Tempen, övergrepp?!

R

rare

Nu är det inte jag som ska ha barn, utan en god vän som jag hjälper. Tänkte beställa hem lita bra att ha saker och en febertermometer hör dit. Finns ju så många olika! Började läsa runt lite vad folk rekomenderade och blir nästan mörkrädd:crazy: Diskussionen om man ska ha en öron eller rumptemp är verkligen skrämmande, hur månge det är som anser att det är övergrepp att tempa i rumpan:confused:?! Små bebisar verkar ändå ok, men så fort de blir 1-2 år är det tydligen inte det.

Om det nu beror på att min mamma är sjuksyster jag vet inte, men allt vi haft hemma under min uppväxt är en rumptemp. Det enda valet jag hade var att tempa själv eller låta mamma göra det. Och den hade/har betydligt längre mättid än de man kan köpa nu(minns ni den i glas???). Inte vad det speciellt kul att ta tempen, men övergrepp?!

Dom gånger jag fått ta tempen på sjukhuset har det också varit rumpan. Och nej det är inte heller trevligt att visa rumpan för en främling, men övergrepp nej!

Vad har ni för tankar? Hade ni en sån när ni växte upp? Eller slutade era föräldrar också med det när ni va i 2-års åldern?
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Vad har ni för tankar?
Det går helt säkert att argumentera med viss framgång för att tempen i rumpan är ett övergrepp per definition. Men jag utgår från att de som menar att det är ett övergrepp aldrig heller någonsin t.ex. lägger sina barn på annan tid än barnen själva bestämmer, klär på barnen kläder - eller klär av dem - annat än när barnet själv vill, eller tvättar barnet i alla skrymslen och vrår.
Åsikten att tempen i rumpan är ett övergrepp är i mina ögon en extremuppfattning, och de som har den är ute och cyklar. Långt ute.
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Jo precis, jag hade inte ens tänkt tanken innan jag läste det...
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Vi hade rumptemp hemma tror jag när jag var liten.
Det är väl där det bäst visas vilken temp man har tror jag.
Till sonen (och oss) har vi örontemp dock vilket också funkar bra.

Men inte klassar jag det som övergrepp att ta tempen i rumpan
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Vi hade rumptemp när jag var liten och jag hatade det!
Inte så att jag tycker det är övergrepp att ta tempen i rumpan, men jag vet att jag upplevde det som mycket obehagligt.

Vi har örontemp till dottern.
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Jag minns inte ens att morsan någonsin använde rumptemp: hos oss togs alltid tempen i armhålan. Däremot minns jag att jag såg förfarandet med rumptemp i vår läkarbok och tyckte det verkade vara ett högst otrevligt och onödigt sätt att ta tempen på, och det tycker jag fortfarande. Övergrepp vet jag inte, men jag kan inte tycka att det är helt utan förnedring. Själv skulle jag alla gånger använda öron-, mun- eller armhåletermometer. De finns ju som alternativ, behagligare sådana dessutom (örontermometrarna är snabba har jag hört), så jag ser ingen som helst anledning till att använda rumptermometer.
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Om det är ett övergrepp eller ej beror ju på hur man gör.
Jag avskydde att ta tempen som liten och såg ingen andledning att använda rumptermometer på mina barn när de kunde börja ta tempen i munnen.
När mina barn var små fanns inte örontermometer men hade det funnits så hade det varit ett självklart val.
Varför tempa i rumpan när barnet tycker att det är obehagligt när det finns andra alternativ? Man ska välja sina kamper och att ta tempen tycker inte jag ska vara en av dem.
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Vi använder rektaltemp, men dottern är så liten än så hon protesterar inte.
På så små barn funkar det inte lika bra att använda örontemp eftersom de har så små hörselgångar.
Vi kommer att använda rektaltemp så länge det går bra och börjar hon protestera och tycka att det är obehagligt så får vi överväga att skaffa en örontemp.

Men allt som man gör mot ett barns vilja är ju mer eller mindre ett övergrepp.
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Småbarn får ju ibland medicin via den änden också, vanlig värkmedicin t.ex. eftersom det kan vara svårt att få ett litet barn att svälja. Även lugnande medicin inför exempelvis ett jobbigt ingrepp hos tandläkaren (skadad tand som måste dras ut etc) ges oftast baktill, det är snabbt och effektivt. Kan inte tänka mig att det skulle klassas som övergrepp?
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Fast jag avskyr att ge dottern suppar också. Hon verkar inte tycka det är speciellt behagligt heller :crazy: Men det går så mycket snabbare än en rumptemp. Är över på 2 sekunder och hellre att jag bråkar med det än att hon ska svälja och istället spottar ut...
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Jaa, det är klart att man måste ge suppar vid sjukdom, det gör jag också.
Men om man gör det mot barnets vilja så är det ändå ett övergrepp även om man gör det för barnets bästa.
Man måste ju få ner smärtan/febern på något sätt.
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Jaa, det är klart att man måste ge suppar vid sjukdom, det gör jag också.
Men om man gör det mot barnets vilja så är det ändå ett övergrepp även om man gör det för barnets bästa.
Man måste ju få ner smärtan/febern på något sätt.

Flytande alvedon och alvedontabletter med apelsinsmak som smälter i munnen funkar här hemma. Har aldrig använt suppar på mina barn och kommer ALDRIG använda på något barn heller.
Vi har örontemp.

Det var kränkande att ta tempen när jag var liten. Ett övergrepp vet jag inte, i sånna fall lika stort övergrepp som när de små 5 åriga pojkarna får gå till BVCtanten så att hon får känna och klämma på snoppen så att allt är ok.:crazy:
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Det är ett övergrepp att tvinga på ett barn en tröja fastän hen inte vill.
Men vad ska man göra om man ska gå ut och det är kallt?
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Vi hade rumptemp när jag var liten och jag upplevde det aldrig som ett övergrepp. Har haft rumptemp på våra tjejer här hemma också och det har inte varit ett problem.
Nu är de 5 år gamla och får bestämma själva hur de vill göra nästa gång vi har anledning att använda en termometer, muntemp eller rumptemp.
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Det är ett övergrepp att tvinga på ett barn en tröja fastän hen inte vill.
Men vad ska man göra om man ska gå ut och det är kallt?

JAg skrev inte ATT det var ett övergrepp.

Man kan ju fråga sig varför så många tyckte och tycker det är obehagligt och förnedrande att ta tempen i häcken, när folk inte känner samma obehag att tvingas på en tröja.
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

JAg skrev inte ATT det var ett övergrepp.

Man kan ju fråga sig varför så många tyckte och tycker det är obehagligt och förnedrande att ta tempen i häcken, när folk inte känner samma obehag att tvingas på en tröja.

Sorry jag var otydlig :).
Det jag menar är att när man gör något mot någons vilja så är det ett övergrepp.
Även fast det är för den personens bästa.
Ibland måste man ju.
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Men det går ju att välja sina måsten.
 
Sv: Tempen, övergrepp?!

Det är ett övergrepp att tvinga på ett barn en tröja fastän hen inte vill.
Men vad ska man göra om man ska gå ut och det är kallt?

Fast då är ju frågan vad man lägger i ordet "övergrepp". För mig är det ett ord som används vid våld, sexuellt tvång mm. Om man ska gå omkring och tycka att allt man gör med sina barn mot deras vilja är övergrepp, så tror jag att enormt många föräldrar kommer att må dåligt, eftersom de då begår övergrepp/förgriper sig på sina barn så gott som dagligen. Jag gör så elaka saker som spänner fast min son i bilen och byter blöja på honom dagligen, och han avskyr det, men det måste ju göras, och även fast man förklarar för en snart tvååring varför man måste göra vissa saker, så går det inte fram och man måste göra de här sakerna mot barnets vilja. Begår jag övergrepp då? Övergrepp klingar närmast kriminellt i mina öreon, och jag känner mig varken som kriminell eller som någon kärlekslös och dålig förälder. Det vore väl värre om ungen fick sitta lös i bilen eller gå runt med fullskiten blöja....
 

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 037
Senast: Angel
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 335
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp