Tekniska bilar

Vad anser ni om att bilen registrerar er färd? Kan den informationen få användas för att säkerställa att trafikregler följs? Om bilarna själva registrerar sin hastighet, om bälte är på m.m. och skickar den informationen till polisen kan vi spara mycket pengar på kontroller och få säkrare trafik. Vad tycker ni om det?

Jag skulle tycka det var helt okej. Har inga problem med övervakningssamhälle.
 
Ja. För en ovan förare är det väldigt mycket att ta in med alla funktioner. Jag tänker på tråden med automat eller manuell växel. Att kunna växla en ny bil är en piss i Mississippi

Ja att utgå ifrån mallen man lärt sig om hur bilar ska vara är inte lätt :rofl:

Tex en kompis lånade min bil för länge sen. Hon ringde och var helt upprörd för jag hade inget bilbatteri. Det visade sig att hon skulle hjälpstarta en annan kompis bil men jag hade inget bilbatteri. Jag berättade att min bilbatteri är i bak, vid extrahjulet ungefär. Det blev knäpptyst i telefonen och sen kom det "Har det gått sönder". Hon hade aldrig varit med om att ha batteriet ibak , och med många okunniga så har jag även kommit ifrån att hjälpstarta människor jag inte ville hjälpa genom att säga "det går inte, batteriet är i bak". Mer bilkunniga människor går inte på den dock :D
 
Ja att utgå ifrån mallen man lärt sig om hur bilar ska vara är inte lätt :rofl:

Tex en kompis lånade min bil för länge sen. Hon ringde och var helt upprörd för jag hade inget bilbatteri. Det visade sig att hon skulle hjälpstarta en annan kompis bil men jag hade inget bilbatteri. Jag berättade att min bilbatteri är i bak, vid extrahjulet ungefär. Det blev knäpptyst i telefonen och sen kom det "Har det gått sönder". Hon hade aldrig varit med om att ha batteriet ibak , och med många okunniga så har jag även kommit ifrån att hjälpstarta människor jag inte ville hjälpa genom att säga "det går inte, batteriet är i bak". Mer bilkunniga människor går inte på den dock :D

Det låter som om du förhållandevis ofta måste hjälpa folk att starta sina bilar?
 
Ja att utgå ifrån mallen man lärt sig om hur bilar ska vara är inte lätt :rofl:

Tex en kompis lånade min bil för länge sen. Hon ringde och var helt upprörd för jag hade inget bilbatteri. Det visade sig att hon skulle hjälpstarta en annan kompis bil men jag hade inget bilbatteri. Jag berättade att min bilbatteri är i bak, vid extrahjulet ungefär. Det blev knäpptyst i telefonen och sen kom det "Har det gått sönder". Hon hade aldrig varit med om att ha batteriet ibak , och med många okunniga så har jag även kommit ifrån att hjälpstarta människor jag inte ville hjälpa genom att säga "det går inte, batteriet är i bak". Mer bilkunniga människor går inte på den dock :D
Fast det problemet hade du ju redan i gamla Meccano-bilar - t.ex. öppna bakluckan på en Ford eller hantera parkeringsbromsen på en Mercedes. Eller öppna huven - Mercedes hade en tunga i grillen... Eller Porsche och gamla Folkor med motor bak. Att ta kurvor med framhjulsdrivet resp. bakhjulsdrivet etc.

PS själv älskar jag lull-lull - speciellt sensorer som kompenserar för att man inte ser små saker (som barn och djur) när de är för nära bilen. Autobroms verkar sweet (fram tills dess att man verkligen vill köra över Leatherface) Och färddatorer (hur fort körde jag? hur mycket bränsle gick åt?)...
 
Frågan är om vi i allmänhet blir sämre bilförare av att bilen kör sig själv i större utsträckning?

Ja, det tror jag absolut. Man ser redan idag t.ex. hur många som vintertid förlitar sig på bilens antispinn, antisladd och allt vad det heter och tror att det bara är att gasa på oavsett väglag.

KL
Är ingen tekniknörd och känner mig mest väl till mods i bilar utan en massa tekniska finesser som jag ändå inte utnyttjar. Automatiska torkare gör mig vansinnig då det sällan stämmer med hur jag vill att torkningen ska vara. Automatiken sätter full fart på torkarna i stilla duggregn och lååångsam intervall vid ösregn, ofta, grrrrr... Går ej att ändra.
Förra bilen hade backsensor, funkade väldigt bra så länge inte sensorn blev smutsig för då tjöt den ihållande så fort backen lades i, även om det så var 100 m till närmsta föremål, grrr....

Något jag däremot gillar skarpt är kyleffekten i handsfacket, jag är chokladoman. Perfekt sommartid! Jag skulle inte heller vilja vara utan mina ABS-bromsar. AC är skönt sommartid och stolsvärme vintertid (om den funkar).
 
Ja, det tror jag absolut. Man ser redan idag t.ex. hur många som vintertid förlitar sig på bilens antispinn, antisladd och allt vad det heter och tror att det bara är att gasa på oavsett väglag.

KL
Är ingen tekniknörd och känner mig mest väl till mods i bilar utan en massa tekniska finesser som jag ändå inte utnyttjar. Automatiska torkare gör mig vansinnig då det sällan stämmer med hur jag vill att torkningen ska vara. Automatiken sätter full fart på torkarna i stilla duggregn och lååångsam intervall vid ösregn, ofta, grrrrr... Går ej att ändra.
Förra bilen hade backsensor, funkade väldigt bra så länge inte sensorn blev smutsig för då tjöt den ihållande så fort backen lades i, även om det så var 100 m till närmsta föremål, grrr....

Något jag däremot gillar skarpt är kyleffekten i handsfacket, jag är chokladoman. Perfekt sommartid! Jag skulle inte heller vilja vara utan mina ABS-bromsar. AC är skönt sommartid och stolsvärme vintertid (om den funkar).

Fast antisladd ska man inte utnyttja, men definitivt ha. Den dagen man behövde den för att undvika en frontalkrock vill man ha den. Det är en av de största säkerhetsförbättringarna på senare årtionden för personbilar.
 
Jag har inga direkta behov av tekniska finesser i bilen. Visst, jag har lärt mig att uppskatta en del av dem - men rent generellt stör det mig att bilar nuförtiden ser ut som flygplan på insidan och som jag-vet-inte-vad på utsidan. Jag gillar bilar med mjuka, bulliga linjer och en mer stilren, klassisk inredning - samtidigt som de ska vara miljövänliga, soppasnåla, driftsäkra, roliga att köra. Tyvärr känns det som att blir de allt svårare att hitta.
 
Blev lite inspirerad av körkortstråden
Jag tänker på bilarna vi har idag, dom är utrustade med all sorts lull lull
Det är olika funktioner som ska underlätta för bilföraren
Gör dessa funktioner det?
Jag har tex adaptiv farthållare på min bil. Den är jättesmidig att trycka igång, sen är det bara att glida med strömmen....tror man...
Jag tycker att den adaptiva farthållaren gör att jag måste ha MER koll på trafiken, än när jag inte hade den.
Det är väldigt lätt att man slappnar av, där man sitter och åker, man tror att man har farthållaren igång och att bilen bromsar automatiskt, när framförvarande bil gör det...
Det är lätt att man slappnar av, bilen framför svänger och min bil ökar snabbt hastighet...
Allt annat varnings blinkande och pinglade kan säkert också stressa många förare

Vad tycker ni om allt lull lull som finns i bilarna, underlättar det eller är det bara stressande?.


El-speglar är bra smidigt när man kör med transporten, om speglarna inte har frusit fast(har tyvärr inga inga), fönstervev, rumpvärme och extraljus :) det var väll allt extra bös som jag vill ha på min bil. Tror tyvärr inte på allt lull lull som sätts in bilarna= mer som kan krångla.
Hade varit bra om folk lärde sig köra bil i dåligt väglag som halka, snö o dimma i stället för att lita på anti-sladd anti-spin m.m
Mvh
Pudlan
 
Jag är en bakåtsträvare och klarar mig fint utan lull lull! Kör en 245 från - 88 och det enda lull lullet där är stjärtvärme :D

Blir mest stressad av nya finesser och hade nog mest bara oroat mig för att allt skulle gå sönder och bli skitdyrt att laga...
 
Min bil läser av hastighetsskyltar. Det kommer säkert en dag när vi inte kan köra fortare än begränsningen. Bilen kommer säkert att stannar vi rött, stopp och övergångsställe etc, det bli omöjligt att bryta mot trafikregler i framtiden. Tror jag

Tur att det inte var sådana bilar i korsningen jag passerade igår samtidigt som en ambulans kom. Bilarna längst fram var tvungna att köra ut i korsningen en liten bit, mot rött, för att ambulansen skulle komma fram. Med en bil som pga teknikprylar inte kan köra mot rött.. ja då hade inte ambulansen kommit fram.
 
Jag är en bakåtsträvare och klarar mig fint utan lull lull! Kör en 245 från - 88 och det enda lull lullet där är stjärtvärme :D

Blir mest stressad av nya finesser och hade nog mest bara oroat mig för att allt skulle gå sönder och bli skitdyrt att laga...
Så var jag i många år men nu har jag AC .fönsterhissar, elspeglar, ABS, antispinn, dimljus. Och nåt mer som jag inte minns :p
 
Jag är en bakåtsträvare och klarar mig fint utan lull lull! Kör en 245 från - 88 och det enda lull lullet där är stjärtvärme :D

Blir mest stressad av nya finesser och hade nog mest bara oroat mig för att allt skulle gå sönder och bli skitdyrt att laga...
Jag håller med. Det värsta är när bilar man lånar piper och spelar upp text på displayer när de inte är nöjda med något man gör /inte gör.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/290781?programid=4572
Den här snubben slår huvudet på spiken när det gäller el och bilar...
 
ABS funkar bra om man inte har ren is på vägen som vi har som oftast när det är minusgrader då kanar man obönhörligt mot diket. Vilken tur att jag inte käkar choklad som har varmt handsfack sommar tid:)
Mvh
Pudlan
 
Fast antisladd ska man inte utnyttja, men definitivt ha. Den dagen man behövde den för att undvika en frontalkrock vill man ha den. Det är en av de största säkerhetsförbättringarna på senare årtionden för personbilar.



Jag har inte alls påstått att dessa finesser ska användas. Dock förlitar sig väldigt många på alla dessa system och läser inte av vägen de kör på.


Jag har mest kört äldre bilar och det går fint att undvika frontalkrockar, eller krockar överhuvudtaget, om man anpassar körningen efter väglaget.
 
Jag har inte alls påstått att dessa finesser ska användas. Dock förlitar sig väldigt många på alla dessa system och läser inte av vägen de kör på.


Jag har mest kört äldre bilar och det går fint att undvika frontalkrockar, eller krockar överhuvudtaget, om man anpassar körningen efter väglaget.

"Problemet" är att du aldrig ens kommer i närheten av förmågan hos ett ESP-system att häva en sladd. Du kan inte bromsa individuellt på de fyra hjulen. Sedan är det inte så att säkerhetsmedvetande och tekniska lösningar är disjunkta mängder - använder vi de båda på bästa sätt uppnår vi verkliga framsteg.
 
Tur att det inte var sådana bilar i korsningen jag passerade igår samtidigt som en ambulans kom. Bilarna längst fram var tvungna att köra ut i korsningen en liten bit, mot rött, för att ambulansen skulle komma fram. Med en bil som pga teknikprylar inte kan köra mot rött.. ja då hade inte ambulansen kommit fram.
Man kan ju alltid programmera teknikprylen lite bättre - så att det inte bara kollar rödljus framtill, utan även blinkande blått baktill.
 
"Problemet" är att du aldrig ens kommer i närheten av förmågan hos ett ESP-system att häva en sladd. Du kan inte bromsa individuellt på de fyra hjulen. Sedan är det inte så att säkerhetsmedvetande och tekniska lösningar är disjunkta mängder - använder vi de båda på bästa sätt uppnår vi verkliga framsteg.

Sällar du dig till dem som tror att det är fritt fram att gasa på vintertid oavsett hur det ser ut, eller vad vill du ha fram?

Tekniska lösningar i all ära. Jag anser dock att man fortfarande måste köra sin bil och ta hänsyn till väglag, trafik och väderlek. Men vi tänker kanske olika där?
 
Blev lite inspirerad av körkortstråden
Jag tänker på bilarna vi har idag, dom är utrustade med all sorts lull lull
Det är olika funktioner som ska underlätta för bilföraren
Gör dessa funktioner det?
Jag har tex adaptiv farthållare på min bil. Den är jättesmidig att trycka igång, sen är det bara att glida med strömmen....tror man...
Jag tycker att den adaptiva farthållaren gör att jag måste ha MER koll på trafiken, än när jag inte hade den.
Det är väldigt lätt att man slappnar av, där man sitter och åker, man tror att man har farthållaren igång och att bilen bromsar automatiskt, när framförvarande bil gör det...
Det är lätt att man slappnar av, bilen framför svänger och min bil ökar snabbt hastighet...
Allt annat varnings blinkande och pinglade kan säkert också stressa många förare

Vad tycker ni om allt lull lull som finns i bilarna, underlättar det eller är det bara stressande?.
Jag försöker undvika allt som gör att jag bara kan glida med och koppla bort bilen. Jag har växlar och använder inte farthållaren och blinkar så snart jag kan :D Annars blir det så tråkigt att köra att jag är rädd att jag inte skulle vara riktigt med. Om jag skulle vricka högerfoten skulle jag nog definitivt köra på farthållaren däremot och när jag bröt vänsterbenet hyrde jag bil med automatväxel.

Men jag gillar rumpvärmare, det är helt underbart om man har ont i ryggen och träningsvärk, fönsterhissar är inte så dumt. Styrning av radion från ratten är också ett plus.
 
Vad anser ni om att bilen registrerar er färd? Kan den informationen få användas för att säkerställa att trafikregler följs? Om bilarna själva registrerar sin hastighet, om bälte är på m.m. och skickar den informationen till polisen kan vi spara mycket pengar på kontroller och få säkrare trafik. Vad tycker ni om det?
Ugh för den och vissa länder i kombination.

Förresten hade de väl redan upptäckt problem med att riktigt nya bilar kunde hackas och fjärrstyras. Jag trivs så långt bra i en bil som inte är helt ny :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp