teddy el gel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare red_devil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 082
R

red_devil

tänkte köpa en pad till sadeln, men spelar det nån roll om man använder en gel pad eller en lite billigare teddypad? :crazy:
vad e skillanden?
behöver en pga att det är "trångt" mellan sadel o rygg på hästen så jag vill minska på trycket tills jag hunnit fixa sadeln..

tack.

Sv: teddy el gel?

Om sadeln är för trång så hjälper ingen pad, det blir värre med pad. Spelar ingen roll vilken, alla paddar är lika dåliga om sadeln är för trång.

det hjälper inte att du använder padd då blir sadeln ännu trängre. :smirk:

Håller med föregående inlägg om anledningen till att det är trångt mellan sadel och rygg är att sadeln är för smal. Är anledningen däremot att det blir trångt på grund av att sadeln är för vid och därför lägger sig för nära ryggen så kan en padd hjälpa tillfälligt. Skilladen mellan olika paddar är hur de fördelar tryck. En teddypadd till exempel funkar som utfyllnad men fördelar inget tryck. Gelpadd har jag ingen erfarenhet av men den kanske fördelar trycket från sadeln lite bättre.

oki tack för svaren!
är ju inte så superduktig på sadelfronten men jag lär mig !
sadeln är för tillfället för stor..

J

skrev du inte först att sadeln är för trång? nu skriver du att den är för stor?

om sadeln är trång blir det som att stoppa in en fot i en för trång sko och lägga till raggsockor... dvs ytterligare tryck!

om sadeln är lite stor så kan en padd hjälpa, men det bör isåfall vara en riktigt bra padd, som ordentligt fördelar tryck, tex Mattespadden (ganska dyr, men värd sitt pris om du frågar mig).

det finns alldeles för många paddar på marknaden som gör mer skada än nytta tycker jag. gelpads är helt värdelösa tycker jag, dels blir det trängre och dels halkar de runt och ligger inte nödvändigt vis jämt under sadeln... tycker jag....

det bästa är att ta hjälp av en som kan sadlar, inte experimentera själv. kan orsaka STOR skada..... :crazy:

Min Equieterapeut avråder bestämt från all användning av gelpad om de inte har kanal för sadeln. Annars blir den som en platta på hästens rygg och täpper till kanalen på sadeln. Konstig förklaring ser jag men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar.

men om sadeln är för stor lägger den ju sig för nära ryggen och den blir trång.

En pad kan hjälpa även om sadeln är lite trång, beroende på "vilket sätt" den är trång på. Efter rekommendation från sadelutprovare skaffade vi en Mattes-padd med kanal till hästen, att ha under sadeln i väntan på den nya. Problemet med den gamla sadeln var att den inte riktigt följde hennes ryggs form och därför tryckte på/bakom bogbladen så att hennes rörelser begränsades. Tror jag åtminstone... :smirk:

Hur som helst så minskade tryckte i sadlens framkant (vid ortspetsarna) och hästen blev mycket nöjdare när hon hade padden.

Men är enda problemet att den är för smal i bomvidden är knappast padd en lösning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 026
Senast: Karminnie
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil... 2
Svar
37
· Visningar
6 970
Senast: IngaLena
·
Utrustning Något extra man bör tänka på när man köper sadel till unghäst (4år)? Det är en D ponny, kort i ryggen och just nu växer bakdelen fortare...
Svar
2
· Visningar
731
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och... 2
Svar
38
· Visningar
9 726
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31