Julbord (utbruten från Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor)

Voeux

Trådstartare
Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma storlek som alla andra måltider men ändå ska man äta 7 TALLRIKAR MED MAT?!?! VEM kom på detta? 😅
 
Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma storlek som alla andra måltider men ändå ska man äta 7 TALLRIKAR MED MAT?!?! VEM kom på detta? 😅
Tanken är nog att man ska äta det sju dagar i rad ;)
Jag brukar i och för sig tycka tre dagar är nog för då är frestelsen slut :D
 
Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma storlek som alla andra måltider men ändå ska man äta 7 TALLRIKAR MED MAT?!?! VEM kom på detta? 😅
Man behöver inte vräka på mat.
 
Man behöver inte laga mycket mat heller om man inte är många... ;) ;) ;)

Nej men nu gör ju 99% av alla det så visst kan vi prata om hur man hypotetiskt inte behöver laga för mycket mat trots att det är många rätter som ska till och att 0,5% inte äter sig kräkmätta. Eller så är det helt okej att tycka att det är en konstig tradition så som de allra allra flesta gör den?
 
Va, är det sant? :eek: :D

Jag fattar liksom det. Jag tycker ändå det är en konstig tradition att laga så mycket mat till en måltid.
Men ursprungligen var det väl för att man slaktade grisen och då tog till vara allt på grisen från fötter till huvud
Vi har fortfarande inlagda grisfötter på julbordet men det behöver vi inte egentligen
Därför blev det ett överflöd just då men mycket skulle ju sparas på ett eller annat sätt och räcka bra länge korv skinka sylta med mera gjordes väl för att kunna lagras
Sen passade man väl på att festa till det samtidigt men det mesta av det vi lagar idag skulle nog sparas
 
Senast ändrad:
Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma storlek som alla andra måltider men ändå ska man äta 7 TALLRIKAR MED MAT?!?! VEM kom på detta? 😅

Vi slutade med det för 15 år sedan i alla fall och lagar bara små mängder och bara av det som verkligen tycks om av någon, inte för att det "ska finnas" på julbordet. Trots det så brukar det räcka till lunch dagen efter, men sen är det skönt att få laga annan mat igen!

Jag tänker att vi inte är i den enda procent som insett fördelarna med det, särskilt i dessa tider av debatt om matsvinn och överkonsumtion?
 
Vi slutade med det för 15 år sedan i alla fall och lagar bara små mängder och bara av det som verkligen tycks om av någon, inte för att det "ska finnas" på julbordet. Trots det så brukar det räcka till lunch dagen efter, men sen är det skönt att få laga annan mat igen!

Jag tänker att vi inte är i den enda procent som insett fördelarna med det, särskilt i dessa tider av debatt om matsvinn och överkonsumtion?
Samma här. Vår familj gör likadant :) !
 
Nej men nu gör ju 99% av alla det så visst kan vi prata om hur man hypotetiskt inte behöver laga för mycket mat trots att det är många rätter som ska till och att 0,5% inte äter sig kräkmätta. Eller så är det helt okej att tycka att det är en konstig tradition så som de allra allra flesta gör den?
Visst är det konstigt. Samtidigt tycker jag det är relevant att påpeka att det inte ser ut så överallt och att ”alla gör så” inte är en anledning att upprätthålla ett beteende som inte är gynnsamt (ur en mängd olika perspektiv). Att avnormalisera något abnormt är väl ändå vad din fråga började med utifrån hur jag läser det.

Jag känner inga (såpass väl att jag känner till hur de äter kring jul) som tex har större matsvinn än vanligt efter julhelgen. För tjugo år sedan, ja, men det känns som en döende grej som faktiskt inte rör några 99% av befolkningen längre.
 
Men de stora julbord som restauranger anordnar hur mycket svinn får de varje kväll?
Jag har inte varit på jobbets julbord på flera år eftersom det brukar vara på stora stökiga ställen där maten faktiskt inte är jättegod
Jag fick ett helt julbord som räckte tre dagar för oss tre som firade för ett par år sedan när ena kombon jobbade på ett lokalt gästgiveri. Hon hade dock bara hemtag just när de stängde för julledighet, inte varje dag. Kommer nog aldrig äta björncarpaccio igen men i övrigt var det fantastiskt!
 
Men de stora julbord som restauranger anordnar hur mycket svinn får de varje kväll?
Jag har inte varit på jobbets julbord på flera år eftersom det brukar vara på stora stökiga ställen där maten faktiskt inte är jättegod
Tror tro dom ger personal mat, om inte att ta hem så ser dom till att dom får äta på sina skift och så gott det går beräkna hur mkt som kommer gå åt efter reservationerna dom har för kvällen. Det kostar dom pengar att kasta mat dvs inget man gärna gör :)
 
Men de stora julbord som restauranger anordnar hur mycket svinn får de varje kväll?
Jag har inte varit på jobbets julbord på flera år eftersom det brukar vara på stora stökiga ställen där maten faktiskt inte är jättegod
Inte speciellt mycket på de restauranger jag jobbat på faktiskt. Man gör ju en beräkning på matmängd/bokad person.
Även om vissa äter mer än beräknat, så finns det också de som äter mindre = det brukar jämna ut sig i slutänden, såvida inte ett gäng sena avbokningar sker.
 
Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma storlek som alla andra måltider men ändå ska man äta 7 TALLRIKAR MED MAT?!?! VEM kom på detta? 😅
Haha förstår din tanke men jag tänker att tanken är att man ska ta så lite av allt att det typ blir en måltid. Sen att man aldrig gör det är en annan sak :laugh:
 
Många arbetsplatser bjuder sina anställda på julbord som ett sätt att visa uppskattning antar jag?
Om en anställd då inte uppskattar varken maten tex pga krångel med magen eller miljön på en stor restaurang och väljer att inte delta borde den anställde få något annat istället som uppskattning?
 

Liknande trådar

Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 759
Senast: Tilly_85
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp