Thermotäcke ute

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minime
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 223
M

Minime

Nu börjar det bli sådana temeraturer att min darling skulle haft ett tjockare täcke på sej, men känns lite väl mkt o lägga på henne halstäcke nu, o lite för lite o lägga på henne sommarregn täcke, det känns nästan som att det bara kyler...
Men vågar jag lägga på henne ett Thermotäcke ute? Eller irver hon sönder det på en gång? Finns nåt träd i hagen o lite stenar o så, men hon brukar inte vilja på stå o klia sej elle rulla sej... vad är chansen att hon skulle riva sönder det? Det det ända thermotäcket jag har o så himla bra när man kommer hem från ridningen en sen vinterkväll o hon är lite frusen! :crazy:

Sv: Thermotäcke ute

Jag har just så här just nu på mitt fullblod (helklippt.
300 g HW insulator inne och ofrodrat rhinotäcke över ute.
Jag bytta ganska nyligen från 150 t 300g.

senare i vitnter ska hon ha antimgen 550 g jambo stable wug HW eller ett ylletäcke under 300g.

När det blir riktigt kallt(om det bli det) så får hon ha 370 wug rambo utetäcke m halvhals över innetäckena. ute.

Funtar på att köp ett 200g utetäck amigo för att ha nu i övergångsperioden!"!!!

Jag tycker du ska ha ett tjockt innetäcke inne och sen lägga på ett ofrdrat ute, ovanför innetäcket!...Personligen tycker jag det är "för tidigt med hals) Är h*n Klippt????

Jag har étt tunt halstäcke, och så byter jag täcke under, beroende på temperatur

Nej hon är inte det, men hon är väldigt frusen av sej o sätter inte mkt päls, varmblod vettu =/ Tycker oxå att det är fr tidigt med hals, samtidigt som jag vill "spara" på det till det blir riktig kallt, som det blir här uppe...

sen en sak jag tycker är lite konstig med halstäcken, står otasti anaonserna att de ska fästast i grimman, eller kan fästas i grimman. men mitt täcke med hals, fast hals, TM Combo nånting, det är lagom längd när on står med huvuet uppe, halsen går ända upp till öronen, men när hon äter då blir det en glipa på kanske 1,5 dm... den skulle man ju inte kunna sätta fast i grimman inte!! Hur är det påhalsarna som man sätter fast? Är dom längre dom? Bara nyfiken...

skulle vilja haft ett utetäcke med fleecefoder bara, men har aldrig httat nåt bra o billigt, som fattig student har man ju inte råd med vad som helst...

Njae jag skulle nog inte släppa min häst med ett termotäcke på sig ute. Risken är stor att det går sönder! Dessutom blir ju hästen blöt om det skulle börja regna/snöa o jag tror inte heller ett termotäcke står emot vind särskilt bra.
Har du inget ofodrat regntäcke du kan ha över termotäcket ute?? Så har ju en hel del hästar!

Om du skulle få råd med ett fleecefodrat regntäcke så köpte jag ett för 600 på Eko, det är olivgrönt o kommer från Event/Willab. Superbra!

Jag har ett allroundtäcke på mina pållar nu, skulle väl kalla det tjockare regntäcke också :)

Ett termotäcke tål oftast inte utevistelse "på egen hand", en rullning eller kvist och det är i trasor...

Men lägg på ett ofodrat regntäcke utanpå så går det kalasbra, så har min häst oftast hela vintrarna när hon är täckad på natten. funkar mycket bra!:idea:

Minime skrev:
Nej hon är inte det, men hon är väldigt frusen av sej o sätter inte mkt päls, varmblod vettu =/ Tycker oxå att det är fr tidigt med hals, samtidigt som jag vill "spara" på det till det blir riktig kallt, som det blir här uppe...

sen en sak jag tycker är lite konstig med halstäcken, står otasti anaonserna att de ska fästast i grimman, eller kan fästas i grimman. men mitt täcke med hals, fast hals, TM Combo nånting, det är lagom längd när on står med huvuet uppe, halsen går ända upp till öronen, men när hon äter då blir det en glipa på kanske 1,5 dm... den skulle man ju inte kunna sätta fast i grimman inte!! Hur är det påhalsarna som man sätter fast? Är dom längre dom? Bara nyfiken...

skulle vilja haft ett utetäcke med fleecefoder bara, men har aldrig httat nåt bra o billigt, som fattig student har man ju inte råd med vad som helst...

Varför hals täcke över huvud taget? Hästar släpper nästa inte ut ngn kyla alls via halsen. Dessutom har de en komfort zon på 20 grader, så hittar du ett täcke som håller hästen varm vid -5 så funkar det även i -15. Läs på om hur hästen hanterar kyla så slipper du onödiga pengar om du är fattig student dessutom. har en studie om du vill ha från strömsholm - pma isåfall med mail address så skickar jag.

har ett fullblod och skulle aldrig komma på tanken att ha halstäcke på honom. Stackars hästar, de ser ut som uppklädda barbie dockor eller michelin gubbar i halstäcke, kan knappt röra sig eller funka some en vanlig häst.... skulle dessutom aldrig ha halstäcke i kuperad hage, har hört om flera som hängt sig i halstäckena....Min häst är halv klippt och varm och glad vintrarna igenom går max med 300 g täcken, och det bara vid -10 eller mer, annars enbart ofodrat eller fleece fodrat, funkar hur bra som helst.

finns ett jättebra täcke från Horse saver med halvhals och fleece fodrat som jag själv tipsades om för inte länge sen - Dorset, av Källqvists, 695 kr.
http://www.kallquists.com/FrmSetStart.htm (för detaljer)

eller :

http://www.erikshastshop.com (för att beställa)

Min häst är väldigt frusen av sej. Har haft tjocka täcken utan hals på henne innan (vet inte fyllning o så just nu, men tjockaste tjocka) o då har det hänt att hon stått o darrat o uppträtt allmänt frusen när man tagit in henne på kvällen. Men nu med halsen så verkar hon mkt varmare o verkar trivas mkt bra med det.

Hon har inga problem att röra sej i hagen. Har ju ett som man inte sätter fast i grimman, kan tänka mej att dom man fäster i grimman kan hindra rörelsefriheten en aning...
O hon har använt det i 2 vintrar nu, i något kuperad hage utan att något hänt, men nu när du säger det så har du rätt i att risken finns. Men mina är så pass lugna i hagarna så jag bedömmer risken att min skulle fastna som mkt liten, no affens...

O din häst är nog (säkert) i bättre kondition än min, hon har dels dålig pälssättning o så ha hon inte ett gram fett på kroppen o knappt nå muskler alls. hon var Halvt ihjälsvält innan jag köpte henne för nåt år sen o hon har haft jättasvårt att gå upp ivikt, mkt pga att hon är så frusen.

//anna

hejsan alla hästmänniskor!

när jag läser här vad alla skrivit så tänker jag såhär;
alla gör olika har olika mkt täcken på sina hästar vilket inte alls e konstigt. självklart ska man inte "över täcka" en häst, men d e juh väldigt viktigt att tänka på att hästar är olika individer och fryser olika mkt många faktorer som spelar in som ålder och vanor.

man känner juh sin egen häst bäst! :)

man får prova sig fram helt enkelt. jag blev tippsad om att ta tempen på hästen när den e täckad för att se om den har normal temp eller har d alldeles för varmt där inne....

kram på er allesammans

Jo hon har i princip fri tillgång. Hon kan inte gå själv i hagen pga taskiga minnen, o enda ponnyn hon accepterar är ganska glupsk men hon äter mest hela tiden.
Men har hon inte täcke på sej så blir det som plus-minus-noll...

:bow: det var lite det jag ville komma fram till..men du sa det mkt bättre! :bump:

Ska testa det med tempen! När ska jag kolla då? när jag tar in henne, eller när hon vart ute ett tag?

=)
ta tempen när hon varit ute ett tag och jämför sedan med hennes normal temp.

jag ska faktiskt själv testa. d e skit svårt d där med täcken!

ha d super och meddela gärna mig om hur d gick :bump:

"om hon har högre temp med täcket - så är täcket för varmt.
Försök hitta ett täcke som gör att hon alltid har normaltemperatur.
Ett täcke som andas är bäst."

citerar crux_ansata :D

Zaida skrev:
när jag läser här vad alla skrivit så tänker jag såhär;
alla gör olika har olika mkt täcken på sina hästar vilket inte alls e konstigt. självklart ska man inte "över täcka" en häst, men d e juh väldigt viktigt att tänka på att hästar är olika individer och fryser olika mkt många faktorer som spelar in som ålder och vanor.

man känner juh sin egen häst bäst! :)

Jag håller absolut med om att hästar är individer och man måste se till individen. Minime har svarat på mitt inlägg på ett sätt som helt klart visar att hon har ganska stor koll och anledning osv, utifrån hur hennes häst reagerar på kyla.

dock måste jag tyvärr såga dig med att säga att NEJ - många täckar INTE sin häst efter hur de känner den. Läs bara alla 100tals trådar här på forumet som poppar upp kontinuerligt, där det framgår att man antar att hästen behöver x antal gram "för att" det är "kallt" ute, och hur många gram har andra, osv osv.

så det är tyvärr inte sant, att folk känner sina egna hästar bäst, alltid.

det bästa är att läsa på hur hästkroppen fungerar och hur den reagerar på temperaturer under olika förhållanden, och lära sig hur man kollar sin egen häst och som du säger -att vara uppmärksam och TITTA och observera sin häst!

mmm.... nej såga mig kan du inte göra....:cool:

d jag menar är att man ska inte bry sig så mkt om hur många gram och vad grannen sätter på för täcken.
kan man inte se till sin hästs bästa ska man nog fundera på sin hästkunnighet!

självklart ska man vara påläst, men i VERKLIGHETEN fungerar det inte alltid som det står i boken och vad gör du då???
jo, du använder sunt förnuft. det du läser i en bok till exempel har endast en utgångspunkt. tänk om en häst är klippt eller mager eller gammal eller mkt hår menar du då att dessa hästar ska ha lika många täcken för att det står så i en bok som du läst. FAKTORER

att andra har koll på antalet gram foder eller vad det vill kallas är inte mitt problem. det får stå för dom, men det är inget ja tycker är nödvändigt.....

varför ska du spara på det varma "hals täcket"?????
jag har vinter jackan på mig nu för jag fryser och jag kommer inte frysa mer senare i vinter för d......:idea:

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
972
Senast: Sonic76
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 392
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 031
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 770
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka