Bukefalos 28 år!

The Handmaids Tale

För mig var det tvärtom! Jag stod bara ut att se 20 minuter av serien, så jag läste boken eftersom det skulle gå snabbare än att se den. Som att dra av ett plåster snabbt.
Jag förstår din tanke, men språket. Skoningslösheten i språket. Det är mer än jag klarar av. Jag vet inte varför Atwood har en sådan effekt på mig, för jag tycker verkligen att hennes böcker är mästerligt bra. Men sällan klarar jag mig genom dem.
 
Jag förstår din tanke, men språket. Skoningslösheten i språket. Det är mer än jag klarar av. Jag vet inte varför Atwood har en sådan effekt på mig, för jag tycker verkligen att hennes böcker är mästerligt bra. Men sällan klarar jag mig genom dem.
Jag håller med om hennes språk! Därför tyckte jag att serien var OK, att den gick att ta sig igenom, medan boken var så fruktansvärt tuff och brutal - fast med så lite medel. I serien kändes det som de fläskade på med hemskheter riktigt in your face för att få en att reagera medan det som sker i boken är subtilt och liksom psykologiskt jobbigt.
 
Jag håller med om hennes språk! Därför tyckte jag att serien var OK, att den gick att ta sig igenom, medan boken var så fruktansvärt tuff och brutal - fast med så lite medel. I serien kändes det som de fläskade på med hemskheter riktigt in your face för att få en att reagera medan det som sker i boken är subtilt och liksom psykologiskt jobbigt.
Jag tänker att den skillnaden också liksom är skillnaden mellan film och text? Fläskar författaren på i text, blir det väl sällan sådär RIKTIGT bra, men film ger större utrymme för sådant. Nåt åt det hållet?

För mig är ju boken FÖR bra, jag tar mig inte genom den. (Jag funderar på att prova att läsa den svenska översättningen. Det kanske tar udden av skärpan så att jag överlever läsningen.)
 
Jag tänker att den skillnaden också liksom är skillnaden mellan film och text? Fläskar författaren på i text, blir det väl sällan sådär RIKTIGT bra, men film ger större utrymme för sådant. Nåt åt det hållet?

För mig är ju boken FÖR bra, jag tar mig inte genom den. (Jag funderar på att prova att läsa den svenska översättningen. Det kanske tar udden av skärpan så att jag överlever läsningen.)
Jag läser den på svenska, den är min första Atwood och min upplevelse av språket är att hon mal på i samma ton oavsett vad hon berättar. Det är ruskigt effektivt för att skapa en otäck stämning.

Jag har en gammal oläst Atwood hemma i bokhyllan, tror den heter Kattöga. Någon som vet om den också är bra?
 
Jag läser den på svenska, den är min första Atwood och min upplevelse av språket är att hon mal på i samma ton oavsett vad hon berättar. Det är ruskigt effektivt för att skapa en otäck stämning.

Jag har en gammal oläst Atwood hemma i bokhyllan, tror den heter Kattöga. Någon som vet om den också är bra?

Ja, fast inte riktigt på samma sätt som A handmaids tale. Inte lika politisk, inte en dystopisk framtidsskildring.

Men Atwood skriver med samma ton alla sina böcker, Oryx and Crake, The year of the Flood, MaddAddam... Dystert, ganska skralt, med kvinnor som huvudpersoner och få ljusglimtar.
 
Alias Grace finns som kortserie på Netflix nu! Väldigt despotisk men jag tycker den var bra.

Jag har liksom lättare att ta till mig historisk litteratur, eller filmer. Då kan jag tänka "åh så hemskt det var förr" typ. Alias Grace tycker jag blivit filmatiserad väldigt fint, hur hon speglar den hon talar med, hur hennes röst aldrig blir egen utan beror på vad hon tillåts säga.

Moderna skildringar eller framtidsskildringar är däremot sånt jag kan få mardrömmar av. Jag tycker ex inte alls att Serena Joy är så chockerande ovanlig, Ryssland avkriminaliserar våld inom äktenskapet, Polen är i full färd med att förbjuda abort, USA är full av kvinnor på högerkanten, bara snabba exempel.
 
Ja, fast inte riktigt på samma sätt som A handmaids tale. Inte lika politisk, inte en dystopisk framtidsskildring.

Men Atwood skriver med samma ton alla sina böcker, Oryx and Crake, The year of the Flood, MaddAddam... Dystert, ganska skralt, med kvinnor som huvudpersoner och få ljusglimtar.

Det är just att hon skriver framtidsskildringar som har avskräckt mig under alla år, jag gillar inte sånt. Men så såg jag Handmaid och - tja ... :o

Då har du verkligen något att se fram emot - blir nästan avis ! :D

Cat’s eye är bra men minns den som ganska tungläst. Rekommenderar Rövarbruden om du inte läst den !

Vad kul med Westworld! Letade upp en trailer, Anthony Hopkins är tydligen med :up:

Rövarbruden ska jag kolla, tack för tipset!
 
Det är just att hon skriver framtidsskildringar som har avskräckt mig under alla år, jag gillar inte sånt. Men så såg jag Handmaid och - tja ... :o



Vad kul med Westworld! Letade upp en trailer, Anthony Hopkins är tydligen med :up:

Rövarbruden ska jag kolla, tack för tipset!

Westworld är :love:. Otroligt bra story och sen Hopkins m fl på det :up:
 
Det är just att hon skriver framtidsskildringar som har avskräckt mig under alla år, jag gillar inte sånt. Men så såg jag Handmaid och - tja ... :o



Vad kul med Westworld! Letade upp en trailer, Anthony Hopkins är tydligen med :up:

Rövarbruden ska jag kolla, tack för tipset!
Ja, jag skulle säga att Atwood är så djävla bra TROTS den rika förekomsten av framtidsskildringar. Oryx och Crake tog jag mig heller inte igenom, så det är inte främst kvinnoädena utan just berättarstilen som skakar mig, om jag jämför med Handmaids tale då.

Kvinnoödena är ju inte roliga. Men det är språket som BITS.
 
Jag har just svept säsong 1 och är helt tagen! Älskar bildspråket, den briljanta musiken, den rysligt obehagliga stämningen. Suttit på nålar genom flera av avsnittet och det händer fasen inte ofta.

Ser verkligen fram emot säsong 2!
Nu ska jag sluka Westworld och Alias Grace också, jag som skulle sätta igång med plugget... :cautious:
 
Jag har sett första säsongen nu och jaaa jag vet inte riktigt jag...
(Har inte läst böckerna.)
Själva storyn är bra, men karaktärerna är inte speciellt underhållande och avsnitten är sega. Hemska saker händer men inget berör mig.
 
Är det någon som vet hur många säsonger det ska bli? Det är inget ljus i sikte ännu alt. satsar de på ett hemskt slut.

Måste säga att jag gillade Serena mycket mer innan hon gick tillbaka till sitt känslokalla jag.
 
Jag gillade de första avsnitten, och tyckte att säsongen tagit en annan riktning än de två första. Efter de 2-3 senaste tycker jag mest de är tillbaka i samma spår som tidigare och har blivit rätt sega. Hoppas det tar sig.
 
Minns att jag började kolla på första säsongen ungefär när den kom, men fastnade aldrig så det blev inte mer än något avsnitt. Gav det en ny chans ganska nyss, och har sträckkollat fram till och med senaste avsnittet. :D Tyvärr så tycker jag att den tredje säsongen hittills lämnar mer att önska, för mycket inre dialoger som känns platta. Även för många scener utan dialog som är för långdragna...och sen lite för övertydlig symbolik i vissa bilder, det är synd på en annars estetiskt tilltalande serie.
 
Under binge-watchingen fick jag förresten lite tillfälle till självrannsakan i samband med scenen när Janine skulle stenas till döds. Min spontana tanke var nämligen, förutom att det var hemskt och tragiskt, att "det schysstaste vore att sikta på huvudet"... inte en tanke på möjligheten att alla kunde lägga ner sina stenar. :o
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 978
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: 95johsv
·
Samhälle Nu närmar den sig! Veckan jag skulle vilja följa 24/7! Det blev väl inga programledare som jag hoppar högt över men det brukar alltid...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 626
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 339
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp