Thiedemantygel...?

Russis

Trådstartare
Har alltid hört en massa dåligt om den (och de flesta andra hjälptyglar...), men nu undrar jag varför så många använder den? På min ridskola har en av ridskolehästarna thiedeman, och det har många andra hästar haft tidigare. Varför?

Inga påhoppsinlägg tack, utan jag vill bara veta era erfarenheter...

Varför de använder den (det är en häst som är rätt duktig i dressyr, går typ LA) och hur den egentligen fungerar... Jag har inga bestämda åsikter om hjälptyglar, typ att det är BRA eller att det är SKIT, utan jag tror att hjälptyglar KAN vara bra beroende på vad det är för ryttare, häst och ev om det finns någon instruktör med. Jag menar alltså att en hjälptygel visar väl ofta hästen vägen "bakåt-nedåt" (?), men kanske den fungerar om det är en ryttare som inte är helt nybörjare, men samtidigt ännu inte så rutinerad och kunnig, men som rider en duktig och rutinerad häst inför en kunnig ridlärare...? Nån som förstår?

Sv: Thiedemantygel...?

det är flera hästar på min ridskola också med thiedemantygel, bl.a min älskling, jag vet faktiskt inte varför han har det.. har ridit honom barbacka, alltså utan thiedeman och han gick hur bra som helst..
känner ingen skillnad på med/utan thiedeman när jag har sadel så jag vet faktiskt inte varför..

skulle också gärna vilja veta varför de har det..

Nä snarare en duktig ryttare på en inte så utbildad häst.
Den är som en graman fast man kan inte länga bara gramantyglen,
så gör hästen rätt så får man se till att länga tyglen så
man inte tjuvhåller hästen.

Enda gånge jag kan tänka mig en thidemann är på en häst som kastar ngt enormt med huvudet, så mkt att man tappar kontrollen. Thidemannen håller då "huvudet på plats" så hästen inte tar kontrollen helt. OBS att den ska vara låååång, dvs alla fabriksgjorda modeller (som går ut på att placera hästens huvud i ngn sorts "form på tygeln") är för korta.

Och dessutom så tycker jag man ska åtgärda problemet så hästen slutar kasta med huvudet men det är ju många som vill ha en genväg...

Ridskole hästar har det nog mest för att ge en stabilare form. Kan faktiskt tänka mig att även om formen är mer elelr minfdre påtvingad så är det nyttigare för dem att gå med huvudet lagom högt än upp i skyn. Hästen är faktiskt byggd så att om hals/huvud sänks så höjd främre delen av ryggen (i rimliga mått såklart) även om den inte jobbar korrekt bakifrån. Det måste ju ändå vara liite nyttigare än att gå utan thidemannen? OBS att jag inte menar att hästen ska gå tvingad i lodplan och gå och kämpa emot!

Min favvohäst på ridskolan hade också thiedeman en längre period förut. Dels för att han är stark och dels för att han har en tendens att kasta och rycka med huvudet.

Men han har fått en martingal nu istället - märker inte direkt någon skillnad. Har ridit honom utan någon som helst hjälptygel. Visst var han lite starkare men man kan gott rida utan tror jag. Men vid hoppning skulle en martingal sitta bra på plats...

Så tror jag också.
Att det kanske inte är så bra men för en ridskole häst som går relativt många pass med olika ryttare kan det nog vara ok.

Westernryttaren skrev:
Nä snarare en duktig ryttare på en inte så utbildad häst.
Den är som en graman fast man kan inte länga bara gramantyglen,
så gör hästen rätt så får man se till att länga tyglen så
man inte tjuvhåller hästen.

Jo, det tror jag nog på: en duktig ryttare på en inte så utbildad häst.. , men jag menade att det kanske funkade även med en utbildad häst, men inte så kunnig ryttare men duktig instruktör (som det många gånger kan vara på en ridskola).

Red min häst på det när jag fick henne. Anledning? jag var livrädd för henne, hon reste sig för ALLT! Så jag använde den som "säkerhetslina" dvs hon fick inte upp huvudet och kunde inte resa sig. Tyckte den fungerade bra tills det att jag såg mig i en spegel, det såg HEMSKT ut. Vad det hemska betstod i vet jag inte, för särkillt inspänd hade jag den inte, troligen var det att jag "såg" att jag inte kunde ge eftergigt på samma sätt, vilket resulterade i att hon blev, ja typ stel i huvudet/nacken. Vet inte hur jag ska förklara. Bytade till vanliga gramaner efter det. Fick ett mycket bättre resultat!:)

Kan tillägga att idag rider jag helt utan hjälptyglar är endast i hoppningen jag har martingalen på. :)

Ibland rider jag min häst med Thiedemanntygel eftersom hon har en tendens att vifta med huvudet hela tiden, inte koncentrera sig och inte söka stöd på bettet.
Thiedemannen har ju den fördelen att den inte verkar när hästen går rätt.

Min häst gick på ridskola tidigare och där fick hon ibland gå med thiedemann för att hon skulle arbeta med ryggen och inte bli skadad.

Att hästen kröker på nacken är väll ingen garanti för att den arbetar med ryggen :smirk:

Russis skrev:
men jag menade att det kanske funkade även med en utbildad häst, men inte så kunnig ryttare men duktig instruktör (som det många gånger kan vara på en ridskola).
Precis så tror jag att det är. Man kanske har en föreställning om att hästarna kanske visar sej hålla bättre i längden, skonas på nå´t vis?. Jag vill minnas att i de "högre" grupperna åkte thiedeman bort. Ett tag var det ju nästan mode att ha gummistropp/halsförlängare på alla nybörjarelektioner, eller hur???fr a ponnygrupperna hos oss.

Ibland rider jag min häst med Thiedemanntygel eftersom hon har en tendens att vifta med huvudet hela tiden, inte koncentrera sig och inte söka stöd på bettet.
Thiedemannen har ju den fördelen att den inte verkar när hästen går rätt.

Min häst gick på ridskola tidigare och där fick hon ibland gå med thiedemann för att hon skulle arbeta med ryggen och inte bli skadad.

Av samma anledning går två hästar på min ridskola med thidemann. En mkt stark och pigg häst jag ridit nu är skönare med thidemann , eftersom han "vet" att han inte kan dra upp huvudet och fjanta sig så då slappnar han av mer.

Däremot så ska man absolut inte - vilket gäller alla hjälptyglar egentligen - spänna så hårt att hästen hamnar under lodplan eller så att hästen blir helt nedspänd.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 331
Senast: Cambrie
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 769
Senast: mamman
·
R
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 413
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka