Jag har ingen erfarenhet av de riktigt små taxarna. Men med tax ligger jakten alltid i farans riktning. Det gör ju tyvärr även diskbråck. Jag skulle ändå gå på jagande linjer (om de finns bland de små) och ringa och prata med uppfödare (kanske pm:a
@Malibu_Stacy och höra om hennes bekanta kan tänka sig att bolla lite)
De taxar som jagade och som fanns i min närhet när jag var ung var rasande trevliga hundar. Hängde med på allt. Gick att ha lösa i skog och mark (efter träning och under uppmärksamhet). MEN de var ett gäng envisa gammel-sossar. För det mesta brydde de sig inte, men när de gjorde det är det bara skallben hela vägen. Och de kräver rättvisa (om du bannar när de gjort fel kan de medge att det kanske blev lite tokigt, men om du bannar när det egentligen var ditt eget fel...revolution! Räkna med MBL med tax

)
Men de här hundarna jagade under ett par månader om året och hängde med på jobbet. De rörde sig i skog och mark ett par timmar om dagen. De var familjemedlemmar och kollegor. (Ett par av hundarna gick i gryt

jag är inget fan av grytjakt)
Två saker fick oss att välja bort tax när det var dags för liten hund - att vi inte jagade och att podengo portuguese pequeno fick springa lure coursing.