Terapi - utbruten ur Varför vill folk ha en partner?

Jag veeet att panikångest inte är farligt. Och jag har sjukt mycket erfarenhet av att hantera det. Sist när jag fick återfall så tänkte jag att det är luuugnt för jag vet att det inte är farligt och jag KAN hantera det. Trots detta kom panikångesten tillbaka oftare och oftare, starkare och starkare, ända tills jag inte stod ut och fick besöka akutpsyk.

Vården har aldrig kunnat hjälpa mig med min panikångest. Jag har gjort allt jobb ensam. Varje gång.

Vården försökte hjälpa mig med kbt för min panikångest (efter 5 års sjukskrivning utan hjälp), men det funkade inte. Jag lyckades bara ta mig i kragen under en period men sen när jag sattes under press igen så gick det inte längre. Jag fick återfall.

Någon plan efter kbtn fanns så vitt jag vet inte.

Min panikångest debuterade efter en mycket svår period i mitt liv. Jag var 13 år då. Och den svåra perioden fick bägaren att rinna över. Jag hade varit med om mer svårigheter än jag kunde klara av längre.

Men vården har aldrig gjort den kopplingen.
Det låter som att du förutsätter att panikångesten ska försvinna?
Vad händer om du istället tänker att den inte gör det utan det är så här det är, du pressas , du får panikångest, du måste ha verktyg för att hantera det. Ser det som en del av dig istället för ett fel som ska bort.
 
Det låter som att du förutsätter att panikångesten ska försvinna?
Vad händer om du istället tänker att den inte gör det utan det är så här det är, du pressas , du får panikångest, du måste ha verktyg för att hantera det. Ser det som en del av dig istället för ett fel som ska bort.
Har du själv levt med panikångest? Det är fan ingen dans på rosor. Man blir totalt blockerad. Och man funkar inte.

Jag har försökt hantera panikångesten med acceptans. Funkar delvis. Men man blir helt kaputt ändå. Och så kan jag inte ha det.
 
Har du själv levt med panikångest? Det är fan ingen dans på rosor. Man blir totalt blockerad. Och man funkar inte.

Jag har försökt hantera panikångesten med acceptans. Funkar delvis. Men man blir helt kaputt ändå. Och så kan jag inte ha det.
Nej det har jag inte. Så jag vet inte hur det är personligen utan bara baserat på andras upplevelser. Jag förstår att det är tufft att uppleva det, men jag menade inte att du ska acceptera panikångesten när du får den utan det är då du ska använda verktygen för att ta dig igenom den. Övrig tid tänker jag att acceptera det som en del av dig, utan rädsla för den kanske är en väg som är lättare att gå, för att kunna hantera den när du väl drabbas av den. Istället för att förutsätta att du måste bekämpa den och bli av med panikattackerna helt menar jag.

Jag tänker lite som mina epilepsianfall. Att acceptera att jag har epilepsi och får anfall (när jag inte har det alltså), och när jag får anfall så verktyg för att hantera det. Det är lite så jag tänker. Det blir lite som en kamp mot en vindmölla om man inte accepterar att det finns och att man får attacker/anfall, och så mår man dåligt av det också och varje anfall blir extremt jobbigt eftersom man inte kan hantera det.

Och nej, jag säger inte att det är lätt, tvärtom.
 
Har du själv levt med panikångest? Det är fan ingen dans på rosor. Man blir totalt blockerad. Och man funkar inte.

Jag har försökt hantera panikångesten med acceptans. Funkar delvis. Men man blir helt kaputt ändå. Och så kan jag inte ha det.
Jag har haft det några gånger men kan numera undvika det genom hur jag tänker.
Dessutom så har jag hjälpt min dotter att hantera sin panikångest och hon lever numera ett helt normalt och fullt fungerande liv.

Bara för att vi andra ser ut att ha ett bra liv så innebär det inte att våra liv är utan problem, det innebär att vi har kontroll på våra problem.
Du kan också få det om du ger det en chans.
 
Jag har haft det några gånger men kan numera undvika det genom hur jag tänker.
Dessutom så har jag hjälpt min dotter att hantera sin panikångest och hon lever numera ett helt normalt och fullt fungerande liv.

Bara för att vi andra ser ut att ha ett bra liv så innebär det inte att våra liv är utan problem, det innebär att vi har kontroll på våra problem.
Du kan också få det om du ger det en chans.
Ge det en chans? Driver du med mig?

Jag har alltså försökt hantera min panikångest i 36 år. Ibland har jag lyckats. Ibland inte. Panikångesten kommer liksom alltid tillbaka och gör mig funktionsoduglig.
 
Nej det har jag inte. Så jag vet inte hur det är personligen utan bara baserat på andras upplevelser. Jag förstår att det är tufft att uppleva det, men jag menade inte att du ska acceptera panikångesten när du får den utan det är då du ska använda verktygen för att ta dig igenom den. Övrig tid tänker jag att acceptera det som en del av dig, utan rädsla för den kanske är en väg som är lättare att gå, för att kunna hantera den när du väl drabbas av den. Istället för att förutsätta att du måste bekämpa den och bli av med panikattackerna helt menar jag.

Jag tänker lite som mina epilepsianfall. Att acceptera att jag har epilepsi och får anfall (när jag inte har det alltså), och när jag får anfall så verktyg för att hantera det. Det är lite så jag tänker. Det blir lite som en kamp mot en vindmölla om man inte accepterar att det finns och att man får attacker/anfall, och så mår man dåligt av det också och varje anfall blir extremt jobbigt eftersom man inte kan hantera det.

Och nej, jag säger inte att det är lätt, tvärtom.
Det finns inga verktyg för att klara panikångest. Har provat allt.
 
Ge det en chans? Driver du med mig?

Jag har alltså försökt hantera min panikångest i 36 år. Ibland har jag lyckats. Ibland inte. Panikångesten kommer liksom alltid tillbaka och gör mig funktionsoduglig.
Det kan hända att den alltid kommer att komma tillbaka men det betyder inte att den måste styra ditt liv. Kan du minska dina triggers hjälper det också, och det är ju bland annat det du gör nu genom att jobba med din fobi.
Min har till exempel delvis gått från anfall där jag fått gömma mig i garderoben när det knackade på dörren till att i princip bara få lite hjärtklappning. Blir det för jobbigt släcker jag lyset och låtsas att jag inte är hemma (jag är mogen!) 😅 men det blir ingen fullblåst attack längre.
 
Det finns inga verktyg för att klara panikångest. Har provat allt.
Är inte panikångest som med så mycket annat, något man liksom måste ta sig igenom med minsta möjliga påverkan som man kan när det väl inträffar? Och medan man har det tänka på att det faktiskt "bara" är panikångest, man kommer inte dö, eller vad man kan oroa sig för under tiden man har det? använd de verktyg du fått som fungerade mest/bäst.

Förväntar du dig att du ska bli av med panikångesten helt? alltså att inte få några attacker alls?
 
Är inte panikångest som med så mycket annat, något man liksom måste ta sig igenom med minsta möjliga påverkan som man kan när det väl inträffar? Och medan man har det tänka på att det faktiskt "bara" är panikångest, man kommer inte dö, eller vad man kan oroa sig för under tiden man har det? använd de verktyg du fått som fungerade mest/bäst.

Förväntar du dig att du ska bli av med panikångesten helt? alltså att inte få några attacker alls?
Har provat det där och det funkar inte. Paniken fortsätter ändå timme efter timme.
 
Vad är det som hjälper för andra då?

Har ju som sagt redan provat allt jag känner till och inget funkar.
För min dotter fungerade det bäst att fortsätta med planerad aktivitet.
Det var gräsligt till en början men efter några gånger så fick inte panikångesten fäste på samma sätt.
Jag ligger ner bekvämt och räknar mina fungerande kroppsdelar och känner efter att de är hela.
Hela kroppsdelar är bra, och så fokuserar jag på att det är just bra.
I båda fallen är det avledande tankar som det handlar om.
 
Det finns inga verktyg för att klara panikångest. Har provat allt.
Det finns många. Det mest grundläggande är att vinnlägga sig om insikten att panikångest alltid går över oavsett vad man gör.

Men man kan googla sig fram till olika verktyg med belagda effekter.

Exempel:

https://dininsida.se/sjalvhjalp/hantera-panikangest/

Sedan hur man ska få ner frekvensen är en betydligt mer snårig fråga där jag hoppas du får bättre hjälp framöver av professionen.
 
Har provat det där och det funkar inte. Paniken fortsätter ändå timme efter timme.
Det gäller att tänka på något annat som är bra i livet.
Vilket det andra är måste man förbereda innan.
Och liksom ha en trevlig berättelse i huvudet.

Du skulle ju kunna fokusera på ditt hus som du tycker så mycket om.
Typ gå igenom det i tanken och titta på det som är fint i din fantasi.
 
För min dotter fungerade det bäst att fortsätta med planerad aktivitet.
Det var gräsligt till en början men efter några gånger så fick inte panikångesten fäste på samma sätt.
Jag ligger ner bekvämt och räknar mina fungerande kroppsdelar och känner efter att de är hela.
Hela kroppsdelar är bra, och så fokuserar jag på att det är just bra.
I båda fallen är det avledande tankar som det handlar om.
Jag kan inte fortsätta med planerad aktivitet eftersom jag sällan har något planerat och vadå känna fungerande kroppsdelar? Hela kroppen skakar ju hysteriskt. Svårt att undgå att känna kroppsdelarna.

Jag har försökt distrahera mig på annat sätt och att utföra andningsövningar. Har inte hjälpt.
 
Har provat det där och det funkar inte. Paniken fortsätter ändå timme efter timme.
Det är så olika. Jag brukar tillåta mig utföra mina "tröströrelser" eller vad det nu vara månde. Hjälpte det ett tag att gömma sig i garderoben fick jag göra det, hjälper det att gunga går det också bra, jag har några andra skumma grejer som jag också accepterar medan det är som värst... och andas. Är det inte Fullt så illa går jag ut med hunden, rörelse hjälper ofta.
Man måste hitta sin nyckel på något vis.
 
För min dotter fungerade det bäst att fortsätta med planerad aktivitet.
Det var gräsligt till en början men efter några gånger så fick inte panikångesten fäste på samma sätt.
Jag ligger ner bekvämt och räknar mina fungerande kroppsdelar och känner efter att de är hela.
Hela kroppsdelar är bra, och så fokuserar jag på att det är just bra.
I båda fallen är det avledande tankar som det handlar om.
För dottern är det samma sak som gäller, hon har varit väldigt motsträvig, men fått inse att det faktiskt hjälper att aktivera sig på något sätt. Hjärnan kan inte fokusera på panik och aktivering på samma gång med lika stor kraft- och så släpper det.

Promenader, skriva, rita, prata, räkna matte, pyssla med något. Kvittar egentligen vad, bara det är något annat som kräver fokus just då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp