Temp inför tävling

hästägaren

Trådstartare
Jag har en c-ponny som ska tävla i helgen. Men inser nu att man måste ta temp... Han VÄGRAR att bli tempad i rumpan, försökt flera gånger men det går inte. Han drar in rumpan och tillåter mig sedan inte ens gå i närheten av honom de närmsta dagarna så att ta den i rumpan är inget alternativ. Finns det något annat sätt att ta tempen än i rumpan???
 
Jag har en c-ponny som ska tävla i helgen. Men inser nu att man måste ta temp... Han VÄGRAR att bli tempad i rumpan, försökt flera gånger men det går inte. Han drar in rumpan och tillåter mig sedan inte ens gå i närheten av honom de närmsta dagarna så att ta den i rumpan är inget alternativ. Finns det något annat sätt att ta tempen än i rumpan???
Detta kanske låter hårt men din ponny har uppenbarligen inte förtroende för att dig. Detta bör du ta till dig och jobba på. För att veta om din ponny har feber eller inte så måste du ta tempen regelbundet, annars vet du inte vad ponnys ”normal temp” är. För mina två hästar skiljer sig deras normaltemp en hel grad, alltså ser deras gräns när de har feber olika ut.
 
Vad jag vet hade de förra ägarna som haft honom i 9 år sen han var föl inte heller lyckats, samma sak med hans pappa går det inte heller med alltså ligger det i släkten. Men ingen som vet något annat sätt att ta tempen på?
 
Vad jag vet hade de förra ägarna som haft honom i 9 år sen han var föl inte heller lyckats, samma sak med hans pappa går det inte heller med alltså ligger det i släkten. Men ingen som vet något annat sätt att ta tempen på?
Nej det är så man tar temp på hästar.
 
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/ir-termometrar/ir-termometer-2000044496 det är en sådan jag tänker på, så får nog iaf fram en temp på honom. Men egentligen borde det ju inte spela särskilt stor roll vad för termometer?
Är nog inte godkänt nej. Du måste som de redan påpekat tempa hästen rektalt. Fungerar de inte så behöver de övas på, för en dag kan man behöva kolla tempen oavsett tävling eller inte för de kan ju bli sjuka.
 
Okej, men någon som har några tips på hur man kan träna?
Jag har aldrig haft någon häst som inte gått att tempa så har inga jättebra tips. Men viktigt att använda tex vaselin på termometern så det blir mer behagligt för hästen. Be någon hålla i den och den personen kan även mata med riktigt gott godis under tiden. Mkt beröm!

Tycker inte hästarna brukar reagera på termometern sålänge man har vaselin eller dylikt på. Jag brukar inte göra ngn grej av det.
 
han är 50% HISPIGT fullblod o resten welsh som är riktigt osäker så redan generna är ju inte toppen. men ska försöka imorrn när vi står i spolspiltan o en leker med godis
 
han är 50% HISPIGT fullblod o resten welsh som är riktigt osäker så redan generna är ju inte toppen. men ska försöka imorrn när vi står i spolspiltan o en leker med godis
Men får du borsta på rumpan och lyfta svansen? Får man det så märker de ju knappt att man tempar om man inte gör en grej av det. Annars hade jag ju börjat med att träna allmän hantering, det är ju rätt viktigt att kunna tempa sin häst.
 
allt de får jag göra men han är inte direkt korkad, vilket är synd i detta läge. Imorrn ska jag dock fixa med svansen i spolspiltan och då lite försiktigt tempe, vilket jag tror funkar:)
 
Jag har en c-ponny som ska tävla i helgen. Men inser nu att man måste ta temp... Han VÄGRAR att bli tempad i rumpan, försökt flera gånger men det går inte. Han drar in rumpan och tillåter mig sedan inte ens gå i närheten av honom de närmsta dagarna så att ta den i rumpan är inget alternativ. Finns det något annat sätt att ta tempen än i rumpan???
Du måste tempa ponnyn 5 dagar innan tävling och som de andra skrivit så görs det rektalt. Att det ligger i släkten att det inte går att tempa dom är enligt mig skitsnack. Träna ponnyn att bli tempad eller stryk dig.

Jag använder lite vaselin, har hästen uppbunden på uppställningsplats, står bredvid hästen vid sidan om, nära ifall hästen skulle försöka sparka. Följ med vid rörelse och prata lugnade under tiden. Det tar väl knappt någon minut att tempa. Lycka till 👍
 
Jag köpte en febertermometer på min hästklinik som endast tar 10 sek att mäta temp med. Guld värt om man har en icke tålmodig häst!
 
Det finns flera massagepunkter i närheten av svansen som hästar kan uppskatta att bli kliade på. Föreslår att du börjar med att klia dig fram till dem och sedan jobbar på att få klia mjukt på undersidan av svansen. När det funkar vänjer du hästen vid att få hålla, lyfta och massera svansroten. Sen kan du börja jobba dig fram med termometern, med vaselin på spetsen förstås.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
441
Senast: misswilma
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 289
Senast: SiZo
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 643
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp