Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gjorde jag wais-testet. Det var mer omfattande än jag hade förväntat mig. Jag gjorde alla tio deltester i ett svep, men med lite snack före och efter så tog det 2 timmar innan jag kom därifrån.

Jag kan inte låta bli att undra över de olika delmomenten. En handlade t.ex. om allmänbildning. Det är ju förvärvad kunskap och inget jag är född med. Ordförståelse var också ett moment.

Sen var det en del hjärnceller som sattes på prov i en del andra tester där jag bl.a. skulle uppge vilka mönster som bildade ett annat mönster. Jag undrar hur det gick. Prickade jag rätt?

Siffror är jag däremot rätt kass på. Hon som testade läste upp siffror och sen skulle jag rabbla siffrorna efter henne. Som om inte det var svårt nog så skulle jag sedan möblera om siffrorna och rabbla dem i den ordning som de kommer på riktigt.

Det var intressant att genomgå testet men jag hade huvudvärk när jag gick därifrån och det var en lättnad att bli klar. Det känns som om en stor del av utredningen nu är avklarad. Jag har två träffar kvar som är inbokade.
 

De olika deltesterna mäter olika förmågor. Vissa mäter, som du själv skriver, förvärvad kunskap och hör till det som vanligtvis brukar ingå i begreppet intelligens. Andra delar, som att rabbla siffror framlänges och baklänges etc, mäter hur ens arbetsminne fungerar. Vid adhd/add brukar arbetsminnet fungera mindre bra, så ju större skillnad det är mellan delarna som mäter "vanlig" intelligens och de som mäter arbetsminne, desto större sannolikhet är det att man har adhd/add.

Delarna som mäter den förvärvade kunskapen och annat som inte är kopplat till arbetsminnet fungerar mer som en bekräftelse på att det inte är några problem med den allmänna intelligensen/begåvningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp