Bukefalos 28 år!

The Handmaids Tale

Har just sett klart The Handmaid's tale och är helt tagen. Så trovärdigt i en alldeles för nära framtid! Och Elisabeth Moss!

Läste lite av diskussionen om den i tråden, några hade reagerat på vad som saknades från boken och vad som lagts till. Men av vad jag läste i går så gjorde manusförfattaren som Atwood: valde sådant som faktiskt hade hänt i verkligheten. Därav "moderniseringen" med t ex
biracial relations, könsstympning, human trafficking osv.

Har köpt boken, den ligger och väntar på mig.
 
Har just sett klart The Handmaid's tale och är helt tagen. Så trovärdigt i en alldeles för nära framtid! Och Elisabeth Moss!

Läste lite av diskussionen om den i tråden, några hade reagerat på vad som saknades från boken och vad som lagts till. Men av vad jag läste i går så gjorde manusförfattaren som Atwood: valde sådant som faktiskt hade hänt i verkligheten. Därav "moderniseringen" med t ex
biracial relations, könsstympning, human trafficking osv.

Har köpt boken, den ligger och väntar på mig.

Lustigt hur olika man kan uppfatta det. Jag började se tv-serien men höll på att sluta då jag tyckte den tappade i trovärdighet och kändes orealistisk. tittade dock klart på serien och fick inte riktigt nån känsla för serien. föredrar faktiskt westworld som för mig känns mer realistisk.

Har framförallt svårt att se att ett västerländskt land skulle kunna hamna i ett sånt kvinnoförtryck utan att det skulle bli revolt. Men är lite sugen på att läsa boken och se om man får en bättre och mer trovärdigare bakgrund.
 
@Smulan75 vad är Westworld?

För mig är Handmaid tillräckligt trovärdig: kristna fundamentalister, att det är kvinnorna som är förlorare osv. Det är alldeles hårresande. Det känns som att jag kommer att vara ännu mer vaksam på just kristen fundamentalism efter den.
 
@Smulan75 vad är Westworld?

För mig är Handmaid tillräckligt trovärdig: kristna fundamentalister, att det är kvinnorna som är förlorare osv. Det är alldeles hårresande. Det känns som att jag kommer att vara ännu mer vaksam på just kristen fundamentalism efter den.
Ja, fy fan. Jag har en kollega som är katolik och väldigt konstig kristen höger, tillika homofob, islamofob och utpräglat antifeministisk. En sorts minoritet förvisso, men ändå.
 
Ja, fy fan. Jag har en kollega som är katolik och väldigt konstig kristen höger, tillika homofob, islamofob och utpräglat antifeministisk. En sorts minoritet förvisso, men ändå.

och @mandalaki

Den typen av karaktärer är så himla intressanta tycker jag! Sådär med visst avstånd, i icke-beslutsfattande positioner. Serena Joy i The Handmaids Tale presentera annorlunda i boken, men hon är verkligen inte ensam, hon är inte en galen avlägsen karaktär utan verklighetsförankring. Det finns ju mängder med kvinnor som driver frågan om sitt egna fortsatta förtryck. Jag kan inte låta bli att vara fascinerad.

Då är revolutionären lättare att förstå, även om hennes revolt inte ger något resultat.
 
och @mandalaki

Den typen av karaktärer är så himla intressanta tycker jag! Sådär med visst avstånd, i icke-beslutsfattande positioner. Serena Joy i The Handmaids Tale presentera annorlunda i boken, men hon är verkligen inte ensam, hon är inte en galen avlägsen karaktär utan verklighetsförankring. Det finns ju mängder med kvinnor som driver frågan om sitt egna fortsatta förtryck. Jag kan inte låta bli att vara fascinerad.

Då är revolutionären lättare att förstå, även om hennes revolt inte ger något resultat.
Ja, just Serena Joy får mig att tänka på de som står och skränar utanför amerikanska kliniker där man kan göra abort.
 
Ja, fy fan. Jag har en kollega som är katolik och väldigt konstig kristen höger, tillika homofob, islamofob och utpräglat antifeministisk. En sorts minoritet förvisso, men ändå.
Det är ju tyvärr inte en minoritet i det stora landet i väst....
 
Mig veterligen kommer säsong 2 av ”handmaid’s tail” redan under 2018 och Margret Atwood är medproducent , vilket varit viktigt för denne då serien IOM säsong 2 går bortom boken .
 
Jag har sett den.

Har däremot inte läst boken för jag blir på gränsen till suicidal av Atwoods skoningslösa språk.
För mig var det tvärtom! Jag stod bara ut att se 20 minuter av serien, så jag läste boken eftersom det skulle gå snabbare än att se den. Som att dra av ett plåster snabbt.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 978
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: 95johsv
·
Samhälle Nu närmar den sig! Veckan jag skulle vilja följa 24/7! Det blev väl inga programledare som jag hoppar högt över men det brukar alltid...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 626
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 339
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp