Testikelintyg

Ainon

Trådstartare
Behöver hanen ha testikelintyg för att det ska vara en godkänd parning (SKK) och valparna kan reggas?
Han är utställd i JUNKL och UHKL, hade för mig att det inte krävdes om hanen var utställd med 3:a eller mer på officiell utställning, men kan ha komit ihåg fel.

Är rasen chihuahua det gäller, kanske är olika från ras till ras.

Vad brukar det kosta att skaffa ett sådant intyg om det är så att det krävs?
 
Sv: Testikelintyg

Är han utställd i officiell klass med som lägst en 3:a behövs inget testikelintyg.
 
Sv: Testikelintyg

Men dåså, skönt då slipper vi springa till veterinären igen :D
 
Sv: Testikelintyg

jag fick bittert lära mig att testikelstatus ska skrivas in av veterinären i stamtavlan efter att hunden blivit 6 månader..
 
Sv: Testikelintyg

Inte om den har officiella prismeriter på utställning eftersom testikelstatus kontrolleras på alla officiella utställningar och om hunden inte har 2 normalt belägna testiklar så får den 0 (noll) i pris pga detta, vilket också skrivs in på kritiklappen och kan således inte reggas valpar efter.

Har hunden däremot inte officiella utst/andra officiella tävlingsmeriter där testikelstatus kontrolleras krävs dock att man skickar med ett testikelintyg samtidigt med reg.anmälan av valparna.
 
Sv: Testikelintyg

iofs sant men min tänkta avelshane ställdes ut på flera int/nat och även några inoff utställningar från de han var valp till drygt 1.5år, där han på utställningen helt plötsligt hade "tappat" testikeln... han fick en nolla och blev automatisk avelspärrad...
Vi gjorde UL och alla möjliga tester utan att hitta den försvunna testikeln... på utställningen fick jag veta att man SKA ombesikta hunden efter 6 månader och skriva in det i stamtavlan.. det var något om de händer något med testikeln efter de så räknas de ej som krypt.

Alla domare måste ha missat den från allra första början så man ska inte lita på att en hund som har bedömning på utställning har garanterat båda nere,,,
 
Sv: Testikelintyg

Men vad är detta nu då? Ska lille Uno bli pappa? :D
 
Sv: Testikelintyg

Ja vi får se, uppfödaren ska komma hit ikväll och snacka lite. Kanske blir det en litet dambesök nästa vecka :D
 
Sv: Testikelintyg

Det ska skrivas in i stamtavlan när de är minst 6 månader. Du kan be att vetten gör det i samband med t ex vaccination. Då kostar det inget extra. Så det är inget separat intyg.
 
Sv: Testikelintyg

Det behövs inte alls.

När man fyller i pappret för valparnas registrering, så fyller man i alla uppgifter om hanhunden och minst en officiell utställning han varit på, samt bedömning, datum och annat. Inget testikelintyg eller inskrivet i hanhundens stamtavla.

Min hane har inget ikryssat i stamtavlan, däremot är han utställd officiellt ett antal gånger och SKK hade då inga problem att regga valparna. Dom kan ju själva se att han blivit utställd med en slät 1:a som minst x antal gånger, och således har båda testiklarna belägna i pungen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 386
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Har en bekant till mig som nyligen fått en kull pinschervalpar. Föräldrarna är renrasiga men ej undersökta (tex. röntgen osv) och inte...
Svar
14
· Visningar
1 886
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 184
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp