Taylor Swift (utbruten från Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor)

Jag lyssnar mest på annan typ av musik egentligen än Taylor men när jag hörde henne första gången 2007 eller så så var det något som fick mig hooked och det är nog exakt samma grej för 1000-tals fans. Jag var 29 år så ingen snorunge.
För mig är det att hon skriver så tydligt i sina texter och man känner igen sig.
Hon beskriver saker EXAKT som jag har känt dem.
Och jag är rätt ospeciell så om jag känt dem så kommer 1000 tals andra gjort det också.
Är man inte en textlyssnare när man lyssnar på musik så kan jag absolut fatta att man inte tycker hon är speciell.

Är absolut en textlyssnare men Taylor Swift är inte min cup of text eller musik. Vilket gäller de allra flesta artister, det krävs något alldeles speciellt för att slå an den där strängen som passar just mig. När inte det finns så gör det inte, och då blir musiken ointressant oavsett om den är tekniskt bra eller inte. Och jag tänker att det är så för alla andra också, så jag tar inte illa vid mig när andra inte förstår varför jag lyssnar på mina absoluta favoriter. Jag kan också absolut förstå att man bygger helt andra band till olika slags musik än vad jag gör, och att jag inte behöver förstå varför andra (även om det är många) tycker att något är extra bra.

Sen gillar jag inte när det uppstår hypes som handlar om allt annat än musik, men det kan man knappast lasta en enskild framgångsrik artist för.

Nåt annat jag tänker har påverkat i alla fall mina såna bindningar är i vilken period man varit i livet när man fått kontakt med en viss artist, om det liksom synkar eller inte.

Mest oförståelse har jag nog mött för min uppskattning av världens absolut bästa musiker och artist James Blunts musik, vilket jag verkar dela med många tyskar - men just här i Norden med så få att inte ens turnéerna kommer hit.

Vore det inte till och med mycket tristare om vår uppskattning av musik var ännu mer sammamainstreamlinjerad, än vad dagens musiklandskap redan gett upphov till?
 
Jag har aldrig lyssnat på hennes musik, men är fascinerad av fenomenet. En video som jag fann intressant var denna:

Swift har verkligen lyckats (precis som många andra) bygga på det här parasociala förhållandet mellan henne och hennes fans, bygga upp en otrolig ekonomi i hennes merch (typ senaste albumsläppet med fyra i princip identiska skivor) osv. Hon är ett otroligt intressant fenomen!
 
Funderade lite till på detta. Har varit ett fan sen 2011 och sett henne live flera gånger.

Läste någon som sa att ”I found Taylor because of her music but stayed because of her character” och jag tror det ligger något i det. Hennes musik är med många mått mätt bra (hon är trots allt den enda artist som vunnit Grammys album of the year fyra gånger) och många relaterar till den. Får ofta frågan varför jag lyssnar på Taylor. Och att man måste motivera varför man tycker hon är bra. Har aldrig upplevt det med någon annan artist jag gillar. Andra artister rycker folk på axlarna om, med Taylor kommer ofta kommentarer med sexistisk underton (hon är bara poppis för att hon skrivit låtar om sina kända ex etc).

Jag tror att reaktionen är mycket på henne, snarare än hennes musik. Det som målas upp (och hackas på) i media är oftast just henne och hennes liv snarare än hennes musik. Mycket sexism och att försöka förminska hennes framgångar. Taylor har byggt upp ett helt imperium från ingenting och verkar fortfarande vara en väldigt trevlig, omtänksam person. Jag tror att många tycker det är väldigt inspirerande hur hon byggt hela sin karriär från ingenting. Samtidigt som det är väldigt relaterbart för många tjejer just hur hon blir uppmålad i media - många unga tjejer kan relatera till sexism, skitsnack bakom ryggen, att inte kunna vara duktig på något utan att någon annan ska ta cred, att bli kallad ”bossig” bara för att man vet vad man vill, att göra allt rätt och ändå ska folk hitta fel. Taylor har fortsatt med sin grej trots allt detta och är otroligt framgångsrik och jag tror att många uppskattar det om henne.
 
Jag tycker att hon verkar vara så fin mot fansen och den kulturen som bildats omkring med swifties. Visste inte att just detta var en fullt så stor grej förrän nyligen men verkligen trevligt att se hur gemenskapen bildas hos fansen. Jag som kan enbart nämnda 3 låtar där alla har kring 10 år på nacken (Love Story, blank space och shake it off) hade gärna gått bara för känslan som verkade råda:D Alla artister är inte lika bra på att vårda kundrelationerna vilket inte behöver vara fel för det passar inte alla men kan ge nöjdare fans. Nöjdare fans går hellre på konserter och köper merch än de som visserligen lyssnar men inte stöttar i övrigt.

Borde verkligen ta itu med att lyssna igenom hennes mer senare musik:rofl: finns det någon "taylor for dummies"-spellista? hehe
 
Jag tycker att hon verkar vara så fin mot fansen och den kulturen som bildats omkring med swifties. Visste inte att just detta var en fullt så stor grej förrän nyligen men verkligen trevligt att se hur gemenskapen bildas hos fansen. Jag som kan enbart nämnda 3 låtar där alla har kring 10 år på nacken (Love Story, blank space och shake it off) hade gärna gått bara för känslan som verkade råda:D Alla artister är inte lika bra på att vårda kundrelationerna vilket inte behöver vara fel för det passar inte alla men kan ge nöjdare fans. Nöjdare fans går hellre på konserter och köper merch än de som visserligen lyssnar men inte stöttar i övrigt.

Borde verkligen ta itu med att lyssna igenom hennes mer senare musik:rofl: finns det någon "taylor for dummies"-spellista? hehe
Jag har inte heller lyssnat på något nytt men kan absolut förstå att hon är uppskattad. Kul också med en artist som verkar bry sig om sina fans också.

Förstår inte heller det här att man inte förstår varför någon gillar en artist. Alla kan inte gilla alla ju.
 
Jag tycker att hon verkar vara så fin mot fansen och den kulturen som bildats omkring med swifties. Visste inte att just detta var en fullt så stor grej förrän nyligen men verkligen trevligt att se hur gemenskapen bildas hos fansen. Jag som kan enbart nämnda 3 låtar där alla har kring 10 år på nacken (Love Story, blank space och shake it off) hade gärna gått bara för känslan som verkade råda:D Alla artister är inte lika bra på att vårda kundrelationerna vilket inte behöver vara fel för det passar inte alla men kan ge nöjdare fans. Nöjdare fans går hellre på konserter och köper merch än de som visserligen lyssnar men inte stöttar i övrigt.

Borde verkligen ta itu med att lyssna igenom hennes mer senare musik:rofl: finns det någon "taylor for dummies"-spellista? hehe
Testa The eras tour spellistan, det är ju verkligen ett axplock av allt!
 
Det är catchy musik, lätt att sjunga med låtarna sätter sig snabbt. Musik som tilltalar många människor, hin sjunger bra, har utstrålning osv.
Förstår absolut varför hon är så stor och populär.

Det är absolut inget jag lyssnar på, tycker också det låter likadant allting men det är ju för att det inte är min grej.
Jag lyssnar på Rammstein, deras musik har låtit precis likadant i 30 år 😆
 
Swift har blivit mycket större än sin musik. Hon är ett fenomen som, tex, gjorde att smink/skönhetsföretag köpte annonser på Super Bowl för första gången eftersom hon var där för att stötta sin pojkvän som är fotbollsspelare och NFL har fått en helt ny demografi som fans. Här i Sverige har det ju tom sagts att hon bidrog till inflationen!

Teoretiskt kan hon även komma att påverka USA:s presidentval om hon går ut och uppmanar ungdomar att rösta, ffa om de röstar på Biden. 2024 presidentvalet är ju något av ett ödesval inte bara för USA utan även globalt. Jag tror inte jag skulle känna igen någon av hennes låtar, precis som jag inte visste vem Avicii var förutom att han var någon slags DJ. Min syster var helt chockad. Jag vet vem Loreen är. Men hade inte lyssnat på något av henne förrän förra året när jag hängde i ESC tråden här på buke. Jag vet vilka artisterna är men är helt okunnig om deras musik.

Jag fascineras av Swift och swifties som socialkulturellt fenomen och tycker att hon är fantastisk som en stark kvinna som har kontroll över sitt eget liv och uppenbart har ett nära och varmt band till sina fans och kan inspirera, ffa yngre, kvinnliga fans att följa i hennes fotspår. Jag behöver inte lyssna på hennes musik för att uppskatta henne som person.
 
Swift har blivit mycket större än sin musik. Hon är ett fenomen som, tex, gjorde att smink/skönhetsföretag köpte annonser på Super Bowl för första gången eftersom hon var där för att stötta sin pojkvän som är fotbollsspelare och NFL har fått en helt ny demografi som fans. Här i Sverige har det ju tom sagts att hon bidrog till inflationen!

Teoretiskt kan hon även komma att påverka USA:s presidentval om hon går ut och uppmanar ungdomar att rösta, ffa om de röstar på Biden. 2024 presidentvalet är ju något av ett ödesval inte bara för USA utan även globalt. Jag tror inte jag skulle känna igen någon av hennes låtar, precis som jag inte visste vem Avicii var förutom att han var någon slags DJ. Min syster var helt chockad. Jag vet vem Loreen är. Men hade inte lyssnat på något av henne förrän förra året när jag hängde i ESC tråden här på buke. Jag vet vilka artisterna är men är helt okunnig om deras musik.

Jag fascineras av Swift och swifties som socialkulturellt fenomen och tycker att hon är fantastisk som en stark kvinna som har kontroll över sitt eget liv och uppenbart har ett nära och varmt band till sina fans och kan inspirera, ffa yngre, kvinnliga fans att följa i hennes fotspår. Jag behöver inte lyssna på hennes musik för att uppskatta henne som person.
Haha, det har ju blivit lite för mycket för högern i USA att Swift blev Times "person of the year" ifjol, uppmärksamheten i samband med Super Bowl och medvetandet att hon, de gånger som hon uttalat sig politiskt, inte varit på deras sida. Finns ju mänger av konspirationsteorier, som att allt det här inte kan ha uppstått "organiskt" utan måste vara på påverkansoperation. Samma gäng fokuserar även in på bikinibilder för en "transvestigation" 🤮

Hennes musik är väldigt långt ifrån vad jag gillar, men hon är fortfarande objektivt skicklig! Dessutom trevlig kontrast med en kändis som verkar vara ett hygglo. Sedan kan man såklart klanka ned på hennes flygande och att hon i allra högsta grad är en kapitalist, men samtidigt bedömer gemene man sällan annan musik med de måttstockarna.
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 423
Senast: Pilot
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 163
Senast: skiesabove
·
Tjatter Nog behövs den här tråden! Jag tar upp stafettpinnen och undrar - när åt du mosbricka senaste och vad var det på den?
48 49 50
Svar
983
· Visningar
54 892
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp