Tekniska bilar

Fast det problemet hade du ju redan i gamla Meccano-bilar - t.ex. öppna bakluckan på en Ford eller hantera parkeringsbromsen på en Mercedes. Eller öppna huven - Mercedes hade en tunga i grillen... Eller Porsche och gamla Folkor med motor bak. Att ta kurvor med framhjulsdrivet resp. bakhjulsdrivet etc.

PS själv älskar jag lull-lull - speciellt sensorer som kompenserar för att man inte ser små saker (som barn och djur) när de är för nära bilen. Autobroms verkar sweet (fram tills dess att man verkligen vill köra över Leatherface) Och färddatorer (hur fort körde jag? hur mycket bränsle gick åt?)...
En backsensor mot små barn, djur och betongsuggor vore nog ganska bra. Är alltid nervös när jag backar.
 
Tur att det inte var sådana bilar i korsningen jag passerade igår samtidigt som en ambulans kom. Bilarna längst fram var tvungna att köra ut i korsningen en liten bit, mot rött, för att ambulansen skulle komma fram. Med en bil som pga teknikprylar inte kan köra mot rött.. ja då hade inte ambulansen kommit fram.
För att inte tala om när alla klättrat upp en liten bit på trottoaren på ena sidan och folk på andra klättrat ut i andra körfältet för att göra plats för ambulans emellan. (med stillastående trafik där ingenting rör sig en cm ens vid grönljus). Tänk om de hade haft -hålla sig på vägen självstyrning som var tvingande.
 
Sällar du dig till dem som tror att det är fritt fram att gasa på vintertid oavsett hur det ser ut, eller vad vill du ha fram?

Tekniska lösningar i all ära. Jag anser dock att man fortfarande måste köra sin bil och ta hänsyn till väglag, trafik och väderlek. Men vi tänker kanske olika där?
Jag läser det som att hen ser på antisladd som jag gör. Jag älskar att jag har det på bilen och försöker köra så att den aldrig behöver användas. (lite som flytvästar, man vill ju ha dem men försöker se till att inte ramla ur båten ändå)
 
Sällar du dig till dem som tror att det är fritt fram att gasa på vintertid oavsett hur det ser ut, eller vad vill du ha fram?

Tekniska lösningar i all ära. Jag anser dock att man fortfarande måste köra sin bil och ta hänsyn till väglag, trafik och väderlek. Men vi tänker kanske olika där?

Nej, jag anser att med båda uppnår vi den allra bästa effekten
effekten.
 
Ugh för den och vissa länder i kombination.

Förresten hade de väl redan upptäckt problem med att riktigt nya bilar kunde hackas och fjärrstyras. Jag trivs så långt bra i en bil som inte är helt ny :).

Jag tycker inte ens att det behöver vara ett särskilt land för att det ska otrevligt med ett övervakningssamhälle...

Ren upplåsning var väl varit förekommande rätt länge, men det verkar bli vanligare ju mer utbrett det blir med nyckelfria bilar. Å andra sidan har väl bilar öppnats och tjuvstartats i alla tider...Men möjligheten till fjärrstyrning kommer bli intressant. (:nailbiting:?)

Och apropå låsning så är en nymodighet jag riktigt gillar är sidospeglar som fäller in sig när man låser bilen. Jag funderar alltid om jag verkligen låste bilen, så himla snajsigt att kunna se det på bilen. O så är det så sött :love:
 
Blev lite inspirerad av körkortstråden
Jag tänker på bilarna vi har idag, dom är utrustade med all sorts lull lull
Det är olika funktioner som ska underlätta för bilföraren
Gör dessa funktioner det?
Jag har tex adaptiv farthållare på min bil. Den är jättesmidig att trycka igång, sen är det bara att glida med strömmen....tror man...
Jag tycker att den adaptiva farthållaren gör att jag måste ha MER koll på trafiken, än när jag inte hade den.
Det är väldigt lätt att man slappnar av, där man sitter och åker, man tror att man har farthållaren igång och att bilen bromsar automatiskt, när framförvarande bil gör det...
Det är lätt att man slappnar av, bilen framför svänger och min bil ökar snabbt hastighet...
Allt annat varnings blinkande och pinglade kan säkert också stressa många förare

Vad tycker ni om allt lull lull som finns i bilarna, underlättar det eller är det bara stressande?.

Jag tycker det mesta är bra, vi som är olika långa gillar ex.vis elstolar med minne i förarsätet. Däremot önskar jag mig en riktig fönstervev vid varje fönster samt en handbromskrycka då vår nya bil har en handbroms du trycker ner med foten.
Vår förra bil brann upp under färd och då hade vi stora svårigheter att stanna bil + husvagn eftersom bromsarna slutade fungera så vi fick stanna med hjälp av handbromsen när nedförsbacken börjat plana ut. Tveksam till att det hade gått med ex.vis elektrisk handbroms.
Och visst, bromsarna SKA inte kunna sluta fungera men faktum är att de (+ drivningen) gjorde just det.
 
Nej, jag anser att med båda uppnår vi den allra bästa effekten
effekten.

Jag förstår faktiskt inte vad du argumenterar emot. Jag har inte påstått att alla dessa finesser är dåliga eller något vi inte ska ha, du verkar ha misstolkat mig helt. Det jag däremot inte tycker är bra är när så många förlitar sig på att bilen ska rädda dem på något vis så att de inte behöver ta hänsyn till väglaget. Som exempel kan jag nämna den medelålders dam som med sin 4-hjulsdrivna SUV med alla möjliga finesser körde om min make på snöig och isig vinterväg. Strax efter omkörningen åkte hon förstås av vägen. Maken hjälpte henne upp med bilen igen och hon var djupt chockerad över hur hennes bil kunde gå av vägen trots alla finesser....
 
Jag läser det som att hen ser på antisladd som jag gör. Jag älskar att jag har det på bilen och försöker köra så att den aldrig behöver användas. (lite som flytvästar, man vill ju ha dem men försöker se till att inte ramla ur båten ändå)

Ja, jag har också sådant här i min bil. Har dock sällan koll på om systemet är ikopplat eller ej. Skulle det vara ikopplat och behöva användas så ser jag det som ett personligt misslyckande. Jag försöker köra så att sådana funktioner inte ska behöva användas alls.
 
Jag tycker inte ens att det behöver vara ett särskilt land för att det ska otrevligt med ett övervakningssamhälle...

Ren upplåsning var väl varit förekommande rätt länge, men det verkar bli vanligare ju mer utbrett det blir med nyckelfria bilar. Å andra sidan har väl bilar öppnats och tjuvstartats i alla tider...Men möjligheten till fjärrstyrning kommer bli intressant. (:nailbiting:?)

Och apropå låsning så är en nymodighet jag riktigt gillar är sidospeglar som fäller in sig när man låser bilen. Jag funderar alltid om jag verkligen låste bilen, så himla snajsigt att kunna se det på bilen. O så är det så sött :love:

Med tanke på att biltjuvar blir fiffigare och fiffigare så är ett bra tips att ta för vana att alltid känna på både fram- och bakdörr att det verkligen blev låst innan man lämnar bilen.

Men jag håller med om speglarna. Hade denna funktion på förra bilen, gillade det skarpt och därmed minskar risken att få speglarna skadade av förbipasserande. En nackdel dock vintertid då de kan fastna i infällt läge, inte kul.
 
Jag förstår faktiskt inte vad du argumenterar emot. Jag har inte påstått att alla dessa finesser är dåliga eller något vi inte ska ha, du verkar ha misstolkat mig helt. Det jag däremot inte tycker är bra är när så många förlitar sig på att bilen ska rädda dem på något vis så att de inte behöver ta hänsyn till väglaget. Som exempel kan jag nämna den medelålders dam som med sin 4-hjulsdrivna SUV med alla möjliga finesser körde om min make på snöig och isig vinterväg. Strax efter omkörningen åkte hon förstås av vägen. Maken hjälpte henne upp med bilen igen och hon var djupt chockerad över hur hennes bil kunde gå av vägen trots alla finesser....

Jag argumenterade emot uppfattningen att man genom bra säkerhetsmedvetande minskar behovet av ny bra säkerhetsteknik i fordon. Så uppfattade jag ditt första inlägg. Annars är vi ju överens.
 
Frågan är hur långt det kommer att gå?
Kommer vi en dag att kunna knappa in adressen på GPS och sen kör bilen dit, tryggt och säkert, utan inblandning av livsfarlig förare?

Den funktionen finns redan. Liksom den som ser till att du inte kör för nära framförvarande. Men de flesta vill inte ha detta så då kostar det för mycket.
 
Blev lite inspirerad av körkortstråden
Jag tänker på bilarna vi har idag, dom är utrustade med all sorts lull lull
Det är olika funktioner som ska underlätta för bilföraren
Gör dessa funktioner det?
Jag har tex adaptiv farthållare på min bil. Den är jättesmidig att trycka igång, sen är det bara att glida med strömmen....tror man...
Jag tycker att den adaptiva farthållaren gör att jag måste ha MER koll på trafiken, än när jag inte hade den.
Det är väldigt lätt att man slappnar av, där man sitter och åker, man tror att man har farthållaren igång och att bilen bromsar automatiskt, när framförvarande bil gör det...
Det är lätt att man slappnar av, bilen framför svänger och min bil ökar snabbt hastighet...
Allt annat varnings blinkande och pinglade kan säkert också stressa många förare

Vad tycker ni om allt lull lull som finns i bilarna, underlättar det eller är det bara stressande?.
Jag är inte alls överens med de automatiska vindrutetorkarna på vår bil, och en med automatisk baklucka dskulle jag aldrig kköpa!

Däremot använder jag ggärna ffarthållaren. :)
 
Jag är inte alls överens med de automatiska vindrutetorkarna på vår bil, och en med automatisk baklucka dskulle jag aldrig kköpa!

Däremot använder jag ggärna ffarthållaren. :)
Jag gillar min vindrutetorkare jag måste aktivera den själv till en början, det är bra, jag kan även ställa in känsligheten på den
Min automatiska avbländar är det bästa på bilen efter farthållaren. Bakluckan stänger och öppnar jag med en knapptryckning, tycker det är bra, bakluckor är alltid så tunga. Bluetoothen älskar jag också. Det är så mycket säkrare att prata i telefon på det sättet
Jag gillar och har vant mig vid allt krafs jag i bilen nu och skulle inte vilja vara utan något av det. Så fort man vänjer sig :)
 
Jag älskar regnsensorn men får problem på jobbet då bussarna inte har någon och jag väntar och väntar och väntar...
Vindrutetorkare är svåra att ställa in rätt, särskilt dom manuella. Antingen går dom för fort eller för långsamt. Jag tror det beror på att regndropparna på rutan variera så mycket

Vad finns för extra lullull på bussarna?
Har ni automatväxellåda på bussar? Det borde ju finnas, vilket slit med att växla vid varje stopp
 
Vindrutetorkare är svåra att ställa in rätt, särskilt dom manuella. Antingen går dom för fort eller för långsamt. Jag tror det beror på att regndropparna på rutan variera så mycket

Vad finns för extra lullull på bussarna?
Har ni automatväxellåda på bussar? Det borde ju finnas, vilket slit med att växla vid varje stopp

Stadsbussar har haft automat sedan tidernas begynnelse typ :)
 
Jag hämtade min nya bil hos bilhandlare idag :banana:
Helt fascinerad över att det går att låsa upp den genom att trycka på en knapp på nyckeln ;) Kommer säkert ta ett tag att vänja sig vid att jag kan sköta speglar och fönster med knappar också. Spännande det här! Vet inte vad mer för tekniska saker bilen har, troligen inte jättemånga, men jag ska undersöka allt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp