Julbord (utbruten från Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor)

Jag är också uppvuxen med ett litet julbord som bara består av sånt vi gillar. Fokus har varit på skinkan och gröten, fisk har vi aldrig haft.
Som vuxen är jag vegetarian och gör gröt, vegoköttbullar och rödbetssallad. Min syster vill ha leverpastejsmackor. Julen blir en tid att äta det man verkligen gillar, inte frossa.
 
Många arbetsplatser bjuder sina anställda på julbord som ett sätt att visa uppskattning antar jag?
Om en anställd då inte uppskattar varken maten tex pga krångel med magen eller miljön på en stor restaurang och väljer att inte delta borde den anställde få något annat istället som uppskattning?
Jag tycker inte det är rimligt att säga att man som enskild vill ha något annat. Istället tänker jag att man kan ge andra förslag till arbetsgivaren som de anstäljda kan göra tex om man vill äta något annat eller göra någon annan aktivitet. På en stor arbetsplats kan nog aldrig alla bli nöjda men man kanske kan göra en aktivitet på våren istället som de som inte ville ha ha julbord kan ordna.
 
Vi gör ett halv-traditionellt julbord med bara sådant som äts och uppskattas. Min man är vegan och vi firar med flera som äter vegetariskt och då gör vi hellre goda bufférätter som inte nödvändigtvis är så "juliga". Vi kör alltid knytis, orimligt tungt att de som är värdar ska behöva stå för all matlagning. Det brukar bli en bra mix.
 
Nej men nu gör ju 99% av alla det så visst kan vi prata om hur man hypotetiskt inte behöver laga för mycket mat trots att det är många rätter som ska till och att 0,5% inte äter sig kräkmätta. Eller så är det helt okej att tycka att det är en konstig tradition så som de allra allra flesta gör den?
Mer underligt är det ju att det också är.typiskt svenskt. Tysk julmat: korv och potatissallad (är den stora ledaren) på julafton, om man slår på stort anka, annars äter de flesta raclette (andra plats).
 
Hos oss har vi ganska många rätter, men kanske inte så mycket av varje. En Janson som kanske skulle räcka till kanske 4 portioner om man bara åt det och lite köttbullar kan vara det som tas fram åt 8-10 pers.
Sen är vi duktiga på att skicka med folk mat hem (många jobbar kring jul och får färdiga lunchlådor), det som kan fryses in, köttbullar prinskorv och potatis blir pyttipanna osv. Trots ganska stora julbord i form av utbud brukar sällan bli så mycket att slänga.
 
Vet inte om samma måltid 7 dagar i rad är en bättre idé i mina ögon 😅 :D
Men herregud, det är ju liksom en stor del av traditionen! Man äter sig proppmätt på julafton, sedan är man ledig hemma resten av julhelgen och gärna mellandagarna, hasar runt i pyjamas och har alltid något gott i kylen så man slipper tänka på matlagning. The most wonderful time of the year!!

Lagom tills allt börjar vara slut är man urless på all fet, flottig, köttig mat, genomlider en nyårsmiddag och är sedan taggad på att inleda det nya året med nya, bättre kostvanor!

Skönt åsido så har du en poäng. Det är ett ganska groteskt överflöd när man tänker på det. Har en lokal företagare här som serverar julbord i flera års tid men som av respekt för djur och råvaror har slutat med det för att det blir så mycket svinn.

Det må vara fint för ögat med dignande buffeer men det har nog börjat spela ut sin roll i vår tid..
 
Jag älskar julmat och brukar alltid ha ett litet privat julbord även om jag firar julafton med familjen. Sedan kan jag leva på olika delar i flera dagar. Tex, äta sill och lax med ägghalvor en dag. Köttbullar en annan dag. Jag köper saker som skinka, lantpaté och liknande i charkdisken, en eller två skivor så det är slut direkt. Sylta äter jag med inlagda rödbetor på knäckebröd till middag/lunch. Eftersom jag köper sillen i charken så blir det aldrig så mycket.
 
Eftersom min man är från england, och tycker det traditionella svenska julbordet är OÄTLIGT - med inlagd sill, janssons frestelse, revbensspjäll osv osv och en massa kall mat, är det uteslutet. Jag testade en jul och gör inte om det. Dottern tycker inte heller om det - både hon och jag äter dessutom vegetariskt, hon helst veganskt, så vi har inte lyckats fixa ett sånt alternativ som även passar engelsmannen.

Det brittiska alternativet, med en roast dinner, betyder kalkon eller kyckling, vilket inte funkar för mig och dottern. Hon gillar dessutom inte bread sauce och stuffing...

Så - vi kör INDISKT!! Faktiskt så är indisk mat så färgstark och doftande att den lätt passar in till julen. Jag gör en massa olika små rätter, olika chutneys och såser, poppadums och naans - och en galet god blomkålssoppa (!!) som förrätt. Ja, den är otroligt god. Och så har vi christmas crackers som vi smäller vid bordet, med hattar och gåtor och hela baletten. Och christmas pudding på kvällen, med brandy som vi tänder eld på. En vild blandning mao. Och det fungerar :-)

Jag brukar spara rester plikttroget, men de äts aldrig upp. Det ska liksom vara Dagens mat och inget mer.
 
Eftersom min man är från england, och tycker det traditionella svenska julbordet är OÄTLIGT - med inlagd sill, janssons frestelse, revbensspjäll osv osv och en massa kall mat, är det uteslutet. Jag testade en jul och gör inte om det. Dottern tycker inte heller om det - både hon och jag äter dessutom vegetariskt, hon helst veganskt, så vi har inte lyckats fixa ett sånt alternativ som även passar engelsmannen.

Det brittiska alternativet, med en roast dinner, betyder kalkon eller kyckling, vilket inte funkar för mig och dottern. Hon gillar dessutom inte bread sauce och stuffing...

Så - vi kör INDISKT!! Faktiskt så är indisk mat så färgstark och doftande att den lätt passar in till julen. Jag gör en massa olika små rätter, olika chutneys och såser, poppadums och naans - och en galet god blomkålssoppa (!!) som förrätt. Ja, den är otroligt god. Och så har vi christmas crackers som vi smäller vid bordet, med hattar och gåtor och hela baletten. Och christmas pudding på kvällen, med brandy som vi tänder eld på. En vild blandning mao. Och det fungerar :-)

Jag brukar spara rester plikttroget, men de äts aldrig upp. Det ska liksom vara Dagens mat och inget mer.
Jag köper oftast indiskt på just juldagen eftersom det är det ENDA som är öppet här (Skottland) och jag alltid glömmer bort att handla i förväg. :D
 
Vi har alltid otroliga mängder mat kvar vart år, sådär så att alla säger "vi kommer på lunch imorgon", och sen orkar bara en dyka upp. 🙄
Men det brukar bli någorlunda uppätet även om det tar en vecka.

(Vi har goda saker på julbordet, men tycker inte mängden är rimlig.)

När min syster och jag var vegetarianer i tonåren, då körde pappa pliktroget till Rosengård och köpte falafel till oss på julafton. 😇
 

Liknande trådar

Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 759
Senast: Tilly_85
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp