Testa om växtskyddsmedel har hamnat på granntomten?

Jag är säker på att det är lantbrukaren som sprutar, men jag är ändå väldigt skeptisk till att han vet vad hans medel har för effekt på jordgubbar och katter i rastgård.
Varför det? Det kan du ju bara veta om du har pratat med denne.

Generellt sett så är unga, nya lantbrukare betydligt mer pålästa och hänsynstagande än "gamla rävar" som gör som de alltid har gjort. Jag jobbar med dessa och jobbar med utbildning och examinering av de som ska få behörighet till att spruta.
 
Till alla: Jag vet att den som sprutar har strikta regler att förhålla sig till!! Jag vet! Jag är inte tappad bakom en vagn gällande detta.

Läs min fråga igen och svara på den om ni kan :bow:
 
Varför det? Det kan du ju bara veta om du har pratat med denne.

Generellt sett så är unga, nya lantbrukare betydligt mer pålästa och hänsynstagande än "gamla rävar" som gör som de alltid har gjort. Jag jobbar med dessa och jobbar med utbildning och examinering av de som ska få behörighet till att spruta.
Lär man ut det i din utbildning?
 
Lär man ut det i din utbildning?
Det är inte "min" utbildning. Länsstyrelserna håller i den, men det är i Jordbruksverkets regi och kursansvariga är välutbildade och fortbildade varje år.

Ja, man lär ut att de behöver ha koll på vilka konsekvenser ett visst preparat har på den omgivande miljön. Det står på alla preparat, tydlig i både text och med faropiktogram och med särskilda hänsynsregler osv. Både hur det påverkar insekter, landlevande organismer, vattenlevande organismer osv. Att vissa preparat som t ex används i spannmålsodling är förbjudna i frukt/bärodling och då kan skyddsavstånd upp till 500 meter krävas. Tidpunkter när man får spruta, om pollinatörer flyger, om bigårdar, brunnar, vattendrag, skolgårdar mm ligger i närheten.

De läser på innan de använder sitt preparat, men om du vill att jag ska säga att de har koll på alla tillåtna preparat i Sverige - utan att få läsa på etiketten/faktabladet - så nej. Vi lär dem inte alla preparat utantill.
Vi lär dem inte bara teorin utan även det tekniska vad gäller sprutan och vad som kan gå fel där, hur man undviker att det hamnar på fel ställen, både genom avdunstning, markavrinning, markfiltrering, vind, deposition osv. Det är omfattande kunskap som krävs för att få behörighet. Inget du får i ett corn flakes-paket.
 
Jag kan också tillägga att en stor del av kursen för behörighet går ut på att minska behovet av att använda växtskyddsmedel. Och det kan ju låta tandlöst, men faktum är att det finns en stark ekonomisk koppling - för att spruta är inte billigt. Så de flesta sprutar inte i onödan om de kan undvika det. Det kostar för mycket.
 
Jag kan också tillägga att en stor del av kursen för behörighet går ut på att minska behovet av att använda växtskyddsmedel. Och det kan ju låta tandlöst, men faktum är att det finns en stark ekonomisk koppling - för att spruta är inte billigt. Så de flesta sprutar inte i onödan om de kan undvika det. Det kostar för mycket.
Jag vet
 
Nu frågade jag om det finns något att testa med.
Tror knappast en jordbrukare vet vad hans ogräs- eller mögelmedel har för inverkan på katter i rastgård. Tror du?

Jo... för att få köpa bekämpningsmedel över kl 3 (vilket är sådana som vem som helst får köpa) så måste en ha licens vilket en får efter att ha gått en kurs där bla sådant ingår.

Edit: Tvåa på bollen.
 
Jo... för att få köpa bekämpningsmedel över kl 3 (vilket är sådana som vem som helst får köpa) så måste en ha licens vilket en får efter att ha gått en kurs där bla sådant ingår.

Edit: Tvåa på bollen.
...och det om skolningen visste jag också innan.
 
Är du bekymrad över grannsämjan om du frågar?

Kan inte tänka mig att nån blir deppad över om frågan om vilka växtskyddsmedel hen använder.
Nej, jag har inga problem med att fråga. Inga alls! Känner till reglerna och min fråga gällde eventuellt test, vilket inte verkar finnas.
 
Du kan absolut sända in material för analys. Har man ingen aning vad man ska leta efter så är det svårt och väldigt dyrt då det finns så många kemiska ämnen. En analysraport på odlat livsmedel kan vara 5 sidor. Sen måste någon kunnig person utläsa svaret. Mäts i ppm. Parts per miljon. Ska det finnas nån typ av snabbsvar är det i så fall utvecklat utefter pesticidgrupp och troligtvis väldigt grov i sin uppskattning.
Är man intresserad av pesticider kan man gå in och läsa om vilka som finns, är dom tillåtna och tillåten mängd på EU.
 
Du kan ju fråga vilka preparat som används och själv söka upp vad som gäller samt fråga hur stort avstånd hen brukar hålla till tomtmarken. Om du ser att lantbrukaren sprutar i stark vind blir det ju ett problem(och otillåtet), annars ska medlet inte fara omkring utan hamna där man sprutar och ingen annanstans.

Om katten gärna är ute i åkern kanske lantbrukaren kan smsa när det är dags att spruta så kan du hålla katten inne ett par dagar för säkerhets skull. Det ska dock inte vara farligt för t ex rävar, fåglar osv.
 
Lite konstig rubrik kanske men... Jag bor precis intill en åker där man odlar lök = används mycket växtskyddsmedel. Jag tycker det känns obehagligt eftersom jag själv odlar en del och dessutom har katt. Samma gäller mina närmaste grannar.
Finns det något sätt att ta reda på om växtskyddsmedel har hamnat utanför åkern, vilket jag har förstått att är emot lagen. Finns det nåt kit med nåt...typ lackmuspapper eller motsvarande som man kan sätta ut i trädgården och kolla?
Finns inga bra snabbtest vad jag vet utan det är ta jordprover och skicka in till labb som gäller. Däremot är det ganska dyrt så smartast är det att helt enkelt fråga vad det är som används så det inte behöver screenas utan det går att analysera bara för tex glyfosat eller går att köpa ett analyspaket för en viss typ av ämnen.
 
Du kan absolut sända in material för analys. Har man ingen aning vad man ska leta efter så är det svårt och väldigt dyrt då det finns så många kemiska ämnen. En analysraport på odlat livsmedel kan vara 5 sidor. Sen måste någon kunnig person utläsa svaret. Mäts i ppm. Parts per miljon. Ska det finnas nån typ av snabbsvar är det i så fall utvecklat utefter pesticidgrupp och troligtvis väldigt grov i sin uppskattning.
Är man intresserad av pesticider kan man gå in och läsa om vilka som finns, är dom tillåtna och tillåten mängd på EU.
En hel del bekämpningsmedel mäts i mg/kg TS eller µg/kg TS och inte ppm när man ser till vilka värden som svaras ut från laboratorier.
Nästan alla provsvar är beroende av provets torrsubstans (TS) när det gäller markprover även om det förekommer beräkningar per kg prov också.
 
En hel del bekämpningsmedel mäts i mg/kg TS eller µg/kg TS och inte ppm när man ser till vilka värden som svaras ut från laboratorier.
Nästan alla provsvar är beroende av provets torrsubstans (TS) när det gäller markprover även om det förekommer beräkningar per kg prov också.
mg/kg TS är detsamma som ppm. Vilket man väljer beror på om man följer SI eller inte. Laboratorier i Sverige följer SI och kommer därmed att ange i mg/kg TS alternativt µg/kg TS och för vissa saker kan även ng användas men det är rätt ovanligt.
 
Du kan ju fråga vilka preparat som används och själv söka upp vad som gäller samt fråga hur stort avstånd hen brukar hålla till tomtmarken. Om du ser att lantbrukaren sprutar i stark vind blir det ju ett problem(och otillåtet), annars ska medlet inte fara omkring utan hamna där man sprutar och ingen annanstans.

Om katten gärna är ute i åkern kanske lantbrukaren kan smsa när det är dags att spruta så kan du hålla katten inne ett par dagar för säkerhets skull. Det ska dock inte vara farligt för t ex rävar, fåglar osv.
Vi har redan skolat jordbrukaren till att skicka sms innan besprutning så vi kan ta in katterna från våra rastgårdar. Tacksam för det i alla fall.
Det brukar dock vara ett rejält dimmoln som flyger omkring då han sprutar och både min och grannarnas tomter är exakt precis fast i åkern - inte ens ett dike skiljer dem åt.
 
mg/kg TS är detsamma som ppm. Vilket man väljer beror på om man följer SI eller inte. Laboratorier i Sverige följer SI och kommer därmed att ange i mg/kg TS alternativt µg/kg TS och för vissa saker kan även ng användas men det är rätt ovanligt.
Det var väl det jag skrev? I svaren från labb anges inte ppm som enhet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 517
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 404
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 109
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp