The handmaid’s tale säsong 2

Ja, jag reagerade också på det. Men samtidigt: ungen verkade ju ha det iskallt i familjen som stulit henne. Och då kanske vemsomhelst med en varm famn utan skyddsklädsel hade fått henne att må bra. Att Janine tolkade det som biologisk mirakelkur kanske bara var just hennes tolkning.
Jag kände att JAG tolkade det som en sån kur, fast ledd därtill av regi och manus.

Men jag tror iofs på att barn kan dö av brist på kärlek. Bebisar är ju dock väldigt lättälskade, som väl är.
 
Javisst, jag förstod det. Men jag såg alltså fler möjliga tolkningar - att det mest kan ha handlat om att visa hur kärlekslöst det var i uppväxtfamiljen.
Jag förstår. Jag noterade nog inte deras kyla riktigt. Det är så djävla vidrigt med de där anförarfamiljerna som är beredda att göra VAD SOM HELST för att få barn - och sen inte älskar dem.
 
Javisst, jag förstod det. Men jag såg alltså fler möjliga tolkningar - att det mest kan ha handlat om att visa hur kärlekslöst det var i uppväxtfamiljen.

Just det har väl hintats om tidigare i serien genom t ex Serenas irritation på att mamman i det fallet mest verkade tycka det var jobbigt med bebisen när de träffades och pratades vid. Att hon sedan blev sjuk och höll på att tyna bort skulle förmodligen föreställa någon slags kulmen av det sidospåret och en reality check för anförarfamiljen.

I vilket fall som helst så var det rätt klumpigt att uttrycka det genom att bebisen i stort sett omedelbart blev bättre så fort Janine kom och gav närhet och uppmärksamhet. Väldigt kliché och lutande mot en antydan att den enda goda och sanna moderskärleken är den biologiska. Dåligt hanterat ämne i en i övrigt bra serie, i mitt tycke.
 
Jag förstår. Jag noterade nog inte deras kyla riktigt. Det är så djävla vidrigt med de där anförarfamiljerna som är beredda att göra VAD SOM HELST för att få barn - och sen inte älskar dem.
Deras kyla har jag sett genom det som @Invicta tar upp - just den ”mamman” (förstås ;)) har verkat ha svårt att hantera sina känslor kring barnet, det har dykt upp då och då. Dessutom tror jag att hon var svartsjuk på Janine. När Janine pratade om att anföraren i hennes familj lovat fly med henne så tror jag att det var sant.
 
Jag kan inte låta bli att dra paralleller mellan Trumps USA och det som hände vid Gileads bildande. Toppenidé med ”nolltolerans” och att skilja barn från sina föräldrar för att sätta press på föräldrarna. Gilead kunde inte gjort det bättre.

Och USA ska lämna FN:s råd för mänskliga rättigheter. Det var förmodligen ett av de första stegen mot Gilead också.
 
Jag kan inte låta bli att dra paralleller mellan Trumps USA och det som hände vid Gileads bildande. Toppenidé med ”nolltolerans” och att skilja barn från sina föräldrar för att sätta press på föräldrarna. Gilead kunde inte gjort det bättre.

Och USA ska lämna FN:s råd för mänskliga rättigheter. Det var förmodligen ett av de första stegen mot Gilead också.
Även amerikanska kollegor (till mig, alltså) som jag har träffat under veckan har gjort såna paralleller.

Jag nämnde att jag alltid är lite rädd för att inte bli insläppt när jag åker till USA och sen är jag rädd för att inte bli utsläppt igen (alltså rädd som när man vet att man nojar). De amerikanska kollegorna sa att de har samma nojor. Inte heller det är ju längre helt utan grund, som det också har visat sig.
 
Veckans avsnitt var verkligen jobbigt. Dom 2 senaste har definitivt varit råa enligt mig,ven om serien generellt har var jobbig så just dom två senaste har vart extra jobbiga att se. Tur det är 13 avsnitt i den här säsongen och inte bara tio som i förra.
 
Jag trodde att avsnitt 10 var säsongsfinalen.... höll på att bli galen över den cliffhangern. Och så finns det tre avsnitt till. Vilken lättnad.
Har inte sett 10 men - oavsett hur den cliffhangern var så blir nog den i 13 ännu värre. En säsong 3 är ju redan planerad och huvudmanusförfattaren har sagt att han han tio säsonger i huvudet. Inga praised be på den. :down:
 
Har inte sett 10 men - oavsett hur den cliffhangern var så blir nog den i 13 ännu värre. En säsong 3 är ju redan planerad och huvudmanusförfattaren har sagt att han han tio säsonger i huvudet. Inga praised be på den. :down:
Tio säsonger tror jag inte kommer att hålla nivån. Så hoppas inte det blir så. (Cliffhangern från senaste avsnittet är väldigt bra! Som cliffhanger betraktad.)
 
Avsnitt 10. Fy fasen så jobbigt. Våldtäktsscenen var alldeles för utdragen, den skämskuddelöjliga parallellförlossningen som Gilead har hittat på rent plågsam och Junes scen med Hannah för utstuderat tårframkallande. Jag önskar verkligen att de kunde hålla igen lite på krutet.
 
En tanke. Tror ni det var Eden (eller vad tusan Nick's "fru" hette) som kan ha skvallrat för hånglet att Nick stack iväg med June? I någon typ av svartsjuka? Det kändes ju inte som att det var så himla vanligt att bilar åkte förbi det där huset, för isåfall hade väl anföraren inte valt det stället som mötesplats?
 
En tanke. Tror ni det var Eden (eller vad tusan Nick's "fru" hette) som kan ha skvallrat för hånglet att Nick stack iväg med June? I någon typ av svartsjuka? Det kändes ju inte som att det var så himla vanligt att bilar åkte förbi det där huset, för isåfall hade väl anföraren inte valt det stället som mötesplats?
Det tror jag inte att hon skulle våga. Jag undrar om det kan ha varit Waterford själv som skickat dit dem. Han kan ju inte vara så glad på June efter att hon talat om för honom att barnet inte är hans.
 
Vad tror ni om framtiden efter det senaste avsnittet?

Enligt all logik i serien borde June nu bli fråntagen sitt barn och antingen hängd eller skickad till kolonierna. Jag kan inte se att det skulle finnas en annan utväg för henne, men förstår att det såklart måste finnas en eftersom det trots allt är fler avsnitt och säsonger på väg. Vad hände med Nick? Tror ni att han kan stötta June mer nu eller är det för risky? Serena och anföraren? Stämningen mellan dem är onekligen spänd, men Serena har inte så mycket makt om hon förskjuter anföraren.

I övrigt tyckte jag inte att avsnittet gav så mycket information utan var mest känsloladdat.
 
Vad tror ni om framtiden efter det senaste avsnittet?

Enligt all logik i serien borde June nu bli fråntagen sitt barn och antingen hängd eller skickad till kolonierna. Jag kan inte se att det skulle finnas en annan utväg för henne, men förstår att det såklart måste finnas en eftersom det trots allt är fler avsnitt och säsonger på väg. Vad hände med Nick? Tror ni att han kan stötta June mer nu eller är det för risky? Serena och anföraren? Stämningen mellan dem är onekligen spänd, men Serena har inte så mycket makt om hon förskjuter anföraren.

I övrigt tyckte jag inte att avsnittet gav så mycket information utan var mest känsloladdat.

Ungefär som förra avsnittet också. Jag hoppas ju någonstans ändå att June lyckas ta sig därifrån med lilla Holly innan de kommer och hämtar henne.

Tycker det var bra att Selenas frustration och ilska fick komma fram, att hon faktiskt vågar säga rakt ut att hon offrat sin frihet och sin självständighet för Gilead. Hon kanske till och med ångrar att hon inte tog chansen att fly när den erbjöds i Kanada.
 
Tycker inte spoilers behövs, man läser väl på egen risk. Själv har jag inte öppnat tråden efter torsdagens avsnitt förrän nu, när jag just sett det, just för att slippa bil spoilad.

Och jag gillade verkligen inte det avsnittet. Det var i och för sig väldigt spännande ända fram till att paret Waterford lämnade huset, men sedan ... nä, alldeles för utdraget och jobbigt.

Och Springsteen släppte uppenbarligen inte låten till dem trots att det är en kvalitetsserie, det var covers av båda versionerna. :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 095
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp