Julbord (utbruten från Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor)

Många arbetsplatser bjuder sina anställda på julbord som ett sätt att visa uppskattning antar jag?
Om en anställd då inte uppskattar varken maten tex pga krångel med magen eller miljön på en stor restaurang och väljer att inte delta borde den anställde få något annat istället som uppskattning?
Nä? En gåva är väl alltid en gåva, och man väljer väl själv om man vill ta emot den eller inte?
 
Vi slutade med det för 15 år sedan i alla fall och lagar bara små mängder och bara av det som verkligen tycks om av någon, inte för att det "ska finnas" på julbordet. Trots det så brukar det räcka till lunch dagen efter, men sen är det skönt att få laga annan mat igen!

Jag tänker att vi inte är i den enda procent som insett fördelarna med det, särskilt i dessa tider av debatt om matsvinn och överkonsumtion?
Precis så gör vi också. Man måste inte.
 
Sorry, jag reagerade nog mest på att 99 procent skulle ha sånt kollektivt guldfiskminne och problem med att se den uppenbara lösningen.

Åsså i nästa tanke inser jag att även undertecknad var en del av det för 15-+ år sedan. :o

Nu har jag hunnit lägga barn och kan svara ikapp. Inser att det inte är så snyggt att svara förbi alla sådär utan att citera inlägg.

Men ja, alltså, mitt ursprungliga inlägg var menat lite som ”vad fåniga vi är hehe” och inte en diss mot julbord. Det är bara en väldigt märklig tradition kan jag tycka. I linje med små grodorna eller nåt annat märkligt vi håller på med.

Men sanningen är också att jag faktiskt inte varit med om någon som skippat julbordet, jag rör mig nog i traditionella kretsar på så vis. Eller har familj som vill göra alla till lags och därmed slevar i köket i veckor. Så större julbord är norm för mig. Jag och maken håller i julen i år och bestämde oss för att laga något annat. Det blev både väldigt glada toner över det, och mindre glada toner. Hoppas att de som blev lite fundersamma får en bra erfarenhet i år av hur man kan göra på annat sätt! För visst är det gott med julbord men ärligt talat, laga middag en hel vecka för att äta.. köttbullar med potatis? Nej men dra mig baklänges. Godare saker kan man ju få till när man lägger så mycket tid och arbete! :D
 
Nu har jag hunnit lägga barn och kan svara ikapp. Inser att det inte är så snyggt att svara förbi alla sådär utan att citera inlägg.

Men ja, alltså, mitt ursprungliga inlägg var menat lite som ”vad fåniga vi är hehe” och inte en diss mot julbord. Det är bara en väldigt märklig tradition kan jag tycka. I linje med små grodorna eller nåt annat märkligt vi håller på med.

Men sanningen är också att jag faktiskt inte varit med om någon som skippat julbordet, jag rör mig nog i traditionella kretsar på så vis. Eller har familj som vill göra alla till lags och därmed slevar i köket i veckor. Så större julbord är norm för mig. Jag och maken håller i julen i år och bestämde oss för att laga något annat. Det blev både väldigt glada toner över det, och mindre glada toner. Hoppas att de som blev lite fundersamma får en bra erfarenhet i år av hur man kan göra på annat sätt! För visst är det gott med julbord men ärligt talat, laga middag en hel vecka för att äta.. köttbullar med potatis? Nej men dra mig baklänges. Godare saker kan man ju få till när man lägger så mycket tid och arbete! :D

Vi skippar inte julbordet, men lagar bara rätter och mängder som vi tänker kommer ta slut, och det är verkligen inte hela världen om några tar slut fort heller för det finns fler kvar. Än så länge ligger vi på att det blir lunch också dagen efter, så inte hela vägen framme än.

Så mormors kålrotslåda får vara olagad istället för jobbigt preserverad untouched genom hela julhelgen. Och min önskade kalvsylta som jag är ensam om att ta en bit av får stanna utanför och njutas av på julbord ute när det finns. Osv.
 
Senast ändrad:
Nej men nu gör ju 99% av alla det så visst kan vi prata om hur man hypotetiskt inte behöver laga för mycket mat trots att det är många rätter som ska till och att 0,5% inte äter sig kräkmätta. Eller så är det helt okej att tycka att det är en konstig tradition så som de allra allra flesta gör den?

Med tanke på att äta sig kräkmätt. En julafton för många år sedan hamnade jag mitt i en brandkårsutryckning dit det som brukligt är även kom en ambulans. En av ambulanssköterskorna sa att den vanligaste utryckningen för dem på julafton var till folk som tror att de har fått en hjärtinfarkt men i själva verket ätit för mycket :wtf:
 
Många arbetsplatser bjuder sina anställda på julbord som ett sätt att visa uppskattning antar jag?
Om en anställd då inte uppskattar varken maten tex pga krångel med magen eller miljön på en stor restaurang och väljer att inte delta borde den anställde få något annat istället som uppskattning?

Det beror på tänker jag.

Har man tre anställda varav en av dem av en eller annan anledning inte klarar av att äta i restaurangmiljö så känns det som en väldigt icke lyhörd arbetsgivare som inte uppfattat detta utan fortsätter att år efter år äta julbord med två av tre anställda utan att ge den tredje någon annan uppskattning.

Har man trehundra anställda kommer man aldrig lyckas hitta en julklapp som passar alla. Då får man som anställd konstatera att det är ett vanligt sätt för en arbetsgivare att visa uppskattning kring jul, och man får nog se inbjudan som uppskattningen i sig.

Exakt var gränsen går mellan dessa är en bra fråga ;)
 
Vi har dragit ner på julbord och det är så skönt! Förut var det gigantiskt med extra allt hos farmor och farfar med farmors syskon och familjer. Stress och mycket rester. Sen pandemin så har vi rationaliserat och nu ses vi bara farmor, farfar, faster med sambo och barn och så dottern och jag. Och så äter vi kalkon istället för julbord. Uppskattat av alla! Resten av släkten träffar vi några dagar senare på knytfika istället för julbord :up:
 
Vi har också bara det viktigaste på julbordet. Blir det rester så är det alltid någon som kan tänka sig att ta med hem, men oftast blir det tabberas.

För längesedan hade vi som tradition att äta julbord hos en äldre släkting som numera inte orkar fira jul (😔). Hon gjorde alltid komplett hemlagat julbord inkl sånt som ingen i familjen någonsin ville äta. Sedan blev hon, på äldre generationers vis, ledsen och besviken på oss för att ingen åt allt 😅 Ba men älskade du, du har ordnat julbord för oss i över tjugo år och det är aldrig någon som rör syltorna, leverpastejen eller sillsalladen. Vi älskar köttbullarna, sillen, skinkan och en massa andra underbara saker du bjuder på, äter med god aptit och mm:ar och berömmer. Så varför både bjuda på sånt som ingen gillar och bli besviken när ingen äter det?
 
Jag gillar en del av julmaten (tex skinkan) så jag gör en sådan fast jag firar själv. Jag köper en liten och det går ju utmärkt att frysa in den i skivor. Mycket viktigt är också att koka och griljera den själv!

Sedan älskar jag ju fisk så jag har alltid några olika sorters lax (i år orkar jag inte grava och röka själv men annars göra jag det).

Det blir en liten sats älgköttbullar också (med kryddpeppar), med hemgjord rödbetssallad. Mycket nostalgi över det och i rimlig mängd är det gott och en blir inte less.

Sött efter maten brukar bli glögg, pepparkakor och kanske någon pralin :D Jag orkar inte med mer än så (jag har aldrig fattat poängen med att överäta bara för att det är jul, en blir ju bara illamående).
 
På den tiden vi hade stora jular hade vi inget fullt traditionellt julbord med allt på, kanske nån gång för över 20 år sen. En del av maten har jag nog knappt sett som tex sylta. Vi hade lista där alla tog med sig av det som vi gillar mest så det blev oftast köttbullar, skinka, nån liten sill, två sorters lax, prinskorv, lite potatis, ostar med kex och bröd. Vi var många, vissa grr upp mot 30 st, så blev det mkt mat men vi kastade inget utan när man dela upp resterna blev det lagom till frukost dagen efter. Vissa grr möttes dom som orkade upp igen på morgonen och hade julfrukost på resterna. Sedan den äldre generationen försvann har vi ingen sånna jular längre och nu äter knappt ingen av oss julbord på julafton utan någon form för finare middag ist.
 
Vi gör sedan 30 år sedan likadant i min familj (föräldrahemmet) dvs på julbordet finns endast det vi tycker om. Dessutom har vi bra koll på vem som äter vad så mängden regleras också. Det görs mer av det alla äter och mindre av sådant bara föräldrarna äter.

Vi håller inte heller på och springer på en massa julbord innan (blir alltså bara det som ev är med på via respektive jobb) och har inte hunnit " tröttna" på maten utan kan äta rester under mellandagarna.
"Överbliven" risgrynsgröt från julafton används tex till juldagens ris a la Malta och annandagens saffranspannkaka. (Den är ju egentligen inte överbliven, mängden är anpassad från början för att räcka)
 
Senast ändrad:
i min familj har vi skippat julbord i typ 10 år. Vi äter trerättersmiddag istället. Vi tyckte inte det var värt att laga mat i flera dagar för bara några få personer och sen ha rester i flera dagar.
 
Många arbetsplatser bjuder sina anställda på julbord som ett sätt att visa uppskattning antar jag?
Om en anställd då inte uppskattar varken maten tex pga krångel med magen eller miljön på en stor restaurang och väljer att inte delta borde den anställde få något annat istället som uppskattning?

Motfråga: Jag som inte dricker kaffe, bör jag få något annat som kompensation?
 
I min familj åt vi traditionellt, men så började alla dö. Vi blev färre och färre. Då bestämde vi att alla fick önska en rätt till julbordet- den första som önskade önskade lasagne. Sedan åt vi det till jul.
 
Vi slutade med det för 15 år sedan i alla fall och lagar bara små mängder och bara av det som verkligen tycks om av någon, inte för att det "ska finnas" på julbordet. Trots det så brukar det räcka till lunch dagen efter, men sen är det skönt att få laga annan mat igen!

Jag tänker att vi inte är i den enda procent som insett fördelarna med det, särskilt i dessa tider av debatt om matsvinn och överkonsumtion?

Vi har också gjort så, i många år. Det blir något "julinspirerat", men inte specifik julmat så som andra skulle definiera det (och att laga något som inte folk verkligen gillar känns som höjden av bortkastat när det redan finns massor att äta? :confused:).

Vi har iofs sagt upp de flesta saker som folk anser vara tradition, till förmån för att sitta uppe och umgås, och dricka champagne (eftersom alla i familjen är vinintresserade och det vi träffas inte på nyår).

Med tanke på att äta sig kräkmätt. En julafton för många år sedan hamnade jag mitt i en brandkårsutryckning dit det som brukligt är även kom en ambulans. En av ambulanssköterskorna sa att den vanligaste utryckningen för dem på julafton var till folk som tror att de har fått en hjärtinfarkt men i själva verket ätit för mycket :wtf:

Stillasittande, mängder av fet mat, och lite gallbesvär på det? :eek:
 
När jag ätit julbord ute har jag fokuserat på saker som kallrökt och gravad lax, rökt renstek och liknande men egetlagat är det sill i olika former, lutfisk och rätter av renkött. Skinka och andra grisprodukter undviker jag helst helt så som uppfödningen sker idag.
 

Liknande trådar

Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 759
Senast: Tilly_85
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 177
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp