Taylor Swift (utbruten från Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor)

Nu råkar ju Max Martin vara en av dem som gått ut och sagt att han har väldigt lite att jobba med på hennes låtar för hon gör i princip klart dem själv innan hon kommer till co-writers/co-producers med dem för att få dem finputsade. Och många får cred trots att de knappt yppat ett ord i studion men de "var med".

Sen att hennes musik är mainstream-pop är ju för att det är musiken hon vill göra. Hon skulle ju absolut kunna skriva nåt annat om det var det som lockade men nu är det ju inte det. Hon är "speciell" inom genren och en förebild för många för att hon inte hymlar med sina åsikter gällande rättigheter (både inom industrin och i allmänhet), jämställdhet och annan politik.

Så vill man ha mainstream-pop som "har att göra med artisten" och är mer av ett hantverk är det just Swift man ska lyssna på. Men det spelar ju ingen roll om man inte diggar genren mainstream-pop. Jag har aldrig fattat tycke för nån av hennes låtar men jag uppskattar att det finns en bra förebild inom pop, speciellt för unga tjejer.

Fast Taylor Swift är, utöver sångare, låtskrivare och skriver alla sina låtar själv. Jag tycker det är en trist attityd att klanka ner på en artist bara för att man själv inte gillar dens musik. Om man måste kan man väl bara säga att man har annan musiksmak. Ser ingen anledning att klanka ner.

Jag håller verkligen med er. Det är sannerligen inte min typ av musik men hon är unik inom genren och enormt skicklig på många nivåer. Att hon sedan verkar genuint bry sig om sina fans och vill leverera för deras skull talar ju bara för henne.
 
Jag håller verkligen med er. Det är sannerligen inte min typ av musik men hon är unik inom genren och enormt skicklig på många nivåer. Att hon sedan verkar genuint bry sig om sina fans och vill leverera för deras skull talar ju bara för henne.
(Jag hoppas att hon gör som i förra presidentvalet; deklarerar att hon röstar på Biden. Hon kan påverka valutgången. Det säger något om hennes storhet. Trump får inte vinna igen.)
 
Fast Taylor Swift är, utöver sångare, låtskrivare och skriver alla sina låtar själv. Jag tycker det är en trist attityd att klanka ner på en artist bara för att man själv inte gillar dens musik. Om man måste kan man väl bara säga att man har annan musiksmak. Ser ingen anledning att klanka ner.
Är det o klanka ned när man finner musiken rätt trist. När musiken bygger på samma 4 ackord? Allt låter lika.
Som så mkt annat nu för tiden gör - som vi sagt i tråden.
 
Fast Taylor Swift är, utöver sångare, låtskrivare och skriver alla sina låtar själv. Jag tycker det är en trist attityd att klanka ner på en artist bara för att man själv inte gillar dens musik. Om man måste kan man väl bara säga att man har annan musiksmak. Ser ingen anledning att klanka ner.

Fast Max Martin är en av låtskrivarna på många av hennes låtar.

Och jag "klankade ner" allmänt på modern popmusik. Det kan inte bli personligt och unikt när en så liten grupp låtskrivare dominerar topplistorna. När så många får sina låtar från samma grupp låtskrivare så låter det mesta naturligtvis likadant.

Det är lite som Mello. Alla låtar har en lång lista med låtskrivare men det är samma gäng hela tiden. Folk klagar på det när det gäller Mello men inser inte att det är samma sak med poplåtarna på topplistorna.

Jag gillar också en del pop. Var boyband fan i tonåren. Men redan då föredrog jag Take That där Gary Barlow skrev låtarna framför BSB som åkte till Cheiron och hämtade sina. Per Gessle tycker jag också mycket om och har sett live många gånger! Han skriver allt själv. Oftast utan nån annan. Kan Lisa Ekdahl kallas pop?

Det är inte det att jag ogillar Swifts musik. Det är mest att jag tycker att det låter som det mesta annat på topplistan och det är få låtar där som sticker ut.
 
Tror också att många tycker att hon bara är ”en av många popartister” just för att det är sina catchy poplåtar hon släpper som singlar. Jag tycker sällan det är hennes bästa låtar. Lyssna på Tim McGraw, Dear John, Last kiss, Haunted, I almost do, Sad beautiful tragic, You’re losing me, exile, this is me trying, champagne problems, The archer, the smallest man who ever lived och how did it end. Och lyssna verkligen på texten. Och förklara gärna hur alla hennes låtar låter likadant efter det med - hon har släppt både country, pop och alternativt. Det är liksom inom tre olika genrer, jag förstår inte hur allt låter likadant?

Man gillar henne för att hon, utöver att skriva catchy refränger, skriver så välskrivna texter, att hon verkligen är driver sitt eget varumärke och att hon verkar vara en genuint bra person som bryr sig om sina fans.
 
Tror också att många tycker att hon bara är ”en av många popartister” just för att det är sina catchy poplåtar hon släpper som singlar. Jag tycker sällan det är hennes bästa låtar. Lyssna på Tim McGraw, Dear John, Last kiss, Haunted, I almost do, Sad beautiful tragic, You’re losing me, exile, this is me trying, champagne problems, The archer, the smallest man who ever lived och how did it end. Och lyssna verkligen på texten. Och förklara gärna hur alla hennes låtar låter likadant efter det med - hon har släppt både country, pop och alternativt. Det är liksom inom tre olika genrer, jag förstår inte hur allt låter likadant?

Man gillar henne för att hon, utöver att skriva catchy refränger, skriver så välskrivna texter, att hon verkligen är driver sitt eget varumärke och att hon verkar vara en genuint bra person som bryr sig om sina fans.


Men det är ju fortfarande trallvänlig pop-ish med texter om (oftast olycklig) kärlek? Med en röst som är varken mer eller mindre än "girl next door"?

Jag tycker Swift ska ha all cred för både sitt framträdande och hur hon styr sin karriär, men det gör fortfarande inte att jag kan förstå hur det här kan vara världens mest säljande artist. Man kan ju respektera personen men fortfarande tycka att produkten är väldigt mellanmjölk. Som Per Gessle, som ju också är populär, med fyra ackord, banala texter och en medioker röst. Men uppenbarligen ett geni till artist eftersom det säljer. :confused:

(Sen ser jag inte riktigt poängen med att diskutera smak heller, men om man nu vill ha en diskussion om hur Taylor Swift kan vara störst tror jag att man måste titta på allt annat än musiken just. Inte för att det är fel på den, men den är inte heller så unik att den skulle vara värd så mycket mer än allt annat.)
 
Men det är ju fortfarande trallvänlig pop-ish med texter om (oftast olycklig) kärlek? Med en röst som är varken mer eller mindre än "girl next door"?

Jag tycker Swift ska ha all cred för både sitt framträdande och hur hon styr sin karriär, men det gör fortfarande inte att jag kan förstå hur det här kan vara världens mest säljande artist. Man kan ju respektera personen men fortfarande tycka att produkten är väldigt mellanmjölk. Som Per Gessle, som ju också är populär, med fyra ackord, banala texter och en medioker röst. Men uppenbarligen ett geni till artist eftersom det säljer. :confused:
Många låtar handlar om kärlek (långt ifrån alla, men det är en annan diskussion 😜). Men jag undrar vilka artister som inte har ett stort antal låtar om just kärlek?
 
Fast Max Martin är en av låtskrivarna på många av hennes låtar.

Och jag "klankade ner" allmänt på modern popmusik. Det kan inte bli personligt och unikt när en så liten grupp låtskrivare dominerar topplistorna. När så många får sina låtar från samma grupp låtskrivare så låter det mesta naturligtvis likadant.

Det är lite som Mello. Alla låtar har en lång lista med låtskrivare men det är samma gäng hela tiden. Folk klagar på det när det gäller Mello men inser inte att det är samma sak med poplåtarna på topplistorna.

Jag gillar också en del pop. Var boyband fan i tonåren. Men redan då föredrog jag Take That där Gary Barlow skrev låtarna framför BSB som åkte till Cheiron och hämtade sina. Per Gessle tycker jag också mycket om och har sett live många gånger! Han skriver allt själv. Oftast utan nån annan. Kan Lisa Ekdahl kallas pop?

Det är inte det att jag ogillar Swifts musik. Det är mest att jag tycker att det låter som det mesta annat på topplistan och det är få låtar där som sticker ut.
Många vet jag inte…. 21 låtar har han varit med som låtskrivare. Hon har släppt 11 album…..
Senast han var med var på reputation som släpptes för 7 år sen, alltså långt innan hon blev mega.

Just Taylor är känd för att hon skriver mycket själv.

*kl*
Det finns mycket man inte förstår här i världen och att man inte fattar varför Taylor är så stor för att man själv inte gillar hennes musik är ju okej. Grejen är att det alltid låter så negativt när någon säger det på det sättet.
Som att vi som gillar henne är lite dumma i huvudet.
Jag fattar inte varför folk äter ost t.ex men inte sitter jag på nätet och raljerar över det som om de som äter ost skulle vara mindre upplysta, ha sämre smak och vara lite korkade.
Jag är GLAD att en kvinnlig artist med mestadels kvinnliga fans blivit så stor. Äntligen liksom!
 
Jag gick länge med massa fördomar om Taylor Swift och hennes musik. Sen såg jag dokumentären på Netflix som kom för några år sen, Miss Americana, och fick en helt ny bild av henne. Jag blev imponerad av hur hårt hon verkade jobba, på flera plan. Numer är jag stolt Swiftie och tycker det är grymt jobbat av henne att bli världens största artist. Sen behöver man ju inte gilla hennes musik, men jag förstår inte varför det stör så många att många gillar henne.
 
Många vet jag inte…. 21 låtar har han varit med som låtskrivare. Hon har släppt 11 album…..
Senast han var med var på reputation som släpptes för 7 år sen, alltså långt innan hon blev mega.

Just Taylor är känd för att hon skriver mycket själv.

*kl*
Det finns mycket man inte förstår här i världen och att man inte fattar varför Taylor är så stor för att man själv inte gillar hennes musik är ju okej. Grejen är att det alltid låter så negativt när någon säger det på det sättet.
Som att vi som gillar henne är lite dumma i huvudet.
Jag fattar inte varför folk äter ost t.ex men inte sitter jag på nätet och raljerar över det som om de som äter ost skulle vara mindre upplysta, ha sämre smak och vara lite korkade.
Jag är GLAD att en kvinnlig artist med mestadels kvinnliga fans blivit så stor. Äntligen liksom!

Det är väl inte så mycket att folk gillar henne som är märkligt, utan att det är så till den grad att så många människor är beredda att betala en månadslön eller mer för en enda biljett? :confused: Jag är väldigt musikintresserad, går på rätt många spelningar på ett år (inom rätt olika genrer), men jag skulle aldrig lägga så mycket på en konsertbiljett...

Att hata på en engagerad artist och hennes fans är bara sunkigt. :down: Mitt ifrågasättande är hur just det här kan vara värt en sån galen ekonomisk cirkus, i jämförelse med allt annat bra som släpps varje år.
 
@Sassy
Men det kanske är folk som inte går på andra konserter? Som tar sin semester och ser och upplever ett nytt land?
Mina killkompisar åker regelbundet på fotbollsresor och det är också väldigt dyrt.
Jag betalade 3600kr för min biljett till Taylor. VIP och direkt vid biljettsläpp. Men det fanns väldigt många billigare biljetter. Tror vanlig sitt eller stå kostade typ 1000kr.
Hon uppträder i 3,5 tim så man får åtminstone valuta för sina pengar 😝

18/6 åker jag till Manchester för att se The Killers. Åker dit på morgonen samma dag som konserten och hem dagen efter. Den resan blir dyrare än biljetten till Taylor…..

Såg U2 i Nashville för 13 år sen. Biljetten kostade då 2000kr, vanlig sittplats. Nu var ni ju inte där enbart för dem men ändå.

Också varit i Dublin och sett U2 över en weekend. Blev inte heller billigt.

I höst ska jag se Justin Timberlake. Vanlig sittplats 1200kr. Men nu bor jag i Stockholm så den konserten blir ju billig.
 
Det är väl inte så mycket att folk gillar henne som är märkligt, utan att det är så till den grad att så många människor är beredda att betala en månadslön eller mer för en enda biljett? :confused: Jag är väldigt musikintresserad, går på rätt många spelningar på ett år (inom rätt olika genrer), men jag skulle aldrig lägga så mycket på en konsertbiljett...

Att hata på en engagerad artist och hennes fans är bara sunkigt. :down: Mitt ifrågasättande är hur just det här kan vara värt en sån galen ekonomisk cirkus, i jämförelse med allt annat bra som släpps varje år.
Kostnader runt reagerar jag inte så mycket på. Jag lägger mycket pengar på väl utvalda grejer och konserter kan vara en sådan (hej typ 12h i Manchester för 90min framträdande à 3000kr +flyg🙈) och för andra är det andra grejer. Det viktiga är ju att det är värt det för just den personen.

Det jag inte förstår med just Taylor är nog vad som är så unikt. Inget någon tagit upp har jag sett som unikt som i att det aldrig hänt förr med någon/några andra artister genom tiderna eller kommer hända igen.
Att hon är bra på mycket och gör avtryck säger jag inget om likväl är det många före henne som också gjort det på sin tid.

Det jag hört med henne har jag tyckt varit helt ok. Skulle absolut kunna tänka mig att se henne live. Älskar stora engagerade publikkonserter och som @Jfrelin sa, kul med stor kvinnlig liveartist.
 
Jag började lyssna en del på Swift när hennes förra album Midnights kom ut, för jag hörde Anti Hero och tyckte texten var rätt träffsäker. Gillar allt från Reputation och framåt skarpt. Tidigare album är inte lika intressanta i mina ögon (öron?).

Är musiken helt revolutionerande? Nej. Dock gillar jag ofta texterna och att hon skriver sin musik till stor del själv. Ett av albumen skrev hon väl helt och hållet själv, dessutom. Och hon sjunger verkligen inte bara om kärlek, det är någon konstig missuppfattning, flera av hennes största hits handlar ju inte alls om kärlek.
 
Kostnader runt reagerar jag inte så mycket på. Jag lägger mycket pengar på väl utvalda grejer och konserter kan vara en sådan (hej typ 12h i Manchester för 90min framträdande à 3000kr +flyg🙈) och för andra är det andra grejer. Det viktiga är ju att det är värt det för just den personen.

Det jag inte förstår med just Taylor är nog vad som är så unikt. Inget någon tagit upp har jag sett som unikt som i att det aldrig hänt förr med någon/några andra artister genom tiderna eller kommer hända igen.
Att hon är bra på mycket och gör avtryck säger jag inget om likväl är det många före henne som också gjort det på sin tid.

Det jag hört med henne har jag tyckt varit helt ok. Skulle absolut kunna tänka mig att se henne live. Älskar stora engagerade publikkonserter och som @Jfrelin sa, kul med stor kvinnlig liveartist.

Finns väl inte många artister som är helt unika i allas ögon?
 
Jag lyssnar mest på annan typ av musik egentligen än Taylor men när jag hörde henne första gången 2007 eller så så var det något som fick mig hooked och det är nog exakt samma grej för 1000-tals fans. Jag var 29 år så ingen snorunge.
För mig är det att hon skriver så tydligt i sina texter och man känner igen sig.
Hon beskriver saker EXAKT som jag har känt dem.
Och jag är rätt ospeciell så om jag känt dem så kommer 1000 tals andra gjort det också.
Är man inte en textlyssnare när man lyssnar på musik så kan jag absolut fatta att man inte tycker hon är speciell.
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 423
Senast: Pilot
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 160
Senast: skiesabove
·
Tjatter Nog behövs den här tråden! Jag tar upp stafettpinnen och undrar - när åt du mosbricka senaste och vad var det på den?
48 49 50
Svar
983
· Visningar
54 886
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp