The handmaid’s tale säsong 2

:D

Det normbrytandet kan jag vara utan, känner jag.

Men jag tror att vi kommer att få veta mer om henne, se hennes förhistoria. Gissningsvis innehåller den typ några förlorade barn eller nåt.

Jag har precis läst boken och där beskrivs det som att tant Lydia njuter av hängningarna och lynchningarna. I förordet beskriver Atwood också att somliga tanter är sadister, andra opportunister, ytterligare andra är skickliga på att utnyttja situationer till sin fördel, precis som riktiga livet.
 
Jag har precis läst boken och där beskrivs det som att tant Lydia njuter av hängningarna och lynchningarna. I förordet beskriver Atwood också att somliga tanter är sadister, andra opportunister, ytterligare andra är skickliga på att utnyttja situationer till sin fördel, precis som riktiga livet.
Jag har också nyss läst den men minns inte Lydia alls, dessvärre.
 
Varför tror ni att Serena Joy är som hon är? Har hon en extrem barnlängtan eller är hon bitter för att hon tidigare var en väldigt självständig kvinna men nu blivit en person hon egentligen inte vill vara och tar ut det över June/Offred?
 
Ja, det tror hon nog faktiskt. Att hon gör det för deras eget bästa. Herregud så vidrigt.

Jag får lite vibbar från det faktum att många som könsstympar flickor idag, gör det för deras egna bästa trots att de själva har blivit könsstympade och vet vilket helvete det är. Många av patriarkatets värsta förtryck skulle inte kunna genomföras utan kvinnors medverkan till att förtrycka andra kvinnor och de är både offer och förövare. Det är väl det som är en av de starkaste teman av Handmaid's Tale.
 
Jag får lite vibbar från det faktum att många som könsstympar flickor idag, gör det för deras egna bästa trots att de själva har blivit könsstympade och vet vilket helvete det är. Många av patriarkatets värsta förtryck skulle inte kunna genomföras utan kvinnors medverkan till att förtrycka andra kvinnor och de är både offer och förövare. Det är väl det som är en av de starkaste teman av Handmaid's Tale.
Fast i Handmaid är ju könsstympningen en bestraffning, Emily döms till det för att hon är en ”könsförrädare” dvs lesbisk. Könsstympning i verkligheten är ju en urgammal (fruktansvärd) tradition.

Jag vet inte om jag uppfattar det där starkaste temat som du ser. Jag ser mer att ingen kvinna har något val om de inte vill bli okvinnor och hamna i kolonierna.
 
Varför tror ni att Serena Joy är som hon är? Har hon en extrem barnlängtan eller är hon bitter för att hon tidigare var en väldigt självständig kvinna men nu blivit en person hon egentligen inte vill vara och tar ut det över June/Offred?
I boken har jag för mig att hon hade en sångkarriär bakom sig som hon nog hade velat fortsätta. Hon var väldigt annorlunda där, t ex betydligt äldre.
 
I boken har jag för mig att hon hade en sångkarriär bakom sig som hon nog hade velat fortsätta. Hon var väldigt annorlunda där, t ex betydligt äldre.
Jag ska försöka ta mig tid att läsa boken. Man får ju ofta mer information däri, och jag har förstått att Atwood är en briljant författare.
 
Jag ska försöka ta mig tid att läsa boken. Man får ju ofta mer information däri, och jag har förstått att Atwood är en briljant författare.
Ja båda är bra. Men jag håller nog nästan serien högst (alltså säsong 1, 2 bygger inte på boken). Men att jag tycker att serien nästan är bättre kanske beror på att jag såg den först.
 
Jag har försökt lyssna på boken men tyckte inte att den var särskilt... jag vet inte. Anmärkningsvärd kanske? Inte fantastiskt skriven. Kan i och för sig bero på narratorn, men jag föredrar helt klart serien också. Den slog mig betydligt hårdare.
 
Jag har försökt lyssna på boken men tyckte inte att den var särskilt... jag vet inte. Anmärkningsvärd kanske? Inte fantastiskt skriven. Kan i och för sig bero på narratorn, men jag föredrar helt klart serien också. Den slog mig betydligt hårdare.
Ja, den slog mig mycket hårdare också. När jag läst boken tänkte jag tillbaka på serien och funderade över vilken slagkraft rörlig bild faktiskt har. För jag hoppas att det inte bara är att våldet är så mycket mer explicit än i boken som ger bilderna dess slagkraft.
 
Jag ska försöka ta mig tid att läsa boken. Man får ju ofta mer information däri, och jag har förstått att Atwood är en briljant författare.
Hon ÄR briljant! Jag läste boken först och gillade inte alls serien med sitt in your face våld och alla ändringar i historierna.

Boken är subtil och krypande liksom, serien känns dumbed down och som att den ska chocka mest bara.
 
Varför tror ni att Serena Joy är som hon är? Har hon en extrem barnlängtan eller är hon bitter för att hon tidigare var en väldigt självständig kvinna men nu blivit en person hon egentligen inte vill vara och tar ut det över June/Offred?
Jag tror att hon ångrar hela konceptet och saknar sitt gamla liv. Sedan kan hon inte erkänna det eftersom hon ändå varit med och startat upp det hela. Barnet tror jag att hon egentligen inte vill ha eftersom det ju faktiskt inte är hennes och hon vet att det inte är hennes man som är pappan heller.
 
Ja, den slog mig mycket hårdare också. När jag läst boken tänkte jag tillbaka på serien och funderade över vilken slagkraft rörlig bild faktiskt har. För jag hoppas att det inte bara är att våldet är så mycket mer explicit än i boken som ger bilderna dess slagkraft.


Jag ville vänta med att svara innan jag gett boken en ärlig chans. Första gången lyssnade jag faktiskt inte ens på hela - men nu har jag gjort det och föredrar fortfarande serien!
I en första analys tror jag att det är för att boken inte väckte några som helst känslor för karaktärerna för mig. De har gjort ett bättre jobb med att göra "bikaraktärerna" intressanta i serien tycker jag, och ge en helhet. Sedan hjälper våldet kanske, personligen har jag ingenting emot det.

Säsong två har jag inte börjat se än, så jag läser försiktigt i den här tråden in case of spoilers. :)
 
Vad har ni för tankar om dagens avsnitt? Jag kände för en kort stund att Serena och June kommer göra uppror tillsammans framöver (jag skulle vilja det!) men nu verkar ju Serena vara lika vidrig igen. Bra slut, lite upprättelse iaf!
 
omg Omg OMG - jäkla cliffhangers... :nailbiting:

Intressant att de börjar presentera Serena lite mer i nu, med bakgrundsblickar. Hon är en intressant karaktär - men så tycker jag alltid att fanatiker är intressanta. Särskilt när fanatismen är på egen bekostnad. Hon är väldigt annorlunda i serien jämfört med boken.
 
Jag hoppas att Serena gör uppror. Hon verkar trycka undan väldigt mkt redan och ibland kan hon tänja på reglerna så jag hoppas på att det händer något snart på den fronten :sneaky:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 095
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp