Temperament-fjordingar!

P

Provincia

Hej!
Jag är lite nyfiken på er som har fjordingar och hur de är i temperamentet. Lugna, pigga, tittiga, ja berätta bara!
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Min fjordis som hunnit och bli snart 27 år har alltid varit mycket lugn.

Dock rädd för smällare/skott pga en granat som landade i närheten av deras hage.

Med en van ryttare i sadeln så har hon alltid testat ryttaren men en nybörjare så går hon jätteförsiktigt och är jättesnäll.
 
13 åringen: pigg och glad, tittig, bakrädd, maniskt rädd för saker som prasslar, tycker inte om förändringar, är rädd för bruna hästar, kan "spela upp sig" när han har sällskap vid uteridning, oerhört snäll, väluppfostrad och lydig.
9 åringen: pigg och glad, stor och lite "fölig", otroligt snäll och samarbetsvillig, lugn och sansad lite mer otålig är sin kompis förståss, kan oxå "spela upp sig", är maniskt rädd för vatten, frusen på vintern.
2 åringen: är som två åringar är mest. Lugn och sansad ibland, lite förvirrad och vimsig ibland. Hemskt snäll och uppfostringen arbetar vi med.
 
Vad kul med svar så snabbt! Tänkte att det skulle vara lite kul med att jämföra sin fjording med andra och se lite om det fanns något "typisk" för fjordingar! Fortsätt skriva!
tongue.png
 
Senast ändrad av en moderator:
vad läskigt det låter med granaten.:!!
crazy.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur är din egen fjording?
Lite beroende på stam är det väl vad det gäller tittighet. Man kan ju undra vad jag gör med mina som är rädda för vatten och prassliga saker. Men det var de redan när vi köpte dom. Och jag menar JÄTTE rädda. Det går att duscha 9-åringen. Och det går att prassla med 13-åringen (?) men det måste ske med största försiktighet.
 
De ena är nyss fyllda 8 år, men är lite som en femåring
tongue.png
Hon är väldigt social och vill vara med och se vad som händer. Hon är lite tittig och så, men jag har hört att sådant kan växa bort med åren.. Fast hon blir väldigt högrest o fin när hon tittar hehe..
tongue.png
Hon är väldigt snäll och lyssnar jättenoga på hjälper och vill alltid göra sitt bästa, inga olater. Pigg är hon också, fast hon är ändå lätt att få stopp på (tack och lov
smirk.png
) Jag gör det mesta med henne, hoppar (det älskar hon), rider dressyr (tro det el ej, men ja tror hon gillar det med!
tongue.png
), terräng. Hon är en himla go och glad häst (kelig som en hund
biggrin.png
) och skulle aldrig skada någon med flit. Det som fick mig att fastna för henne var hennes vackra huvud och utstrålning, sedan har hon ett steg som fick mig att smälta direkt..
love.png
love.png

För några dagar sedan satte vi på vagnen bakom henne och det gick jättebra, så nu är det meningen att det ska köras också!
love.png

Jag har aldrig tävlat med henne eller så, har aldrig riktigt vågat mig ut med henne än, men det kommer nog så småningom!
smile.png


Den andra är min syrras och det är den piggaste häst jag någonsin sett! 18 år är hon (hästen) och har varit med om en hel del i sina dagar. Vunnit DM på Gotland i körning
wink.png
Är en riktig hejare på dressyr, väldigt vacker och ståtlig. Hur min syrra har lyckats "få ordning" på henne beundrar jag verkligen..
smile.png
Den hästen är mer "tuffare", jätte ranghög och inte lika "gosig". Vill springa jämt och fort ska det gå (fast hon kan se så slö ut när man ska göra iordning henne, men sen när man sätter sig upp...
smile.png
) Den hästen säger aldrig riktigt till när hon är trött (Ok om hon inte är riktigt trött..
smile.png
). Fint steg och utstrålning har hon också!
Letade lääänge innan vi fann våra små guldklimpar
wink.png


Tävlar du eller så med dina?
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
9 åringen är även körd (2-åringen under inkörning) så honom kör vi precisions- och brukskörning, även tävlingar, medan 13 åringen inte är körd. Men vi har tävlat, förutom körningen, hoppning och dressyr (90 och LA) och bruksridning. Vi har även hoppat blåbärsbana i terräng på 70 cm. Inga svindlande höjder alltså.
Dock har vi lyckats slå "bruna halvblod" ett flertal gånger och det är vi jättestolta över
biggrin.png
Det är klart att ni ska ut och visa era talanger på tävlingsbanorna. Du vet väl att det finns RIKS tävlingar för bara fjordhästar?
 
Senast ändrad av en moderator:
vad kul och duktiga ni är som har tävlat och lyckats så bra! mmm, man får väl ta och våga sig ut....
crazy.png
Är lite skraj hur hon kommer att reagera på en tävling med massa hästar..
smirk.png
mycket att titta på och många hästar att bli kompisar
tongue.png
Ja jag har varit inne och kollat på hemsidor med oliak rikstävlingar. Vilken hör du till? Stämmer det att det är olika uttagningar i "sin" riksklubb och sedan går vinnare vidare till final eller något sådant? Eller är jag helt borta?
blush.png
 
Senast ändrad av en moderator:
hade en underbar liten fjordvallack
love.png
på foder förut! saknar honom enormt! Han var super snäll, gosig, inte rädd för vatten, inte tittig, känslig och lättriden, kunde hoppa, tyckte det var kul med arbete och försökte alltid sitt bästa
biggrin.png
, alltid pigg, glad och nyfiken! En helt klar super fjording som var otroligt matglad.
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Min fjorda är 21 nu o jag har haft henne sedan hon var 5 år...
smile.png
Hon är mulle upp i dagen på alla sätt o vis...
wink.png
biggrin.png
Ett riktigt busfrö med andra ord o piiiigg... Dock börjar hon lugna ner sig nu då hon blivit äldre. Men när hon var yngre o mer vältränad
wink.png
då fanns det ingen hejd, alltid lika pigg o busig...
Lättlärd o framför allt villig att lära sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
De är verkligen helt underbara, fjordingar!
love.png
Det där med matglad verkar finnas i varje fjording =) Min är helt galen i mat!
tongue.png
Fast tro inte att hon får äta hur mycket hon vill elelr så för det...
tongue.png
Jag har hört att fjordingar är fångbelögna så man är ju liiiite skraj nu på sommaren.. Går era helt på sommarbete?
 
Senast ändrad av en moderator:
Huga nej vi är inte speciellt bra. Ute mest för att det är roligt och så träffar man gamla bekanta.
Har du tittat på Svenska Fjordhästföreningens hemsida? Den är riktigt bra.
Man tillhör en lokalförening och de anordnar uttagningstävlingar i hopp, dressyr, precisionskörning och brukskörning. Varje förening får skicka ett ekipage i varje gren (läs om undantagen på hemsidan) + till allrounden som innefattar att samma häst tävlar i alla fyra grenarna (kusk/ryttare får variera).
Men mitt råd är att titta på hemsidan. Där finns uppgifter och länkar till lokalföreningarna. Lycka till!
 
Tack! ja jag har gjort det, det enda som sätter stopp för tävlandet nu är tävlingsnerver....
crazy.png
Men det är väl bara att bita ihop!
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Har en 4-årig valack
love.png
love.png
love.png

Han är så cool, går glatt förbi skogsmaskiner och andra konstiga saker i skogen... är man ute med andra som rider tex halvblod el travare får han oftast gå först på trixiga ställen.
Han vill gärna prova nya obekanta vägar när vi är ute.
Han är pigg och glad och oerhört lyhörd när man rider... tänker "höger galopp" och han fattar höger...! Men oftast räcker det inte med att tänka "sakta" eller "bryt av" för han älskar fart och fläkt!
Gillar inte så mkt markträning... "onödigt" tycker han, tömkörning är helt okej och han längtar efter att bli förspänd (eller är det jag som längtar...?
bounce.gif
)
 
Senast ändrad av en moderator:
Vad kul!
smile.png
Jaaa det är ju så kul med körning!
love.png
verkar som om många fjordingar är just "pigga och glada", himla kul att höra om era fjordingar!
love.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Min e lugn...väldigt lugn...behöver en erfaren ryttare bara då går hon bra men annars...
smirk.png
hehe
 
Senast ändrad av en moderator:
"min" är i grund och botten en väldigt lugn och trygg häst i sig själv.

sen hur han är att rida beror helt på vem som sitter på.
med mig (som är en fegis) är han så gott som alltid kolugn. pigg kan han vara, och hoppa till nångång om det kommer några plötsliga ljud, men annars väldigt stabil. med ägaren kan han däremot vara riktigt jävlig och sticka o bocka till höger o vänster.
wink.png
med hans andra skötare han haft har det varit samma sak där- att han är på ett visst sätt med just dom också.
smile.png


men i hanteringen är han alltid lugn och snäll och han blir sällan rädd på riktigt.

idag var första gången jag såg honom riktigt rädd och orolig. blixten slog ner precis vid stallet och det for en klotblixt genom stallet (tror jag det var, såg något iaf) och jävlar vad det small. innan har han aldrig brytt sig om åskan men idag blev han som sagt rejält rädd.
frown.png



bakskygg är han inte (älskar att bli körd), älskar barn och hundar. går fram överallt. ofta lat på så sätt att han inte jobbar i onödan, men är ändå samarbetsvillig och tycker att det är kul att komma ut o ridas.

han är nog lite svår att komma riktigt nära, han är väldigt självständig, men när man väl gör det så har man en vän för livet!
love.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Mysig fjording!
love.png

Vad läskigt det där med klotet....
crazy.png
Inte undra på att han blev rädd, stackarn!
crazy.png

Min kan också "hoppa till" ibland för vissa saker, men hon har aldrig stuckit med mig eller så och det tackar jag henne för!
smile.png
Vissa saker, kanske en sten, kan vara sååå läskigt medan mopeder som kommer i full fart är inget att ens titta på! Lustiga djur!
smirk.png

Hon är rätt känslig för hjälper också, behöver bara luta dig lite till höger så går hon direkt dit osv. Fast en riktig piggelin också!
wink.png
Det är ju så kul att galoppera och ibland om matte manar på lite extra så kan det ju bli ett litet glädjeskutt...
tongue.png

Hon är min bästis och jag skulle inte kunna tänka mig någon annan häst!
love.png
love.png
love.png
love.png
love.png
 
Senast ändrad av en moderator:
hans ägare är livrädd för åskan.
en gång när hon var ute o red kom det ett oväder, hon hoppar av hästen o står i en busskur tills det värsta regnet gått över, håller i hästen som står utanför då. går en klotblixt mellan dom. han ryckte till lite bara.
så jag blev väldigt förvånad över att han blev så rädd igår.
frown.png



hehe.. sticka är iofs lite av hans specialitet. ska man galoppera tycker han ibland (och även annars ibland, men inte så ofta) att det kan vara kul att liva upp stämningen genom att bara DRA... o tar han bettet får man inte tillbaka det.
wink.png
men jag har lärt mig att känna på mig när det är dags för sånt så man tar tag innan det händer.
biggrin.png


o när han ska busa eller dra iväg från skritt så vet man det genom att rumpan försvinner in under en i ett skrittsteg först, så då gäller det att hänga med!
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 190
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Alla älskar vi våra hästar, men nog finns det väl någon syssla du helst hade velat slippa? Kan vi ha en tråd där vi berättar om vilken...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
8 178
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: sweep
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp