Text i annonsen när man säljer häst.

Sv: Text i annonsen när man säljer häst.

Jag gillar att sitta och småläsa många hästannonser och ibland blir man helt tagen av hur dåliga vissa annonser är! Något jag stör mig på är när det står massa om varför säljaren ska sälja sin lilla snutt men inte ett knyst om ifall det är en valack/sto/hingst eller hur hög den är.
Eller de fantastiska hästarna för 100 - 200 000 kr där det inte står nåt om hästen alls. Orkar man inte ens lägga upp lite kort info eller räknar man kallt med att folk är intresserade ändå bara de ser priset?

Haha jag håller med dig fullt ut!

Tänk om säljare kunde berätta vilken ras hästen är också för det är inte alltid självklart att man vet det när det är en "stor brun" häst och gärna flera hästar i hagen med dålig vinkel och man har ingen aning om vilken av hästarna det är som ska säljas heller för den delen...

Precis vad jag tänkte skriva! Dessa annonser är ju tyvärr ganska vanliga. Läste för ett tag sedan en annons med ett långt, utförligt stycke hur underbar och härlig på alla sätt och vis hästen var för ägaren men inte ett ord om ålder, ras, stam eller utbildningsståndpunkt.

En annan annan väldigt förekommande "hat-favorit" är de som endast skriver "bra stam" på avelston (eller andra hästar för den delen heller) utan att specificera den. Skriv ut far, mor och morfar istället, så kan jag själv avgöra det!:idea:

Dessutom stör jag mig på folk som inte bifogar bild på hästen ifråga, men istället en på hästens far, farfar eller morfar. Påfallande många nämner inte heller att det inte är hästen till salu som syns på bilden, vilket gör att man (om man inte är så insatt i avel) kan tro att det är salu-hästen man tittar på. Och vore det inte nog med det så är det också brott mot upphovsrättslagen när man snor bilden och lägger den i annonsen.

När vi ändå är inne på bildstölder tycker jag också det är irriterande att folk som säljer hästar för +100 000 inte har råd att köpa annonsbilden av tävlingsfotografen utan istället snor den. I många fall finns en stor tydlig text på bilden som meddelar att det är absolut förbjudet, så de kan ju inte ha missat att de gör något olagligt...

*KL*

Och jag blir alltid fundersam över annonser med åringar som säljs "för att jag har inte tid med honom/henne". Funderade man inte igenom om man hade tid eller inte med en unghäst INNAN man betäckte stoet? :confused:

Folk ljuger om sina hästar för att få dem sålda, man märker vad oärliga de är när hästar man känner till läggs ut till försäljning.
Sålde ett islandsstosto billigt för att hon inte fungerade utan sällskap ute i skogen, blev skitnervös och stissade omkring och som aldrig varit någon nybörjarhäst eller barnhäst just för att hon kunde stirra upp sig om ryttaren blev osäker. Var väldigt noga med att poängtera det i annonsen för att hon skulle komma till rätt person.
Döm om min förvåning när hon 1 1/2 år senare utannonseras som orädd läromästare, nybörjare och barnhäst :confused:
Jag hade henne i nio år så det borde jag ju vetat om henne. Men hon blev snabbt såld, lät ju som rena drömhästen i annonsen men man kan ju undra hur det går sedan om en nybörjare köpte henne.

Håller med!

Och så kommer spekulanterna och provrider och kollar på hästen och upptäcker att de åkt i onödan, hästen stämmer inte med beskrivningen! :grin:

När jag läser annonser där säljaren upplyser om negativa enskaper som hästen har, de säljarna tror jag är de ärligaste! Och de som verkligen vet vad de har att sälja!

Ja nog blir man förvånad rätt ofta när/hur det anges pris i en annons! :D

En annan sak angående pris i annonser är när det står "Dyr", vad menas då? Att hästen ska säljas för mer än den är värd, eller vaddå? :confused:

Oj, det har jag missat! :eek: Att det finns säljare som lägger upp bild på hingsten som är pappa i stället för på hästen alltså.

Jag tror det är rätt vanligt att hästmänniskor inte tänker på hur mycket tid de har! Och att när de betäcker sitt sto har de inte alltid tänkt på att de står där med TVÅ hästar om ett år!

Men.. Hur kan det bli två? :confused: Jättekonstigt, förstår inte det. Jag hade ju bara en innan, som jag skulle föryngra lite och tog ett föl. Då har jag väl fortfarande bara en väl?
:p:angel:

Det finns en massa människor som får ändrade levnadsförhållanden och därför inte längre har tid med sin häst. Tycker inte att det är det minsta konstigt.

Det finns en massa människor som får ändrade levnadsförhållanden och därför inte längre har tid med sin häst. Tycker inte att det är det minsta konstigt.

Jo det förstås, men det jag reagerar på är att det är så himla vanligt med annonser på ettåringar där man skriver detta om tiden. Alla kan väl inte ha fått ändrade levnadsförhållanden? Det verkar snarare vara att man inte har tänkt igenom att man kommer att ha en unghäst att ta hand om när sommaren är över och gulliga fölis har vuxit på sig lite.

Eller så är det så att man tar ett föl med inställningen att det ska säljas som åring, inte alls ovanligt. :)

MIn häst som har ordentligt med hoppbegåvning har inte gått mer än 110 och hon är 9 år iår. Det beror dels på att hon är tränad i första hand för fälttävlan och i andra hand på att hon har haft föl. Hon har kapacitet, men det krävs ju mer än att de bara kan hoppa högt om det ska bli något. Min ponny hoppar som satan, vi har höjdhoppat den för skojs skull och vid 150 så vågade inte ryttaren längre. Ponnyn är inte så lätt mellan hindren men kapaciteten finns ju.

Detta med att rida hästen i form, jag kan inte avgöra på en ögonblicksbild om hästen går i adekvat form, de allra allra flesta ser för mig ut att vara på bogarna och ryttaren är endast intresserad av att hästen kröker på nacken.
Jag tittar faktiskt gärna på hur ryttaren sitter, en ryttare med händerna brett isär och nere på låren - ja då är det oftast så att hästarna bara kröker på nacken...och då blir jag ointresserad.

Nej så noga tittar inte jag heller på en bild!
Men den senaste bilden jag såg där jag tyckte hästen var solår från rätt form var en bild där ryttaren nära nog såg pannan på hästen, dessutom travade det påstådda dressyrämnet över cavalettibommar!

När vi ändå är inne på bildstölder tycker jag också det är irriterande att folk som säljer hästar för +100 000 inte har råd att köpa annonsbilden av tävlingsfotografen utan istället snor den. I många fall finns en stor tydlig text på bilden som meddelar att det är absolut förbjudet, så de kan ju inte ha missat att de gör något olagligt...

Ja, det där är konstigt. :confused: Har man råd att åka och tävla och ha märkesutrustning och allt så är det lite konstigt att man inte har råd att köpa bilder på sig och sin häst. Jag har god lust att tipsa fotograferna varje gång jag ser en sådan bild men orkar inte för det förekommer för ofta men riktigt fräckt är det!

Fick mig ett gott skratt när jag tänkte på hur jag skulle beskriva min pålle i en annons:D

Jo jag började också tänka i dom banorna.
"Arabsto, ej visad på utställning, men jättefin, bra stam, tror jag???, kan inget om araber. Mest riden akademisk dressyr men hoppar allt om inte mesen ovanpå stör. Trevlig i dressyr, kan gå långt, om man kan rida. Snäll att sko, så länge det är lugnt i stallet och hon har en bra dag. Pigg och energisk i skogen, men snäll. Sugen någon??"

Eller så skulle det bli "mattes prinsessa osv osv"..

/Lavinia, som lyckligtvis aldrig kommer sälja hästen.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
13 019
Senast: warg
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 156
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare... 2
Svar
31
· Visningar
3 498
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring