Sv: temp?

För en vuxen katt: 38-39,3.
För en kattunge: 38-39,5.

Undrar hur hög normaltempen är om man tar den i "armhålan". Har bara familjens termometer, ingen snabbtermometer som är lämplig för djur.

Undrar hur hög normaltempen är om man tar den i "armhålan". Har bara familjens termometer, ingen snabbtermometer som är lämplig för djur.

Man brukar ju mäta i rumpasen. Smörj gärna med nån olja, vaselin eller nåt, (annars vät med saliv) och värm lite i handen så termometern är inte allför kall och inte känns obehaglig i sig.

Går utmärkt med vanlig digitaltermometer, som inte tar lika långt tid som gammaldags kvicksilver-termometer. Och spetsen är också smalare.

Men har man tillgångt till en örontermometer är det förstås smaskens.

Vanligaste temperaturen är fö 38,3-38,5, men kan variera lite om t.ex. katten legat intill elementet eller just varit med om en livlig lek.

ps: mätt i armhålan torde vara något lägre. Iom att temperaturen ovan torde vara mätt i rumpasen som brukligt är.

Jag tror hon skulle bli vansinnig om jag försökte mäta i baken. Hon är tillräckligt arg på att behöva bära kroppsstrumpa för att inte slicka på ett sår. Tror jag skall investera i en örontermometer för vår digitaltermometer börjar snart att lägga av.

Jag tycker att man ofta kan se på katten om den har feber. I alla fall kan jag det.
Vi har en såndär snabb rumptermometer för djur. Funkar jättebra.

Liknande trådar

Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 174
Senast: Asko
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
559
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Som rubriken säger så har nu vår stallkatt kommit på att han kan döda grannens höns. Hur ska jag få den att sluta? Tror ni det fungerar... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 657
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förslag på passande matskål?
  • Torrfoderdjungeln..