Bukefalos 28 år!

Tekniska bilar

[
Peugeot ÄR skräp! :D
just nu kör jag mest en 12 år gammal Peugeot som gått 35 000 mil. Den har inget lull och ingen rolig växellåda. Men den rullar, drar lindrigt och uppfyller alla praktiska krav = bra bil. Så dissa inte Peugeot så Jean-Pierre hör er!:devil:

(eller också är han den ljusa fåret i en svart flock)
 
Å Jag saknar vev att veva ner rutan med.....
Varför behöver man fippla med nycklar för att kunna hissa ner rutan en dm för hunden?
Jag saknar min volvo 945a -97. Gick som en skållad råtta, och funkade i alla lägen.
Men den hade inte heller vev...
All nymodighet gör att vi fipplar mer med tekniken än att köra bil, å det helt lagligt. Men släng ett öga mot mobilen så skriker folk att det är en trafikfara :crazy:
De måste vara något fel om man inte kan parkera utan att bilen tjuter som en mässingsorkester?

* Jenny *
 
lull lull är trevligt :)
Min har bara regnsensor på framrutan och backsensorer och farthållare, Volvo från -06 och fina extraljus vilket inte är så vanligt i södern
Mannens bil som är en -12 Volvo har ännu mer lull lull, regnsensorer, back och fram sensorer, farthållare, bluetoth till mobilen mm mm
Och så går den som ett skållat troll :) Då den har 4-hjulsdrift och en himla massa pigga dieselpållar
Och JA bägge bilarna är utrustade med blinkers som flitigt används :)
 
Jag verkligen älskar backkameran på min bil! Det är guld när man kör mycket med släp.
Regnsensorn och farthållaren är två andra funktioner som jag gillar.
 
Visst är det! Blir till att ta en tur till Göteborg då. Men det dröjer nog länge tills det blir standard, tekniken i sig är lätt i förhållande till allt det runt omkring som också ska anpassas: lagar, försäkringar, människorna etc.
Ja, människorna är nog största hindret för att få det att funka optimalt
Ffa andra bilister kan ju ställa till det, om dom kör mot trafikregler och annat.
Kanske blir det vissa vägsträckor där man kan använda funktionen att bilen kör själv till en början. Stora kostnader...
 
Vår "nya" Volvo har så mycket finesser och hejsantjosan att man nästan kör i diket när man sitter och fipplar med alla knappar och funktioner. Det är helt galet! Jag använder inte ens hälften!
 
Jag saknar backkameran fran varan förra bil, perfekt för mig som alltid tror att bilen är 2 m länge än den egentligen är.
I varan nuvarande bil älskar jag spärren som gör att den inte rullar bakat i backar, perfekt när man bor där det bara är backar (alperna). I varan extrabil har vi sensorer som tjuter, jag gillar det inte, blir mest bara stressad men skulle kanske vänja mig om jag körde den bilen oftare.

Annars har vi inga direkta funktioner i vara bilar, har inte ens normal farthallare. Men jag saknar inget, förutom backkameran da.
 
Jag har inget emot alla finesser som finns, men bara jag kan köra som jag brukar och de är med som ett stöd ifall jag själv inte hinner reagera.

T ex på ena lastbilen på jobbet om man svänger för snävt i för hög hastighet bromsar den för att man inte ska välta, skitläskigt första gången jag råka ut för det, andra gången höll den på att få mig att åka i diket när jag hade precis räddat lastbilen från att gå i diket och svängde upp på vägen igen (körde natt då och var väl trött) och den bromsar, kan säga att jag var väldigt vaken efter det.
Har för mig vi har en lastbil som varnar när man går över mittlinjerna eller sidolinjerna.
 
Ja, människorna är nog största hindret för att få det att funka optimalt
Ffa andra bilister kan ju ställa till det, om dom kör mot trafikregler och annat.
Kanske blir det vissa vägsträckor där man kan använda funktionen att bilen kör själv till en början. Stora kostnader...

I Göteborg tror jag det ska vara så, att bilarna får köra automatiskt på vissa vägar. Det enklaste är ju om alla bilar i systemet är automatiska, då kan de ju prata med varandra. (Och vi får hoppas att alla uppdaterar sina virusskydd regelbundet :nailbiting:) Men det svåra är ju system där både automatiska och mänskligt körda bilar ska samsas...

Sedan så ser jag rätt stora problem med det juridiska också, som behöver lösas på global nivå. Vem tar ansvar för fel? Föraren (som ju kommer vara ansvarig för färden), biltillverkaren, vägutrustningsägaren? För att försäkringar m.m. ska kunna fungera så måste sånt där redas ut.

En annan teknik är att göra fordonståg, så att ens bil "hakar på" en kolonn av fordon som är på väg mot en viss destination. Jag vet dock inte hur attraktivt det är för vanliga bilister, spontant känns det inte som så jättestor skillnad att åka motorväg på det sättet än att ha på adaptiv farthållare idag. Behöver ju inte svänga, men uppmärksam vid ratten kommer du ju behöva vara ändå. För utnyttjandet av vägarna är det dock positivt med mer fordonståg, eftersom fordonen kan packas tätare.
 
I Göteborg tror jag det ska vara så, att bilarna får köra automatiskt på vissa vägar. Det enklaste är ju om alla bilar i systemet är automatiska, då kan de ju prata med varandra. (Och vi får hoppas att alla uppdaterar sina virusskydd regelbundet :nailbiting:) Men det svåra är ju system där både automatiska och mänskligt körda bilar ska samsas...

Sedan så ser jag rätt stora problem med det juridiska också, som behöver lösas på global nivå. Vem tar ansvar för fel? Föraren (som ju kommer vara ansvarig för färden), biltillverkaren, vägutrustningsägaren? För att försäkringar m.m. ska kunna fungera så måste sånt där redas ut.

En annan teknik är att göra fordonståg, så att ens bil "hakar på" en kolonn av fordon som är på väg mot en viss destination. Jag vet dock inte hur attraktivt det är för vanliga bilister, spontant känns det inte som så jättestor skillnad att åka motorväg på det sättet än att ha på adaptiv farthållare idag. Behöver ju inte svänga, men uppmärksam vid ratten kommer du ju behöva vara ändå. För utnyttjandet av vägarna är det dock positivt med mer fordonståg, eftersom fordonen kan packas tätare.
Fordonståg på motorvägar hade varit praktiskt, man kunde öka hastigheten då också. Olika hastighet i olika filer.

Det jobbiga med trafiken på motorväg nu, är ju alla som inte kör enligt hastighetsgränsen, dom som blåser på i 150 och dom som kör i 80
In och ut i filerna skapar många farliga situationer
.
Jag tror att juridiskt så är det alltid föraren som måste vara ansvarig om något händer. Förutsatt att det inte har varit något fel på bilen eller vägen.
 
Fordonståg på motorvägar hade varit praktiskt, man kunde öka hastigheten då också. Olika hastighet i olika filer.

Det jobbiga med trafiken på motorväg nu, är ju alla som inte kör enligt hastighetsgränsen, dom som blåser på i 150 och dom som kör i 80
In och ut i filerna skapar många farliga situationer
.
Jag tror att juridiskt så är det alltid föraren som måste vara ansvarig om något händer. Förutsatt att det inte har varit något fel på bilen eller vägen.

Fordonståg ligger nog mycket närmre i tid, för lastbilar testas detta redan i Europa. Svenska vägar känns lite små för att få det att fungera bra...? Det är sällan det är 3-filigt här och att köra om långa tåg av fordon tar sin tid och ska man då pricka en avfart kan det bli lite kymigt. Och som du skriver, ojämna hastigheter och snabba filbyten innebär risker, och de förarna kommer ju finnas kvar.

Det är väl det där med vems fel det är, som kommer bli frågan. Lagstiftarna, fordonstillverkarna och försäkringsbolagen måste bli överens om hur det ska avgöras.

En annan aspekt av det hela, är ju om vi kommer bli sämre bilförare om vi kör mindre aktivt...?
 
Jag älskar allt som finns i pappas jobb-bil: farthållare, regnsensor, backkamera, bluetooth, paddlar (semi-automatare) och kupevärmare som sätts igång med ett knapptryck från huset så man aldrig behöver skrapa rutor. Sen finns det säkert en hel del funktioner till som jag inte har en aning om :p
 
Jag älskar allt lull-lull i vår nya bil! :love: Adaptiv farthållare, blis, lane departure warning, kan starta motorn och/eller värmaren från mobilen, nyckelavkänning på förarstolen mm mm.

Gillar inte den eluppvärmda framrutan men antar att jag kommer ändra mig i vinter. ;)

Det enda jag saknar från våra andra bilar är automatiskt drag och backkamera..
 
Ha ha, härligt att se alla tekniknördar i tråden :)
Och en och annan bakåtsträvare....;)

Frågan är hur långt det kommer att gå?
Kommer vi en dag att kunna knappa in adressen på GPS och sen kör bilen dit, tryggt och säkert, utan inblandning av livsfarlig förare?

En uppdaterad audi korde Fran San Francisco i Californien till New York i varas. Sjalv. Det var svart att vara passagerare horde jag.:p 547 Svenska mil och det tog 9 dagar.

http://www.entrepreneur.com/article/244659
 
Jag vill ha fyra "flashiga" saker i min bil. AC, värme, farthållare och gps. Allting annat klarar jag mig utan. Alla dessa pipande varningsfunktioner som får raseriutbrott när man tar av sig bältet, backar, kör för nära någonting, växlar omiljövänligt eller på annat sätt gör något den inte gillar klarar jag mig helt klart utan.
Övervakningskamera och backkamera till släpet är förresten bra grejer det också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp