skäll för sitt ljudande o det är mycket bättre nu, men då har jag legat i 100% så fort hon låter.Däremot är hon tuff som en agaspis, och jag hindrar inte henne från att hoppa upp o ner i soffan eller springa i trappor, nu har jag medvetet valt att köpa en från kortryggade linjer (rysk/ungersk) hon är med ett nödrop dvärg. Detta är Berit o hennes cava kompis.
Visa bifogad fil 182565
Har du importerat för att få mer kortryggade linjer? Eller vad ska jag titta efter hos uppfödarna? Jag behöver ingen utställningsvinnare.

Jag har ingen erfarenhet av de riktigt små taxarna. Men med tax ligger jakten alltid i farans riktning. Det gör ju tyvärr även diskbråck. Jag skulle ändå gå på jagande linjer (om de finns bland de små) och ringa och prata med uppfödare (kanske pm:a @Malibu_Stacy och höra om hennes bekanta kan tänka sig att bolla lite)

De taxar som jagade och som fanns i min närhet när jag var ung var rasande trevliga hundar. Hängde med på allt. Gick att ha lösa i skog och mark (efter träning och under uppmärksamhet). MEN de var ett gäng envisa gammel-sossar. För det mesta brydde de sig inte, men när de gjorde det är det bara skallben hela vägen. Och de kräver rättvisa (om du bannar när de gjort fel kan de medge att det kanske blev lite tokigt, men om du bannar när det egentligen var ditt eget fel...revolution! Räkna med MBL med tax 😍 )

Men de här hundarna jagade under ett par månader om året och hängde med på jobbet. De rörde sig i skog och mark ett par timmar om dagen. De var familjemedlemmar och kollegor. (Ett par av hundarna gick i gryt :( jag är inget fan av grytjakt)

Två saker fick oss att välja bort tax när det var dags för liten hund - att vi inte jagade och att podengo portuguese pequeno fick springa lure coursing.
Det är kanske det som tilltalar med taxarna på jobbet, att de känns som stora hundar mentalt, fast i behändig storlek.

Jag förstår vad du menar, och hade jag bara gått på utseendet hade jag skaffat mig en tollare/husky/MAS eller dyl. Men jag är medveten om att varken jag eller ovanstående hade varit lyckliga ihop just nu i denna fasen av livet 👀

Alla hundraser tilltalar mig inte (och det är väl jag inte ensam om), även om alla hundar är lika mycket värda och gör sin respektive ägare glad.
Okej men tänker mer att eftersom du behöver en liten hund kanske du kan försöka gå efter egenskaper och hälsa på någon av dom små raserna oavsett utseende?
Bara ett förslag :)

Finns några andra mindre vanliga terriers, typ American Toy Fox Terrier och English Toy Terrier som kan flyga och som är käcka småhundar. Storleken kan iofs variera lite men absoluta majoriteten som jag har träffat har varit små nog att flyga i kabin. Och väldigt trevliga, går löst och skäller inte.

Annars en heeler kanske passar? Samma storlek ungefär och rätt robusta småhundar, träffat en del på tävling och tyckt att de verkar trevliga och alerta små hundar som hänger med på allt.

Är en bruksras verkligen trevlig när den avlas för något helt annat då?
Är inte själva grunden att en jakthund ska jaga och därmed är trevlig om den får göra det?

Finns ju många raser där man lyckats okej, pudel, labbe, golden mm. De flesta hundar har ju haft ett annat användningsområde innan. Idag är de flesta mer eller mindre aktiva sällskapshundar undantaget extremerna.

Finns ju många raser där man lyckats okej, pudel, labbe, golden mm. De flesta hundar har ju haft ett annat användningsområde innan. Idag är de flesta mer eller mindre aktiva sällskapshundar undantaget extremerna.
Jo men dom 3 är ändå avlade för jakt och samarbete nära människan, en tax är så självständig och känns lite svårare att att ändra till att vara nöjd med bara vara nära?

Kompisar till oss hade en liten långhårig dvärgtax/kanintax (är det två olika varianter??) som var jättetrevlig! Inte alls skällig, glad och framåt, fjällvandrade och hängde med på massor av ganska intensiva friluftsaktiviteter. Husse var klättrare och taxen jagade möss i skogen medan han klättrade (hon hade en lång orange lina släpande efter sig för att inte försvinna helt). Den enda nackdelen med henne var att ägarna oroade sig över att hon skulle tas av en örn, då de tillbringade mycket tid i skog och fjäll.

Precis det ränkte jag också, men set visade sig svårare än jag tänkt. Jag har försökt hitta uppfödare som gjort bph genom att kolla köpahund och föräldrarnas meriter och det är ett fåtal som gjort bph och de uppfödarna verkar mer fokuserade på jakt och viltspår, vilket är motsatta linjer mot vad jag vill ha.

Går jag in på taxklubbens hemsida på hanhundar och meriter så är det hundutställningar/jakt. Uppfödaren som är listas om man söker på bph är fokuserad på jakt.

Finns det någon lista där man kan sortera på ras och så syns alla hundar med uppfödarnamn som gjort bph? Vanlig googling har inte gett mig resultat.
Om du går på SKK avelsdata, väljer ras, listor och så kan du sätta ett datumintervall och sedan välja BPH, då får du upp alla hundar av den rasen som gjort BPH inom det datumintervallet du valt. Då kan du ju snoka vidare därifrån :)

(Sorry om jag upprepar något som redan kommit fram, snabbläste bara men tyckte inte någon svarat på detta)

Har du importerat för att få mer kortryggade linjer? Eller vad ska jag titta efter hos uppfödarna? Jag behöver ingen utställningsvinnare.
Ja det har jag ´+ att jag ville ha valp efter den ryska hanen då hans blod inte finns i sverige förutom min o hennes helsyster som jag har ute på foder.

Jo men dom 3 är ändå avlade för jakt och samarbete nära människan, en tax är så självständig och känns lite svårare att att ändra till att vara nöjd med bara vara nära?
Jag tycker att skillnaden mellan en normalstor tax och de små pytte kanintaxarna är så stor att det är att nästan är att betraktas som helt olika raser.
Inte alls liknande mentalitet och behov. De små minitaxarna i regnbågens alla färger verkar mest nöjda om de får sitta i sin ägares knä och skaka 😅

Labbar är ingen jakthund, det är en apportör.

Men apporteringen är nåt som används i jakt, så visst skulle man kunna definiera apportörer som en slags jakthund. Att labradoren nuförtiden är splittrad i två olika typer där en är jakttypen ändrar ju inte att hela rasen har ett ursprung som fågelhund.

Men apporteringen är nåt som används i jakt, så visst skulle man kunna definiera apportörer som en slags jakthund. Att labradoren nuförtiden är splittrad i två olika typer där en är jakttypen ändrar ju inte att hela rasen har ett ursprung som fågelhund.
Rent tekniskt så är den ett redskap vid fågeljakt, så slipper vi simma i det kalla vattnet.

Shiban, akitan (nästan samtliga traditionella japanska spetsar egentligen), alla vinthundar är också jakthundar som i mångt och mycket är nästan uteslutande sällskaps/sporthundar idag. Jag har en vag känsla av att flera nordiska jaktspetsar så småningom kommer att gå den vägen också, och även om det känns lite sorgligt skulle jag inte gärna se hundarna försvinna helt heller.
Så länge man inte förlorar det som gör rasen unik på vägen ser jag egentligen inget fel i att ibland tona ned drivet i en hundras vars "användningsområde" försvunnit i det moderna samhället.

Jag tycker att taxar oftast är jättekäcka små hundar, både som jaktkamrater och som sällskap. :)

Nej, jag vill avråda ifrån tax. Den mutationen som gör benen korta påverkar även strukturen på diskarna i ryggen och det är på grund av det som frekvensen diskbråck är så hög. Alla som haft diskbråck vet hur smärtsamt det kan vara och det är inte rimligt med avel på en egenskap som ger hunden så mycket besvär tycker jag.
Av de två taxar vi har i bekantskapskretsen är den ena trevlig ( normalstor strävhårig ) och den andra ( långhårig dvärg ) är livrädd för allt, skällig och nervös. Bägge två har diskbråck, den ena opererad och den andra på livslång medicinering med smärtstillande.

Tack så mycket för alla svar och engagemang! Precis vad jag hoppades.

Verkar vara lite blandas kompott gällande hälsa och temperament gällande taxar och det kanske är för att rasen/raserna är stor och aveln spretig.

Tar absolut inte risk

Liknande trådar

• Tax med större hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

Katt, Andra Djur