Terratex på ridbanan= frostfritt?

NilaD

Trådstartare
Håller som sagt på att bygga ny ridbana och kollar på lite olika alternativ. Har fastnat för terratex som jag tycker verkar vara väldigt bra. Företaget själva hävdar att ridbanan ska kunna vara frostfri åretrunt iaf här på västkusten där det sällan är extremkallt under längre perioder. Nu var det dock en grävare som jag pratade med som sa att terratexendet inte alls var frostsäker. Så nu skulle jag väldigt gärna få höra era erfarenheter utav detta material.

Sv: Terratex på ridbanan= frostfritt?

Så länge man kan hålla det torrt fryser det inte.
Men blir det fukt/vatten i så fryser det ju såklart.

jag har kollat upp det, och det var INTE frostfritt, marginal skillnad mot vanlig sand. större delen av underlaget är vanlig sand. däremot kan man ha en frostvätska i det så att det inte fryser. men det tyckte jag lät lite läskigt. :crazy: så tog paddex istället..

såhär i efterhand kan jag väl tänka att jag lika gärna kunde valt tt, eftersom även paddex fryser om den är våt (och det fryser ALLTID på direkt efter att det regnat, aldrig efter en längre torr period...) och man får salta lite för att hålla det ridbart. och man kan ju lika gärna salta terratexen...

dock har paddex bättre dräneringsegenskaper och man kan lägga det direkt på lerjorden. det kan man inte med terratex. så kostanden blir lite högre.

Okej, jag frågade nämligen om just det där med frostvätskan som finns med i deras broschyr, dom hävdade att det endast var nödvändigt i norrland där det är fruset under hela vintern och även för att hålla snön borta. Jag tyckte också att det borde kunnna frysa med tanke på att det blandas med sand. Men enligt dom så var det pga att sanden band sig med terratexen som gjorde att det inte frös (men självklart så krävs det att banan i sig är väldränerad). Jag skulle dessutom ha en terratexsort speciellt för dressyr med lite mer gummi i, det skulle ytterligare öka frostsäkerheten. Men eftersom detta är det enda skälet till att jag överväger att välja detta istället för tex paddex så vill jag verkligen veta hur det ligger till.

Centaur: Vem pratade du med angående detta och exakt vad sa dom?

Ingen mer som har erfarenhet utav terratex? Man vill ju inte köpa grisen i säcken...

Vi har hela konceptet i ridhuset (oisolerat) gummimattan. sanden, terratex, pp-fiber och vi har vattnat regelbundet då man får bästa underlaget.
Naturligtvis har det frysit nu när det i 5 dagar legat på -4 -8 grader i mellansverige. Översta 2-3 cm är löst för att vi harvat 2 ggr/d men det går ej djupare med harven nu när det frusit. Har lagt in salt idag och hoppas på att det snart löser upp det. I hörnen där vattnet ej kommit åt när vi vattnat är det även fruset för fukten finns ju alltid kvar i ridhuset vid väderomslag.
Så frostfritt är det inte.
I övrigt är vi helnöjda trots att det går åt mycket vatten övriga delen av året för att uppnå bästa svikt och ridbarhet med underlaget.

Ursäkta trådkap men är lite nyfiken på vad paddexen kostar/ton samt hur många ton som går åt per m2. Har skickat en förfrågan om pris och leverans men orkar inte vänta på svar ;)

Vi har en bra bana men ytlagret börjar bli slitet. Paddex verkar super eftersom det går att lägga direkt på befintlig bana (den är ju redan dränerad och markduk finns redan) och dessutom verkar egenskaperna super :)

Mvh Jate Volim

jag tror det gick på ca 80.000 för min 20x60 bana. men det beror helt på vart man bor, eftersom det som kostar mest nästan är frakten...

Jag hänger på kapningen utav min tråd :laugh:.

Centaur: Du som har en paddex-paddock (jobbigt ord :D) Hur funkar den nu när det varit minusgrader ett tag? Dom flesta padockar jag sett är ju helt bottenfrusna nu.

eftersom det var så vått när det frös så är den frusen förutom där vi saltat. men där det är saltat är det bra.:)

Vad har ni betalat ca (i runda slängar) för att få in de underlaget komplett i ridhuset o vilket mått har ni på ridhuset??

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta... 2
Svar
37
· Visningar
4 877
Senast: Soapbubble
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 505
Senast: alazzi
·
Äldre Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid...
Svar
0
· Visningar
615
Senast: Bluefish
·
Anläggning Jag håller på att se över möjligheterna att bygga en ridbana och skulle vilja höra lite om det är någon som har erfarenheter av det...
Svar
11
· Visningar
6 267
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka