Sv: Te, the, thé osv
Ungerska med
Men just é i min värld så blir bokstaven längre.
I vilket språk säger accenterna något om vokalens längd?![]()
Ungerska med
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I vilket språk säger accenterna något om vokalens längd?![]()
Ungerska medMen just é i min värld så blir bokstaven längre.
skulle jag utala likaSvenska?
Nygren
Nygrén
Om det är efternamn skulle jag uttala dem med betoningen på andra stavelsen annars med "normal" betoning efter stavning.Myren
Myrén
Alltitid olika enligt med stavningen.Ide
Idé
Ok, ditt eget språk alltså. Kommunikation blir rätt svårt om alla har egna språk.
Dina ord är ju tvåstaviga, där anger accenten betoningen. Men thé och té?
Jag skrev ju bara hur jag skulle uttala och tolka the/thé/té. Precis som jag uttalar idé med ett längre e än vad jag uttalar ide med ett kortare e. Behöver inte vara för jag är van med ungerskans éá o.s.v.
Ok, men du frågade bara "I vilket språk säger accenterna något om vokalens längd" - inget om enstaviga/tvåstaviga ord.
Köper förklaringen med betoning (som i det här fallet låter lika som långt e)
Nja, du skrev:
The uttalas ju som i englskans the, thé som i engelskans the fast med långt e. Té uttalas teeeee.
Du slår alltså fast hur det uttalas. Vilket för övrigt inte är upp till var och en att bestämma, det får du nog ändå hålla med om.
TE te ⁴, äv. THE te ⁴, n. ( SwFrOrdeB 177 (1703 ) osv.) ( (†) m. HEINRICH (1814 )) ; best. -et , äv. -t ( ss. m. -(e)n ) ; pl. -er (GbgMag. 1759 , s. 107 osv.), äv. (i bet. 2 ) -n ( BONDE TroMig 91 (1936 : söndagsthén ) ); äv. TEA te ⁴ l. ti ⁴ l. med mer l. mindre genuint engelskt uttal, anträffat bl. ss. förled i ssg. ( te (-é , -ee) 1687 ( : Te-Påttor ) osv. tea- i ssg 1888 osv. the (-é , -ee) 1670 ( : Thebord ) osv. )
Det visste jag inte!Jag säger också te, men ofta i SAOL finns det en del accepterade alternativa stavningar. T ex juice är i SAOL fullt godtagbart att stava jos..