Terrorhot riktat mot Sthlm - hur orolig bör man vara?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Det har ju under dagen skrivits om att det finns ett riktat terrorhot mot Sthlms innerstad som skulle ha inkommit igår kväll och vara menat för idag. Säpo ska vara i stabsläge. Enligt vissa uppgifter ska t.om. Säpo-anställda ha sagt åt sina anhöriga att undvika kollektivtrafiken/innerstan idag.

För egen del hade jag faktiskt planerat att åka in/röra mig i de centrala delarna av Sthlm under em/kväll idag. Hur orolig bör man vara?

Jag känner mig väldigt kluven. För första gången känner jag faktiskt ett uttalat obehag, kanske för att jag tidigare bara rört mig "långt utanför" Sthlm och aldrig blivit direkt berörd. Men också för att jag som sagt har planer på att åka in just i em/kväll och Säpo ser så allvarligt på det att de väljer att gå upp i stabsläge. Det verkar inte vara ett av de "vanliga 6 000 hoten" de får in känns det som...

Samtidigt, om jag väljer att avstå från att åka in spelar jag ju i någon mening de som hotade, rakt i händerna. För det är ju precis det de vill, att folk ska bli rädda och ändra sina liv.
Men samtidigt, när Säpo går upp i stabsläge känns det som "något utöver det vanliga"...

Hur tänker ni? Hur hade ni gjort?
Och rent allmänt, reagerar ni extra på om Säpo går upp i stabsläge/medier rapporterar om det (oberoende av exakt anledning)?
 
Jag hade undvikit åka in mot centrum. Det spelar inte mig nån roll om det är precis det vill, jag blir försiktigare av mig.
 
Nu har jag läst i Aftonbladet och med bara den informationen hade jag nog åkt in.
Var har du info om "enligt vissa uppgifter"?
 
Det har ju under dagen skrivits om att det finns ett riktat terrorhot mot Sthlms innerstad som skulle ha inkommit igår kväll och vara menat för idag. Säpo ska vara i stabsläge. Enligt vissa uppgifter ska t.om. Säpo-anställda ha sagt åt sina anhöriga att undvika kollektivtrafiken/innerstan idag.

För egen del hade jag faktiskt planerat att åka in/röra mig i de centrala delarna av Sthlm under em/kväll idag. Hur orolig bör man vara?

Jag känner mig väldigt kluven. För första gången känner jag faktiskt ett uttalat obehag, kanske för att jag tidigare bara rört mig "långt utanför" Sthlm och aldrig blivit direkt berörd. Men också för att jag som sagt har planer på att åka in just i em/kväll och Säpo ser så allvarligt på det att de väljer att gå upp i stabsläge. Det verkar inte vara ett av de "vanliga 6 000 hoten" de får in känns det som...

Samtidigt, om jag väljer att avstå från att åka in spelar jag ju i någon mening de som hotade, rakt i händerna. För det är ju precis det de vill, att folk ska bli rädda och ändra sina liv.
Men samtidigt, när Säpo går upp i stabsläge känns det som "något utöver det vanliga"...

Hur tänker ni? Hur hade ni gjort?
Och rent allmänt, reagerar ni extra på om Säpo går upp i stabsläge/medier rapporterar om det (oberoende av exakt anledning)?
Jag lever som vanligt, så länge de inte utrymmer något område. Då går jag såklart inte dit.
 
Jag sitter centralt just nu (ska röra mig centralt efter jobbet och bor relativt centralt), men läste just det här:

"Säpo och den öppna polisen tar ofta emot hot om misstänkta terrordåd och dagens misstänkta hot är inget undantag.

Ungefär varannan dag får Säpo vetskap om misstänkta terrorhot.

Enskilda händelser förändrar inte terrorhotsnivån som i dagsläget ligger på en trea av en femgradig skala.

– Det kommer in både hot och underrättelsematerial rutinmässigt, jag tycker det är viktigt att att man sätter proportion på det hela, säger Hans Brun, verksam vid Försvarshögskolan."


Jag förstår inte varför just detta blev en nyhet. Samt, om någon skulle genomföra ett terrorattentat så känns det ju ypperligt dumt att varna innan. Hot som terrorstrategi gissar jag är just det.. hot. En som vill göra faktisk skada bör rimligtvis göra det när folk är så ovetandes som möjligt.
 
Nu har jag läst i Aftonbladet och med bara den informationen hade jag nog åkt in.
Var har du info om "enligt vissa uppgifter"?

Jag har sett ett sånt sms, en kollega till mig fick det. Det hade gått i flera led och det är inte så att hon är anhörig till någon på Säpo utan typ en kompis kompis. Min kollega fick det ett par timmar innan första uppgifterna stod i media.

Om källan verkligen är personal på Säpo har jag ingen aning om.
 
Jag har sett ett sånt sms, en kollega till mig fick det. Det hade gått i flera led och det är inte så att hon är anhörig till någon på Säpo utan typ en kompis kompis. Min kollega fick det ett par timmar innan första uppgifterna stod i media.

Om källan verkligen är personal på Säpo har jag ingen aning om.

+1 på den. Men i mitt fall får man byta ut "kollega" till "kursare" och ca. 09.30 imorse...
 
Sluta lyssna på "någons någon". Det kommer hot extremt ofta. Och underrättelser, många tusen varje månad. Att detta blivit nyhet beror väl på att sensationsjournalistiken inte har något annat att skriva om. Lägg inte in dina känslor eller annans känslor i det.

Och ingenting vad jag vet säger att SÄPO gått upp i stabsläge. Det är bara tidningarna som påstår det. Skulle det vara så betyder det att man i stabsläge organiserar arbetet mer specifikt mot en viss händelse eller vissa uppgifter. Det blir mer effektivt och man byter generellt information på snabbare sätt. Inget "konstigt" i sig.

Lita på att myndigheterna gör sitt jobb och informerar om det är något. Lev ditt liv.
 
Nu skriver t.om. Aftonblaskan att "poliser uppmanas vara extra vaksamma. Men allmänheten behöver inte känna oro". Känns väldigt olustigt. Varför ska t.om. polisen vara extra vaksam om inte allmänheten ska vara det?
 
Nu skriver t.om. Aftonblaskan att "poliser uppmanas vara extra vaksamma. Men allmänheten behöver inte känna oro". Känns väldigt olustigt. Varför ska t.om. polisen vara extra vaksam om inte allmänheten ska vara det?

Tja, jag är ju en misstänksam cyniker... så jag skulle inte bli förvånad om någon idiot startat det här som ett prank och det har eskalerat till löjliga nivåer (jag har ENORMT svårt att tro att någon inom SÄPO startat det här). Tyvärr kan ju idioter få för sig att det är en bra idé att göra något puckat inspirerade av det här, därav att polisen ska ha ökad vaksamhet men att allmänheten inte behöver vara oroliga.
 
Tja, jag är ju en misstänksam cyniker... så jag skulle inte bli förvånad om någon idiot startat det här som ett prank och det har eskalerat till löjliga nivåer (jag har ENORMT svårt att tro att någon inom SÄPO startat det här). Tyvärr kan ju idioter få för sig att det är en bra idé att göra något puckat inspirerade av det här, därav att polisen ska ha ökad vaksamhet men att allmänheten inte behöver vara oroliga.
Ja det känns som om det ska rätt mycket till innan de öppnar truten, inte bara "det gamla vanliga".
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 051
Senast: Pinus
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 739
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 522
Senast: nilie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
927
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp